Firma nie tylko zaczęła rozwijać sieć dilerską i serwisową oraz otworzyła nowe oddziały w kolejnych państwach, lecz także pokusiła się o stworzenie zupełnie nowego modelu zaprojektowanego specjalnie dla Europy. Umożliwiły to rodzinne związki z Saabem, w którego fabryce auto Cadillaca jest produkowane (rocznie 10 tys. sztuk). O nowej strategii działania świadczy też wprowadzenie do oferty wersji z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym z rodziny GM. Właśnie ten model w pakiecie wyposażeniowym Elegance otrzymaliśmy do testu.Baby CadillacBLS jest najmniejszym autem w historii amerykańskiej marki. Zaprojektowany na płycie podłogowej Epsilon, wykorzystywanej również m.in. przez Opla Vectr' i Saaba 9-3, ma długość 4680 mm i wysokość 1471 mm. Za stylistykę nadwozia odpowiedzialny jest zespół projektantów kierowany osobiście przez wiceprezesa General Motors ds. designu Eda Welburna. Udało im się stworzyć samochód, który wyróżnia się elegnacją i ma wiele cech pozwalających łatwo rozpoznać go jako członka rodziny Cadillaca. Są to m.in. charakterystyczna kratownica atrapy z logo koncernu, duże reflektory, pionowe lampy tylne i trzecie światło stopu (wykorzystuje technologię LED) umieszczone w klapie bagażnika, pełniące również funkcję spoilera. Testowany model poruszał się na 17-calowych, 7-ramiennych alufelgach, które wzmacniają dynamiczny charakter auta. Sama sylwetka BLS-a jest zgrabna i powinna spodobać się klientom lubiącym się wyróżniać. Przestronne wnętrze zapewnia wysoki poziom komfortu. Profilowane fotele przednie są bardzo wygodne i mają elektryczną regulację ustwień. Kierowca może przesuwać siedzenie w 8 różnych płaszczyznach, a oferowana za dopłatą funkcja pamięci pozwala zaprogramować ustawienia dla 3 różnych użytkowników. Ilość miejsca na tylnej kanapie nie budzi zastrzeżeń. Przydałby się natomiast bardziej pojemny bagażnik, który mimo możliwości rozkładaniaoparcia kanapy oferuje bardzo przeciętną wielkość w tej klasie. W stylu cadillacowskim zaprojektowano kokpit z dużymi, okrągłymi tarczami zegarów z chromowanymi obwódkami, wstawkami z drzewa orzechowego i aluminium. Dużo uroku nadaje wnętrzu mały, analogowy zegar umieszczony w górnej części konsoli środkowej. Dobre oceny należą się za: jakość wykończenia, dwustrefową, automatyczną klimatyzację oraz pokładowy system audio, który już w podstawowej wersji wyposażony jest w radio ze zmieniarką CD, 7 głośników i wyjście dla odtwarzacza MP3. Bardziej wymagający mogą zamówić system nagłośnienia opracowany przez firmę Bose.Komfort po amerykańskuNiezależne zawieszenia Cadillaca ma stosunkowo miękką charakterystykę, która na dobrej nawierzchni spisuje się doskonale i gwarantuje wysoki komfort jazdy. Drobne nierówności tłumione są delikatnie i dopiero podczas dynamicznej jazdy na zakręcie lub nagłych manewrów na trasie występuje bujanie nadwozia. Mimo to auto prowadzi się bardzo przyjemnie i pewnie. Przyzwyczajenia wymaga tylko zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego. W sytuacjach granicznych kierowcę może wspomóc system StabiliTrak - odpowiednik programu stabilizacji toru jazdy ESP. Skutecznie działają hamulce. Zatrzymanie samochodu z prędkości 100 km/h wymaga przejechania 36,8 m, a przy tarczach rozgrzanych niespełna metra wi'cej.Pracująca pod maską BLS-a jednostka wysokoprężna (z filtrem cząstek stałych) o pojemności 1,9 l i mocy 150 KM jest elastyczna, jej temperament jednak wyraźnie dusi 6-biegowy "automat". Przełożenia można co prawda zmieniać sekwencyjnie, ale tylko w niewielkim stopniu wpływa to na poprawę dynamiki jazdy. Jeśli ktoś szuka sportowych wrażeń, powinien wybrać wersję z 6-stopniową skrzynią manulaną.podsumowanieAtrakcyjny samochód o oryginalnej stylistyce i amerykańskim charakterze. Bogate wyposażenie seryjne w zakresie komfortu i bezpieczeństwa, jakość wykończenia i ekonomiczny silnik to jego mocne strony. Minusy to przeciętna pojemność bagażnika, zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego i trochę skomplikowana obsługa systemu audio, skądinąd zapewniającego doskonałe brzmienie. Klasa premium się ceni i pod tym względem Cadillac nie odbiega od swoich głównych konkurentów.
Galeria zdjęć
Cadillac BLS 1.9 Elegance - Naturalizowany jankes
Cadillac BLS 1.9 Elegance - Naturalizowany jankes
Cadillac BLS 1.9 Elegance - Naturalizowany jankes
Cadillac BLS 1.9 Elegance - Naturalizowany jankes
Cadillac BLS 1.9 Elegance - Naturalizowany jankes