Firma nie tylko zaczęła rozwijać sieć dilerską i serwisową oraz otworzyła nowe oddziały w kolejnych państwach, lecz także pokusiła się o stworzenie zupełnie nowego modelu zaprojektowanego specjalnie dla Europy. Umożliwiły to rodzinne związki z Saabem, w którego fabryce auto Cadillaca jest produkowane (rocznie 10 tys. sztuk). O nowej strategii działania świadczy też wprowadzenie do oferty wersji z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym z rodziny GM. Właśnie ten model w pakiecie wyposażeniowym Elegance otrzymaliśmy do testu.Baby CadillacBLS jest najmniejszym autem w historii amerykańskiej marki. Zaprojektowany na płycie podłogowej Epsilon, wykorzystywanej również m.in. przez Opla Vectr' i Saaba 9-3, ma długość 4680 mm i wysokość 1471 mm. Za stylistykę nadwozia odpowiedzialny jest zespół projektantów kierowany osobiście przez wiceprezesa General Motors ds. designu Eda Welburna. Udało im się stworzyć samochód, który wyróżnia się elegnacją i ma wiele cech pozwalających łatwo rozpoznać go jako członka rodziny Cadillaca. Są to m.in. charakterystyczna kratownica atrapy z logo koncernu, duże reflektory, pionowe lampy tylne i trzecie światło stopu (wykorzystuje technologię LED) umieszczone w klapie bagażnika, pełniące również funkcję spoilera. Testowany model poruszał się na 17-calowych, 7-ramiennych alufelgach, które wzmacniają dynamiczny charakter auta. Sama sylwetka BLS-a jest zgrabna i powinna spodobać się klientom lubiącym się wyróżniać. Przestronne wnętrze zapewnia wysoki poziom komfortu. Profilowane fotele przednie są bardzo wygodne i mają elektryczną regulację ustwień. Kierowca może przesuwać siedzenie w 8 różnych płaszczyznach, a oferowana za dopłatą funkcja pamięci pozwala zaprogramować ustawienia dla 3 różnych użytkowników. Ilość miejsca na tylnej kanapie nie budzi zastrzeżeń. Przydałby się natomiast bardziej pojemny bagażnik, który mimo możliwości rozkładaniaoparcia kanapy oferuje bardzo przeciętną wielkość w tej klasie. W stylu cadillacowskim zaprojektowano kokpit z dużymi, okrągłymi tarczami zegarów z chromowanymi obwódkami, wstawkami z drzewa orzechowego i aluminium. Dużo uroku nadaje wnętrzu mały, analogowy zegar umieszczony w górnej części konsoli środkowej. Dobre oceny należą się za: jakość wykończenia, dwustrefową, automatyczną klimatyzację oraz pokładowy system audio, który już w podstawowej wersji wyposażony jest w radio ze zmieniarką CD, 7 głośników i wyjście dla odtwarzacza MP3. Bardziej wymagający mogą zamówić system nagłośnienia opracowany przez firmę Bose.Komfort po amerykańskuNiezależne zawieszenia Cadillaca ma stosunkowo miękką charakterystykę, która na dobrej nawierzchni spisuje się doskonale i gwarantuje wysoki komfort jazdy. Drobne nierówności tłumione są delikatnie i dopiero podczas dynamicznej jazdy na zakręcie lub nagłych manewrów na trasie występuje bujanie nadwozia. Mimo to auto prowadzi się bardzo przyjemnie i pewnie. Przyzwyczajenia wymaga tylko zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego. W sytuacjach granicznych kierowcę może wspomóc system StabiliTrak - odpowiednik programu stabilizacji toru jazdy ESP. Skutecznie działają hamulce. Zatrzymanie samochodu z prędkości 100 km/h wymaga przejechania 36,8 m, a przy tarczach rozgrzanych niespełna metra wi'cej.Pracująca pod maską BLS-a jednostka wysokoprężna (z filtrem cząstek stałych) o pojemności 1,9 l i mocy 150 KM jest elastyczna, jej temperament jednak wyraźnie dusi 6-biegowy "automat". Przełożenia można co prawda zmieniać sekwencyjnie, ale tylko w niewielkim stopniu wpływa to na poprawę dynamiki jazdy. Jeśli ktoś szuka sportowych wrażeń, powinien wybrać wersję z 6-stopniową skrzynią manulaną.podsumowanieAtrakcyjny samochód o oryginalnej stylistyce i amerykańskim charakterze. Bogate wyposażenie seryjne w zakresie komfortu i bezpieczeństwa, jakość wykończenia i ekonomiczny silnik to jego mocne strony. Minusy to przeciętna pojemność bagażnika, zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego i trochę skomplikowana obsługa systemu audio, skądinąd zapewniającego doskonałe brzmienie. Klasa premium się ceni i pod tym względem Cadillac nie odbiega od swoich głównych konkurentów.
Cadillac BLS 1.9 Elegance - Naturalizowany jankes
Cadillac na rynku europejskim dotychczas miał ofertę niszową i sprzedawał rocznie kilkaset samochodów. Rosnące zainteresowanie markami amerykańskimi, korzystny kurs dolara oraz wzrost popytu na auta klasy premium zachęciły szefów tej luksusowej marki GM do rozbudowania swojej oferty na Starym Kontynencie.