W roku 2006 na rynek trafiły jednak zupełnie nowe modele, które w pełni mają reprezentować koncern GM. Największym z nich jest sedan klasy średniej EpicaŻegnaj EvandoNiezbyt udany model Daewoo, a później Chevroleta - duża Evanda (Leganza) - został zastąpiony nowym modelem z nową nazwą. Epica jest samochodem na granicy europejskiej klasy średniej i wyższej średniej. Z wymiarami 4805 x 1810 x 1450 mm, rozstawem osi 2700 mm oraz rozstawem kół 1550 i 1545 mm z tyłu, może śmiało konkurować nie tylko z bardzo popularnym Superbem, ale i z droższymi samochodami. Design nowego Chevroleta jest wyważony, a z czarnym lakierem karoserii auto wygląda nawet reprezentacyjnie. Szerokie nadwozie poszerzone jest jeszcze dodatkowo przez duże, dobrze świecące i zachodzące na boki reflektory. Kształt zbliżony do bumerangu przypomina koncernowe Saaby 9-5, ale również Citroena C5 po liftingu. Delikatne zastosowanie chromów na atrapie w kombinacji z lakierami innymi niż srebrny, ożywia wizerunek sylwetki. Chromowane elementy znajdziemy też na listwach dookoła okien i na tylnej klapie. Nawet w Korei, gdzie powstała Epica nie chcą być passe, więc kierunkowskazy zamontowano w wielkich lusterkach zewnętrznych. Dobre wrażenie robią też 17" obręcze o europejskiej stylistyce, wraz z oponami dokładnie wypełniające przestrzeń pod błotnikami. Po pierwszym "statycznym" zaznajomieniu się z nowym modelem napięcie rośnie. Czy wnętrze jest na tak samo wysokim poziomie?Duża przestrzeń, stosowny luksusPo otwarciu dużych drzwi wygodnie można zając miejsce w obu rzędach siedzeń. Najdroższego sedana Chevroleta, poza wersją podstawową, można kupić ze skórzanym obiciem siedzeń. One same są odpowiednio duże, by zapewnić przestrzeń nawet największym pasażerom. Dobrze zaprojektowane zagłówki odwzorowują krzywizny kręgosłupa szyjnego i są cały czas w pobliżu głowy. Boczne trzymanie foteli nie jest zbyt dobre, ale rozumiemy to, ponieważ konstruktorzy jednoznacznie wybrali komfort podróżowania na długich trasach, a nie sportowe nastawy zawieszenia.Deska rozdzielcza z ciemnoszarego, nawet czarnego miękkiego tworzywa, jest stylistycznie czytelna, dobrze wykonana i spasowana. W testowanym modelu czerń plastików i tapicerki uzupełniono lakierowanymi na srebrno elementami z plastiku, a gdzie niegdzie dostrzec można było elementy chromowane.Pokrewieństwo z innymi modelami Chevroleta przypominała konsola z przełącznikami i radio ze słabo czytelnym wyświetlaczem. Podobne problemy może mieć kierowca z wyświetlaczem zegarka, umieszczonego po prawej stronie doskonale zaprojektowanej konsoli środkowej.Szczegóły są rozstrzygająceW nowoczesnych konstrukcjach aut, we wnętrzu, nie powinno brakować miejsca na drobne przedmioty. Pod tym kątem Epica może stanowić konkurencję dla innych. Kieszenie są w drzwiach, zamykany schowek jest przed pasażerem i na wierzchu deski rozdzielczej. Między fotelami można umieścić dwa kubki, pod podłokietnikiem znajduje się podwójny schowek, a w podsufitce jeszcze jeden na okulary.Producent zwrócił wiele uwagi na detale np. dodatkowe wysuwane klapki w osłonach przeciwsłonecznych. Przyjemny jest też podłokietnik z przestrzenią na drobiazgi w drugim rzędzie foteli czy obciągnięta skórą multifunkcyjna kierownica. Zastanowić się można nad celowością umieszczenie kompasu na wyświetlaczu komputera pokładowego. Do ideału zabrakło np. uwagi zwróconej na siły, jakie trzeba użyć do obsługi przycisków, pokręteł i przełączników. Czepiamy się? Może, ale takie szczegóły też świadczą o klasie produktu i przynależności do klasy premium.Klasyczny kształt sylwetki sedna obiecuje dobre warunki dla przewożenia bagaży. Bagażnik ma pojemność 480 litrów, co jest raczej normą w tym segmencie. Można go powiększyć poprzez złożenie tylnych siedzeń, jednak powstała powierzchnia nie jest równa, a otwór ograniczony wzmocnieniami karoserii. Klapę bagażnika można otwierać za pomocą pilota, przyciskiem na tablicy rozdzielczej lub klasycznie kluczykiem. Zawiasy zaprojektowano tak, by nie wnikały do wnętrza bagażnika, ale otwieranie jest spowolnione przez sprężyny gazowe. Sprężyna gazowa pomaga też przy otwarciu maski silnika.Tak jeżdżą panowie,mówię sobie po pierwszym ruszeniu, a myśl ta powraca wielokrotnie podczas testu. Jedwabiście pracujący, poprzecznie ułożony sześciocylindrowiec jest niestandardowym rozwiązaniem, z którym do tej pory doświadczenia ma tylko Volvo, a to dla Chevroleta nie lada pochwała. Konstrukcja sześciu cylindrów w rzędzie jest, jeśli chodzi o wyważenie, optymalna. A dopóki nie zostanie wprowadzony nowy silnik czterocylindrowy, będzie on montowany w standardzie - mniejszy, dwulitrowy silnik ma podobną sześciocylindrową konstrukcję.Podczas testów jeździliśmy samochodem w najbogatszej wersji wyposażeniowej z pięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Moc 157 koni przy 5800 obr./min z dwuipółlitrowego silnika nie zachwyca, zwłaszcza że podstawowy silnik 2.0 dysponuje 143 końmi przy 6400 obr./min. Zakładamy, że celem konstruktorów nie było osiągnięcie wysokich mocy, ale optymalnej charakterystyki w zakresie niskich i średnich obrotów, a co za tym idzie spokojnej, wygodnej, ale i szybkiej jazdy. Klasyczny automat z przekładnią hydrokinetyczną, dopełnia wizerunku auta komfortowego. Pięć biegów jest dobrym standardem, a Epice to zupełnie wystarcza. Skrzynia zmienia biegi miękko, ruszanie jest gładkie, a hamowanie silnikiem wystarczające. Do dyspozycji jest też możliwość ręcznego wybierania biegów, ale należy zapomnieć o błyskawicznych redukcjach np. przed zakrętem.Silnik osiągał też dobre wyniki przy mierzeniu zużycia paliwa. Na autostradach przy prędkościach ok. 120 km/h spalanie wynosiło ok. 8 l/100km, a w mieście, mimo że producent podawał zużycie na poziomie 13,8, osiągnęliśmy wynik rzędu 13 l/100km.Chevrolet nie jest już ubogim krewnym, który tnie wszelkie możliwe wydatki. Widać to po niezwykłej konstrukcji silnika i wielowahaczowej konstrukcji osi tylnej. Nie każdemu przypadnie do gustu sposób ustawienia wspomagania kierownicy, który, mimo że z układem o zmiennej sile wspomagania, wymaga od kierowcy sporej siły przy manewrach na parkingu. Jednak jego precyzja jest całkiem dobra. Z zakrętami dobrze radzi sobie zawieszenie, ale mimo europejskich nastaw, czuć pewne amerykańskie przyzwyczajenia. Połączenie niskoprofilowych, siedemnastocalowych opon 215/50 R17 z ustawieniami zawieszenia, spowodowało przesunięcie charakterystyki do środka naszej subiektywnej gradacji. Ciężki przód z sześciocylindrowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów rządzi całym autem, więc problemy z trakcją nie będą zbyt częste, za to podsterowność będzie odczuwalna na zakrętach dosyć często. Przyspieszanie i hamowanie powoduje przechyły karoserii, podobnie jak przejazd krętą drogą. Przejeżdżanie nierówności powodować też może tępe uderzenia przenoszone na karoserię. Jednak większość niedoskonałości naszych dróg wytłumionych będzie dzięki dużemu rozstawowi osi, dużym kołom i długiemu skokowi zawieszenia, co w ocenie końcowej rehabilituje komfortowo zaprojektowany samochód. Zwłaszcza, że cztery hamulce tarczowe nie mają problemu, by zatrzymać ważący 1575 kg pojazd. Dziwi za to brak nawet w opcji systemu stabilizacji toru jazdy.Korea się rozwijai nieważne czy mówimy o marce Hyundai, Kia, Ssangyong czy Chevrolet. Wszystkie one, wprowadzając nowy model, są o następny krok do przodu, a to powinno zwrócić uwagę europejskich producentów aut popularnych. Tą właśnie grupę klientów upodobali sobie koreańscy producenci.Epica jest najlepszym Chevroletem, który testowaliśmy w ostatnich miesiącach. Znów oferuje wiele za relatywnie nieduże pieniądze. Ma jedno z największych wnętrz, dodatkowo bardzo bogato wyposażonych, jest komfortowe, a eksploatacja jej nie jest droga. Lista słabych punktów mocno się skurczyła, a te które odkryliśmy, są jedynie detalami. Należą do nich nieprecyzyjnie nastawione wspomaganie kierownicy, absencja systemu stabilizacyjnego, drobiazgi we wnętrzu i niedostrojenie zawieszenia do charakteru pojazdu.PlusyPrzestronne i luksusowe wnętrzeCichy silnik z niewysokim spalaniemSpasowanie elementówBogate wyposażenieStosunek cena/mocMinusyBrak systemu stabilizacji toru jazdySłabo czytelny wyświetlacz radia i zegarkaNiedopracowane wspomaganie ukł. kierowniczegoZa silne oddziaływanie sprężyn gazowych klapy bagażnikaSłaby w stosunku do pojemności silnikCena wersji 2,5 DOHC LS: 105 990 złWyposażenie standardowe wersji LS:ABS, TCS, 6 airbagów, elektrycznie podgrzewane i regulowane lusterka, światła przeciwmgłowe, centralny zamek z pilotem, alarm, immobilizer, multifunkcyjna, skórzana kierownica z dwupłaszczyznową regulacją, automatyczna klimatyzacja, elektryczne sterowanie wszystkich okien, elektryczna regulacja fotela kierowcy, komputer pokładowy, tempomat, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, radio z CD i 8 głośnikami, czujnik deszczu, asystent parkowania, 17" koła z lekkich stopówWnętrze, obsługaJakość montażu9Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność10Miejsce na tylnych fotelach - nogi8Miejsce na tylnych fotelach - głowa8Schowki9Wrażenia z obsługi7Widok do przodu8Widok do tyłu7Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy9Ciąg przy niskich obrotach9Moc przy wysokich obrotach7Głośność przy niskich obrotach9Głośność przy wysokich obrotach8Spalania7Zestopniowanie skrzyni biegów8Łatwość przełączania biegówPodwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu8Właściwości jezdne ekstremalne7Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przenoszenie napędu na jezdnię9Wydajność hamulców7BagażnikWielkość8Możliwości załadunku, wielkość otworu7Regularność7Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa9Podsumowanie ogólnePodsumowanie ogólne - średnia8,08SilnikTyp silnikabenzynowyCylindry/zawory6/4Pojemność skokowa (cm3)2492Moc maksymalna (KM/ obr/min)115 / 5800Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)237 / 4000OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)208Przyspieszenie 0-100 km/h9.9Spalanie - miasto/trasa/kombinowane13.8 / 6.6 / 9.3Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.)480 / -Pojemność zbiornika paliwa (l.)63Masa podstawowa/ nośność1575 / 410Rozmiar opon215/50 R17Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)4805b) szerokość (mm)1810c) wysokość (mm)1450d) rozstaw osi (mm)2700e) rozstaw kół przód (mm)1550f) rozstaw kół tył (mm)1545Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm)880 / 1080h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm)680 / 920i) wysokość nad fotelem - przód (mm)1000j) wysokość nad fotelem - tył (mm)800k) szerokość z przodu (mm)1500l) szerokość z tyłu (mm)1490długość siedziska z przodu (mm)480długość siedziska z tyłu (mm)480wysokość oparcia z przodu (mm)580wysokość oparcia z tyłu (mm)650miejsce z tyłu pod przednim fotelemtak