- Jedną z największych zalet Citroena C5 Aircross jest jego wygląd i możliwości personalizacji
- Niestety Citroen C5 Aircross nie może być wyposażony w napęd 4x4
- Citroen C5 Aircross to samochód idealny dla osób poszukujących uniwersalnego rodzinnego SUV-a w rozsądnej cenie
O Citroënie C5 Aircross jest już głośno od kilku miesięcy. Najpierw zadebiutował on na rynku chińskim, by wreszcie dotrzeć do Europy. Docelowo Citroen C5 Aircross będzie sprzedawany aż w 93 krajach świata, co czyni go globalnym modelem marki. Citroën liczy na jego sukces i po pierwszych jazdach testowych tym autem możemy stwierdzić, że nie są to pobożne życzenia.
Citroena C5 Aircross zaprojektowano na platformie EMP2, tej samej którą wykorzystują takie modele jak Peugeot 3008, DS 7 i Opel Grandland, wyróżnia się on jednak typowym dla francuskiej marki designem i to zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. To duży atut modelu, który na tle konkurentów prezentuje się bardzo ekspresyjnie i zwraca na siebie uwagę. Na dodatek do wyboru jest w sumie 30 wariantów kolorystycznych nadwozia, w tym siedem kolorów lakieru, w tym także z czarnym dachem, trzy pakiety kolorystyczne Airbampów i detali na zderzakach oraz relingach dachowych.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają zajęcie miejsca w przestronnym i dobrze wykończonym wnętrzu, choć trzeba przyznać, że obok wysokiej jakości materiałów można tu także znaleźć dość twarde, tańsze plastiki. Sam kokpit Citroena C5 Aircross jest przejrzysty i czytelny. Bezpośrednio za kierownicą umieszczono zestaw cyfrowych wskaźników na wyświetlaczu o przekątnej 12,3 cala, których wygląd można wybierać spośród kilku dostępnych motywów.
Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje 8-calowy ekran multimediów, który służy również do obsługi wybranych systemów pokładowych. Tuż pod nim zajdziemy dedykowane przyciski pojemnościowe dające szybszy dostęp do wybranych funkcji, np. ustawień klimatyzacji czy nawigacji. Na konsoli środkowej między fotelami wygospodarowano miejsce na dwa kubki na napoje i duży zamykany schowek (zależnie od wersji może być klimatyzowany). W opcji dostępna jest też indukcyjna ładowarka.
Zamontowane w Citroenie C5 Aircross fotele są bardzo komfortowe, z dobrym podparciem bocznym i szerokim zakresem regulacji. Z tyłu mamy do dyspozycji trzy indywidualne siedzenia, które można przesuwać wzdłużnie i składać powiększając przestrzeń ładunkową z 580 do 720 a nawet do 1630 l. Ilość miejsca dla pasażerów jest wzorowa, podobnie jak widoczność we wszystkich kierunkach. Dodatkowo auto można wyposażyć w asystenta parkowania z czujnikami i kamerą 360.
Zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu ma amortyzatory z poduszkami hydraulicznymi (Progressive Hydraulic Cushions), które poprawiają tłumienie nierówności i zapewniają lepszą precyzję prowadzenia. Może nie jest to poziom latającego dywanu, jak obiecuje Citroen, ale podczas jazd po marokańskich krętych drogach i pustynnych duktach do jego pracy nie mieliśmy większych zastrzeżeń.
Przyjemnie miękka charakterystyka działania sprawia, że na dobrych nawierzchniach Citroen C5 Aircross komfortowo płynie, a z kolei przejeżdżanie poprzecznych nierówności nie oznacza nerwowego podskakiwania ani stuków we wnętrzu. Sporadycznie da się wyczuć drgania na kierownicy. Co ważne, miękko nie oznacza wcale bujania nadwoziem, które nawet na szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się stabilnie i nie wykazuje tendencji do podsterowności. Układ kierowniczy daje dobrą informację zwrotną, zwłaszcza w trybie Sport, kiedy maleje siła wspomagania i na kierownicy czuć większy opór.
Podczas jazd testowych do dyspozycji mieliśmy benzyniaka 1.6/181 KM i diesla 2.0/178 KM. Obydwie wersje oferują zbliżone osiągi i tworzą zgrany duet z 8-biegowymi automatami EAT8. Benzyniak jest bardziej spontaniczny w reakcjach na gaz, za to diesel imponuje elastycznością. Idziemy o zakład, że na co dzień sprawdzi się również bazowy silnik dla Citroena 5 Aircross - benzynowy 1.2/130 KM. Co ważne, ceny tej wersji zaczynają się już od 86 900 zł.
Citroen C5 Aircross - naszym zdaniem
Podoba mi się młodzieńczy i nowoczesny charakter tego auta. Citroen C5 Aircross jest przestronny, funkcjonalny, bardzo komfortowy. Nie jest typem sportowca, to raczej spokojny cruiser, ale jako samochód rodzinny sprawdza się doskonale.