Z kilku powodów. Citroen C5 Tourer oferowany z silnikiem wysokoprężnym 2.2 HDI w wersji wyposażeniowej Exclusive imponuje listą seryjnych elementów. Mało tego, znajduje się na niej wiele nowinek technicznych lub pozycji dostępnych w innych samochodach tylko za dopłatą.
Wśród elementów wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo jazdy wymienić można m.in.: kierunkowe światła biksenonowe, airbag kolanowy kierowcy, radar parkowania, czujniki świateł i deszczu, elektrycznie sterowany hamulec postojowy z funkcją automatycznego zwalniania podczas ruszania pojazdem na wzniesieniu czy czujniki ciśnienia w ogumieniu.
W Citroenie C5 do wyposażenia podnoszącego komfort podróżowania należą: zawieszenie hydropneumatyczne, elektryczne sterowanie ustawieniem foteli z funkcją pamięci i masażu, chowane zasłony przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach, tempomat oraz elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika. Wystarczy tylko nacisnąć uchwyt w klapie albo odpowiedni przycisk na pilocie, by otwieranie lub zamykanie pokrywy odbyło się bez użycia siły. Jednak to rozwiązanie może być przydatne chyba tylko dla dzieci, filigranowych pań i osób, które mają mnóstwo czasu... Silnik elektryczny nie spieszy się z wykonaniem operacji i czas jej trwania jest prawie dwukrotnie dłuższy niż w przypadku wykonywania tej czynności ręcznie.W Citroenie C5 każdy ma się czuć luksusowo i komfortowo. Kierowca siedzi na świetnie wyprofilowanym, obszernym fotelu. Przed sobą ma ciekawie zaprojektowaną deskę rozdzielczą z mnóstwem przycisków. Ich ilość może początkowo sprawiać kłopoty, ale szybko obsługa staje się intuicyjna. Trudniej przyzwyczaić się do nieruchomego panelu kierownicy i obsługi przełączników znajdujących się na nim.
W Citroenie C5 kombi narzekać na pewno nie można na ilość oferowanego miejsca z przodu. Każdy bez względu na wzrost znajdzie dla siebie wygodną pozycję. Z tyłu też nie można narzekać, choć przydałoby się więcej przestrzeni na wysokości kolan. W bagażniku rodzina bez trudu przewiezie wakacyjny bagaż.
Pakowanie ciężkich przedmiotów ułatwia funkcja pozwalająca zmieniać wysokość tylnego zawieszenia. Wystarczy tylko nacisnąć przycisk umieszczony w bagażniku, by po chwili obniżyć o kilka centymetrów wysokość progu załadunku. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu zawieszenia Hydractive III+ (seryjne w wersji 2.2 HDI). Reguluje ono nie tylko skok zawieszenia (automatycznie lub manualnie przez kierowcę), lecz także w zależności od potrzeb dostosowuje siłę tłumienia nierówności. Poziom komfortu, jaki oferuje ten system, jest na tyle wysoki, że ciężko go porównać z jakimkolwiek innym wśród aut klasy średniej. Do pasażerów nie docierają żadne hałasy, drgania ani wstrząsy.
Doskonałość zawieszenia hydropneumatycznego potwierdza także sposób prowadzenia. Citroen C5 nie boi się szybko przejeżdżanych zakrętów. Trzyma się nawierzchni jak przyklejone, a jego nadwozie nie wychyla się nadmiernie. W sytuacjach ekstremalnych prowadzący czuje sporą masę i gabaryty auta, ale ESP nie musi często interweniować. Kierowcy z zacięciem sportowym mogą skorzystać z ustawień trybu Sport, w którym utwardza się zawieszenie.
2,2-litrowy diesel sprawnie rozpędza Citroena C5. Dzięki dwóm turbinom jednostka równomiernie rozwija moc. Niestety, duża masa (prawie 1,8 t) sprawia, że osiągami i spalaniem kombi Citroëna nie dorównuje innym konkurencyjnym autom z silnikami o zbliżonej mocy.
Podsumowanie
Choć testowy Citroen C5 ma słabsze osiągi i ciaśniejsze wnętrze od konkurencyjnych kombi, to jednak komfortem jazdy, poziomem wykończenia i zaawansowaniem technicznym bije rywali na głowę.