Linia modelowa DS do tej pory była adresowana przede wszystkim do tych klientów, którzy szukali niebanalnego sposobu na wyróżnienie się. Technika serii C i DS jest identyczna, ale designerskie opakowanie i odpowiednio wyższa cena sprawiają, że auta te są znacznie rzadziej spotykane na naszych drogach.

Teraz DS będzie się wyróżniał jeszcze czymś poza stylistyką: po raz pierwszy w historii marki do napędu auta posłuży system hybrydowy, i to oparty na oszczędnym silniku wysokoprężnym, a nie – jak mają to w zwyczaju robić doświadczeni Japończycy – benzynowym.

Technika napędu nazywa się Hybrid4. Sercem systemu jest wysokoprężny motor HDI o mocy 163 KM, napędzający przednie koła. Przy tylnej osi znajduje się 37-konny silnik elektryczny. Niestety, ze zrozumiałych względów DS5 z napędem hybrydowym waży znacznie więcej niż klasyczna odmiana ze 165-konnym dieslem pod maską. Zmniejszona została także pojemność bagażnika – z465 do 325 litrów.

Hybrydowa technologia pozwala na jazdę w czterech trybach, które kierowca wybiera wielofunkcyjnym pokrętłem na środkowej konsoli. Są to: automatyczny,ZEV (Zero Emission Vehicle, w pełni elektryczny), 4WD oraz sportowy.W pierwszym z nich elektronika systemu tak reguluje przepływ energii między silnikami, by zużycie pal iwa było jak najmniejsze. W trybie ZEV auto porusza się wyłacznie na prąd. Zasięg pojazdu wynosi wówczas ok. 3 km, a maksymalna prędkość – 60 km/h. Gdy zapas energii w akumulatorach się wyczerpie, elektronika uruchomi silnik spalinowy. Wszystko to sprawia, żeauto powinno spalać średnio zaledwie 3,8 l oleju napędowego na 100 km.

Citroën przedstawia DS-a jako połączenie coupé i gran turismo. „Francuz” mierzy 4,52 m długości, jest więc aż o 25 cm krótszy od limuzyny C5. Mimo to na tylnej kanapie pasażerowie nie powinni odczuwać niedostatku przestrzeni na nogi, trochę gorzej może być nad głowami– efektowna opadająca linia dachu robi swoje. Szerokość samochodu wynosi 1,85 m, a wysokość – 1,51 m.

We wnętrzu za wyjątkowy nastrój podczas podróży odpowiada dyskretne podświetlenie deski rozdzielczej i boczków drzwi. W standardowym wyposażeniu samochodu znajdziemy m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną z regulacją intensywności działania oraz pełną „elektrykę”. Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. rozbudowany system audio Denon (z 10 głośnikami), asystentów jazdy (np. utrzymania wybranego pasa ruchu czy aktywne światła) oraz wyświetlacz head-up (pokazujący wskazówki z nawigacji i prędkość pojazdu na przedniej szybie).

W Polsce Citroën DS5 pojawi się w salonach sprzedaży wiosną przyszłego roku, a specyfikację i ceny auta poznamy w listopadzie br. Oprócz wersji hybrydowej pojazd będzie dostępny także z klasycznymi silnikami: dwoma turbodieslami (110 i 165 KM) i doładowanym motorem 1.6 w dwóch wariantach mocy (155 oraz 200 koni).

PODSUMOWANIE - Przyznam się, że debiut DS3 wywołał we mnie prawdziwą euforię, której zabrakło już w chwili późniejszej premiery DS4. Gdy po raz pierwszy we Frankfurcie zobaczyłem DS5, znów poczułem, że Citroën zmierza w dobrym kierunku. Nie wiem, czy auto będzie budziło takie emocje jak kiedyś np. DS 19, ale pod względem proporcji i stylistykijest według mnie ideałem.