Citroen Grand C4 SpaceTourer nie jest wprawdzie modnym SUV-em czy sportowym macho, ale to nie znaczy, że jego sylwetka nie może się podobać. Wręcz przeciwnie. Dzięki wąskim reflektorom oraz mocno pochylonej przedniej szybie, która tworzy niemal jedność z maską w stylistyce można dopatrzeć się dynamicznej nuty. Oczywiście doszukiwanie się czegoś więcej, np. sportowego designu byłoby już nadużyciem.
Patrząc na auto z boku jego jednobryłowe nadwozie nie sprawia wrażenia przysadzistego, choć mamy do czynienia z dłuższą wersją Grand (w ofercie jest jeszcze C4 SpaceTourer). Dobrze dobrane proporcje to m.in. zasługa tego, że większe gabaryty nie wynikają wyłącznie z dodania dodatkowych centymetrów za tylną osią, lecz większego rozstawu osi w porównaniu z krótszą wersją (2840 mm wobec 2785 mm).
Citroen Grand C4 SpaceTourer jest samochodem, w którym gabaryty nadwozia wpływają korzystnie na przestronność wnętrza. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim rzędzie siedzeń pasażerowie mają mnóstwo miejsca na nogi oraz nad głowami. Dopiero osoby, które będą podróżowały na miejscach 6. oraz 7. (standard) mają prawo narzekać na mniej komfortowe warunki. Pamiętajmy jednak, że konkurencyjne modele wypadają pod tym względem podobnie.
Citroen Grand C4 SpaceTourer – komfort przede wszystkim
Podczas podróżowania SpaceTourerem docenimy nie tylko dobrą przestronność wnętrza, lecz także komfortowe siedzenia – nawet po długiej jeździe nie odczuwa się bólu pleców. Poza tym podczas pokonywania zakrętów docenimy należyte podparcie z boku. W testowanej wersji Shine Pack doszło jeszcze kilka innych elementów poprawiających komfort podróżowania. Po pierwsze fotel pasażera z przodu ma podnoszoną dodatkową część z przodu dzięki czemu podczas jazdy nogi mogą być uniesione i podróżowanie odbywa się prawie jak w leżącej pozycji. Po drugie to funkcja masażu w obu przednich fotelach oraz ich podgrzewanie.
Jest jeszcze jeden element, który świadczy o tym, że mamy do czynienia z udanym familijnym modelem – to oczywiście pojemna część ładunkowa. Pod tym względem Citroen Grand C4 SpaceTourer również sprawdza się znakomicie. Bazowa pojemność kufra to wprawdzie tylko 170 l, ale pamiętajmy, że taka wartość uzyskiwana jest tylko wtedy, gdy korzystamy z wszystkich siedmiu foteli. Jeżeli na pokładzie przebywa maksymalnie 5 osób, to do dyspozycji są już imponujące 643 litry. Przy takiej wielkości spakowanie całej rodziny na urlopowy wyjazd nie powinno być problemem.
To jeszcze nie koniec konfiguracji, bo siedzenia środkowego rzędu można nie tylko składać, lecz także przesuwać oraz regulować kąt ustawienia ich oparć. W ten sposób, gdy z tyłu podróżują niskie osoby, np. dzieci możemy nieco zmniejszyć im przestrzeń na nogi, która i tak pozostaje bardzo duża, a zwiększyć ilość miejsca na bagaże. Kierowcy, którzy muszą czasem przewieźć bagaże pokaźnych gabarytów też nie będą zawiedzeni, bowiem po złożeniu siedzeń 2. oraz 3. rzędu do dyspozycji jest przestrzeń ładunkowa o kubaturze aż 1845 l.
Citroen Grand C4 SpaceTourer – wystarczająca dynamika
Testowany model wyposażony był w najmocniejszy silnik, jaki występuje w tym samochodzie – to 2-litrowy diesel o mocy 163 KM. Decydując się na tę jednostkę w standardzie otrzymuje się 8-stopniową, automatyczną skrzynię biegów. Trzeba przyznać, że to bardzo zgrany duet. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu silnik z werwą zabiera się do pracy i już po 9,7 s na liczniku mamy setkę. Tak, tak wiemy, że nie jest to oszałamiające przyspieszenie, ale pamiętajmy, że mamy do czynienia z rodzinnym vanem, a nie z usportowionym kompaktem.
Do uzyskania takiej wartości wydatnie przyczynia się skrzynia biegów, która bez oporów zmienia przełożenia. Jej dodatkowym atutem jest fakt, że czyni to tak delikatnie, że kierowca nie ma świadomości, w którym momencie został włączony kolejny bieg.
Atutem pojazdu jest również cicha praca jednostki napędowej. Niezależnie czy podróżuje się po mieście czy z wysokimi prędkościami bądź mocno wciska się gaz i wykorzystuje wysokie obroty jednostka nigdy nie daje o sobie znać na tyle mocno żeby przeszkadzać pasażerom w rozmowie.
Citroen Grand C4 SpaceTourer ma jeszcze jedną cechę, która świadczy o jego rodzinnym przeznaczeniu – wysoki komfort resorowania. Niezależnie czy pokonuje się małe czy duże nierówności jezdni do jadących nie przedostają się żadne wstrząsy. Także podczas przejeżdżania przez poprzeczne garby nie odczuwa się dyskomfortu.
Mniej zadowoleni z zestrojenia układu jezdnego będą kierowcy, którzy lubią dynamicznie pokonywać zakręty. Z racji miękkich nastawów zawieszenia oraz wysokiego nadwozia pojazd ma tendencje do mocnego przechylania się na łukach. Wprawdzie nigdy nie zostaje przekroczona bariera bezpieczeństwa, ale może to być nieprzyjemne. W wyczuciu auta przeszkadza dodatkowo niezbyt precyzyjny układ kierowniczy. W trakcie szybkiej jazdy autostradą ujawnia się jeszcze jeden mankament – wysokie nadwozie okazuje się czułe na podmuchy bocznego wiatru.
Citroen Grand C4 SpaceTourer – droga topowa wersja
Ceny Grand C4 SpaceTourera zaczynają się od 92 340 zł, ale dotyczy to 130-konnego benzyniaka w bazowej wersji wyposażeniowej Feel. Testowany egzemplarz występował w topowej odmianie Shine Pack. To droga oferta, bowiem za pojazd trzeba zapłacić 134 790 zł. To jeszcze nie koniec, bo na pokładzie było kilka płatnych opcji. Pakiet Park Assist 360 zawierający kamerę 360 stopni, automatyczne parkowanie i asystenta martwego pola to wydatek 1900 zł, panoramiczny dach kosztuje 3000 zł, radio z nawigacją jest za 1000 zł, lakier metalik 2500 zł, a za dwubarwną skórzaną tapicerkę (w zestawie jest podgrzewanie i elektryczna regulacja foteli, funkcja masażu, dyfuzor zapachów) trzeba wydać 10 900 zł. Po doliczeniu cen tych opcji koszty zakupu wzrastają do nieprzyzwoitych 154 900 zł.
Citroen Grand C4 SpaceTourer – to nam się podoba
Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, wygodne fotele z funkcją masażu, komfortowe resorowanie, dynamiczny i cichy silnik, dopracowana automatyczna skrzynia biegów, bogate wyposażenie.
Citroen Grand C4 SpaceTourer – to nam się nie podoba
Wysoka cena topowej wersji, czułość na boczny wiatr, zbyt mocne przechyły na zakrętach, niezbyt precyzyjny układ kierowniczy.
Citroen Grand C4 SpaceTourer – nasza opinia
Dzięki przestronnemu wnętrzu oraz pojemnemu bagażnikowi auto idealnie nadaje się na urlopowe wyjazdy całą rodziną. Gdy trzeba na seryjnych fotelach 3. rzędu mogą podróżować dodatkowe osoby. Radość z jazdy potęguje dynamiczny silnik oraz sprawnie działająca skrzynia biegów. Trzeba jednak pogodzić się z niedoskonałościami pod względem prowadzenia oraz przeciętnie precyzyjnym układem kierowniczym. A przede wszystkim trzeba mieć dużo gotówki żeby kupić taki samochód, jak testowany.
Citroen Grand C4 SpaceTourer – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1997 cm3, R4, t.diesel |
Moc | 163 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 2000 obr,/min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 8, napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 l/100 km |
Masa własna/ładowność | 1540/570 kg |
Cena bez opcji/z opcjami | 134 790/154 900 zł |