Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Citroen Xsara 1.8 16V SX - Miejskie GTI

Citroen Xsara 1.8 16V SX - Miejskie GTI

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Dobiega kresu produkcja Xsary w znanym nam nadwoziu, od jesieni wchodzi na rynek następca, po face liftingu. Także testowany silnik 1.8 16V zostanie zastąpiony. Czy jednak dotychczasowy model rzeczywiście jest tak stary?

Citroen Xsara 1.8 16V SX - Miejskie GTI
Auto Świat
Citroen Xsara 1.8 16V SX - Miejskie GTI

Nadwozie/wnętrze

Doskonale znany widok na naszych drogach od 1997 roku - elegancka, ale i dynamiczna, bardzo młoda sylwetka. Wbrew pozorom atrakcyjna nie tylko dla kobiet. Bardzo obszerne jak na mały kompakt wnętrze, świetna ergonomia. Nie najwyższej klasy materiały trochę psują dobre wrażenie, a pięknie wyglądający srebrny "daszek" zestawu zegarów odbija się w przedniej szybie. Wewnętrzna krawędź bagażnika jest zdecydowanie za wysoka, co rekompensuje jego duża pojemność (408 l) i ustawność. Zapalająca się podczas gwałtownego hamowania kontrolka otwartych drzwi nie jest w tym modelu wadą instalacji, ale wynikiem dziwacznego rozwiązania - czujnik domknięcia bagażnika jest bezwładnościowy, jego dźwignia przesuwa się podczas hamowania w przód i wywołuje alarm.

Silnik/skrzynia biegów

Dobry motor, dynamiczny i cichy, od 3500 obr. /min umożliwiający niemal sportowe osiągi. Poniżej tych obrotów - co jest też zasługą dość krótko zestopniowanej, precyzyjnej skrzyni biegów - dysponuje niespotykaną w 16-zaworowych jednostkach elastycznością. Nawet z włączoną klimatyzacją bezproblemowo można jechać na 3. biegu z prędkością 20 km/h, 65 km/h na 5. biegu też nie stanowi kłopotu. Przy "ciężkiej nodze" kierowcy testowego spalanie w trybie miejskim wyniosło ponad 11 l/100 km. W sumie dość drogi w utrzymaniu w mieście, za to na trasie bardzo wygodny i szybki. Planowane wycofanie tego silnika z produkcji podyktowane jest wymogami czystości spalin.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Świetne, choć typowo dla Citroena nieco za głośne zawieszenie, słabawe hamulce z czujnym ABS-em, precyzyjny układ kierowniczy.

Komfort

Dwa airbagi, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek z pilotem i radioodtwarzacz sterowany z kierownicy, to wysoki standard dla tej klasy auta. Plus świetne resorowanie i wygodne, dobrze trzymające w skręcie fotele.

Koszty

57 800 zł (cena auta testowego, z ABS-em, automatyczną klimatyzacją i lakierem metalicznym) to wcale nie najdroższa oferta za rodzinny, wygodny samochód z takimi osiągami i wyposażeniem.

Podsumowanie

W segmencie C trudno znaleźć równie komfortowe i szybkie auto, które przy dobrym wyposażeniu oferuje rzeczywiście rodzinne wnętrze i bagażnik. Nawet w obliczu zmiany modelu Xsara SX 1.8 pozostaje interesującą propozycją.

Ocena: 4

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków