Nadwozie/wnętrze
Doskonale znany widok na naszych drogach od 1997 roku - elegancka, ale i dynamiczna, bardzo młoda sylwetka. Wbrew pozorom atrakcyjna nie tylko dla kobiet. Bardzo obszerne jak na mały kompakt wnętrze, świetna ergonomia. Nie najwyższej klasy materiały trochę psują dobre wrażenie, a pięknie wyglądający srebrny "daszek" zestawu zegarów odbija się w przedniej szybie. Wewnętrzna krawędź bagażnika jest zdecydowanie za wysoka, co rekompensuje jego duża pojemność (408 l) i ustawność. Zapalająca się podczas gwałtownego hamowania kontrolka otwartych drzwi nie jest w tym modelu wadą instalacji, ale wynikiem dziwacznego rozwiązania - czujnik domknięcia bagażnika jest bezwładnościowy, jego dźwignia przesuwa się podczas hamowania w przód i wywołuje alarm.
Silnik/skrzynia biegów
Dobry motor, dynamiczny i cichy, od 3500 obr. /min umożliwiający niemal sportowe osiągi. Poniżej tych obrotów - co jest też zasługą dość krótko zestopniowanej, precyzyjnej skrzyni biegów - dysponuje niespotykaną w 16-zaworowych jednostkach elastycznością. Nawet z włączoną klimatyzacją bezproblemowo można jechać na 3. biegu z prędkością 20 km/h, 65 km/h na 5. biegu też nie stanowi kłopotu. Przy "ciężkiej nodze" kierowcy testowego spalanie w trybie miejskim wyniosło ponad 11 l/100 km. W sumie dość drogi w utrzymaniu w mieście, za to na trasie bardzo wygodny i szybki. Planowane wycofanie tego silnika z produkcji podyktowane jest wymogami czystości spalin.
Układ jezdny/bezpieczeństwo
Świetne, choć typowo dla Citroena nieco za głośne zawieszenie, słabawe hamulce z czujnym ABS-em, precyzyjny układ kierowniczy.
Komfort
Dwa airbagi, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, centralny zamek z pilotem i radioodtwarzacz sterowany z kierownicy, to wysoki standard dla tej klasy auta. Plus świetne resorowanie i wygodne, dobrze trzymające w skręcie fotele.
Koszty
57 800 zł (cena auta testowego, z ABS-em, automatyczną klimatyzacją i lakierem metalicznym) to wcale nie najdroższa oferta za rodzinny, wygodny samochód z takimi osiągami i wyposażeniem.
Podsumowanie
W segmencie C trudno znaleźć równie komfortowe i szybkie auto, które przy dobrym wyposażeniu oferuje rzeczywiście rodzinne wnętrze i bagażnik. Nawet w obliczu zmiany modelu Xsara SX 1.8 pozostaje interesującą propozycją.
Ocena: 4