Czy Skoda niepokonana?

W każdej rywalizacji zdarza ją się niespodzianki. Na przykład mistrzamiEuropy w piłce nożnej zostali Grecy. Także w naszym teście mogą nastąpićnieprzewidziane przetasowania

Czy Skoda niepokonana?
Auto Świat
Czy Skoda niepokonana?

Po pierwszej części Skoda Octavia objęła prowadzenie. Okazała się lepsza od wielu uznanych rywali. Ciekawe, czy po ocenach dotyczących subiektywnych odczuć oraz kosztów eksploatacji Skoda da się wyprzedzić?

Wydaje się, że jako samochód z Europy Środkowej powinna być spokojna o ilość punktów w części testu poświęconej kosztom. Czyżby była niepokonana? Niekoniecznie. Przecież różnica punktowa w czołówce nie była bardzo duża.

Wszystko jest więc jeszcze możliwe. Trudno uwierzyć, aby w drugiej rundzie testowane kompakty zajęły te same pozycje.Podobnie jak w pierwszej części porówniania każdy samochód będziemy opisywali oddzielnie, aby ocena była bardziej jasna dla czytelnika.

Silnik, skrzynia biegów

Ford Focus

Tylko przy wysokich prędkościach obrotowych 1,6-litrowy czterozaworowiec staje się nieco głośny, przy niskich i średnich spontanicznie reagujący silnik nie drażni uszu jadących. Pięciobiegowa skrzynia przekładniowa pracuje jak w samochodzie sportowym. Zmienia biegi lekko i precyzyjnie.

Honda Civic

Żaden z napędów rywali biorących udział w tym teście porównawczym nie ma więcej temperamentu niż silnik Civica. 1,6-litrowa jednostka żwawo ciągnie Hondę do przodu. Znakomicie działa precyzyjna skrzynia przekładniowa z wygodnie, wysoko umieszczonym drążkiem.

Kia Cerato

1,6-litrowy silnik Kii pracuje tak, jakby mu się nie chciało. Kaprysząc oraz pomrukując, z ociąganiem spełnia polecenia kierującego. Skrzynia działa lekko. Gdyby tak jeszcze odległości pomiędzy poszczególnymi przełożeniami były krótsze.

Mazda 3

Silnik bez szczególnych zalet i bez znaczących wad. Wystarczająco żwawy, o przyjemnie zachrypniętym brzmieniu, które dopiero przy wysokich obrotach staje się niemiłe. Do sportowego gangu silnika pasują krótkie ścieżki pomiędzy kolejnymi pozycjami lewarka skrzyni biegów, w które początkujący kierowca może jednak nie trafić intuicyjnie.

Opel Astra

Technika Twinport (drugi kanał dolotowy dostarcza maksymalnie 25 proc. spalin z powrotem do komory spalania) pomaga wprawdzie Oplowi oszczędzać paliwo, jednak przy okazji tłumi jego temperament. Odległości pomiędzy poszczególnymi przełożeniami są relatywnie krótkie, jednak drążek umieszczony trochę za nisko, a skrzynia lekko haczy.

Peugeot 307

Pomimo że 1,6-litrowy silnik pracuje prawie niezauważalnie, trudno mu wybaczyć słabą elastyczność i ociężałość. Nie sposób nie zauważyć również, że skrzynia przekładniowa nie jest zbyt precyzyjna, a odległości pomiędzy położeniami drążka zbyt długie.

Renault Mégane

Bardzo dzielny silnik. Ma wystarczająco dużo temperamentu, chociaż nie przejawia sportowych ambicji, a do tego pracuje niesamowicie spokojnie. Podobnie skrzynia biegów. Inne wprawdzie sprawiają wrażenie bardziej sportowych i precyzyjnych, ale do tej też można się przyzwyczaić.

Skoda Octavia

Silnik Skody okazuje się ociężały, a do tego technika FSI (z wtryskiem bezpośrednim do komory spalania, a nie do kanału dolotowego) wcale nie przynosi znaczących oszczędności. Na szczęście Octavia ma znakomitą skrzynię biegów, które przełączają się prawie same.

Toyota Corolla

Trzeci "japończyk" w teście także ma żwawy, cichy oraz chętny do współpracy napęd. Długie drogi drążka zmiany biegów sprawiają, że lekko działającą skrzynią nie da się szybko zmieniać przełożeń.

VW Golf

Podobnie jak w Skodzie nie powinniśmy od silnika FSI oczekiwać szczególnego temperamentu. Za to Golf obchodzi się z paliwem oszczędniej niż Octavia. Skrzynia przełącza leciutko, mogłaby tylko mieć krótsze drogi między biegami.

Zachowanie w ruchu, układ kierowniczy

Ford Focus

Focusa II wyposażono w znakomite, sportowe zawieszenie. Auto bardzo szybko i pewnie pokonuje zakręty, ESP nie pozwala na sytuacje niebezpieczne, a bardzo precyzyjny układ kierowniczy jest dokładnie tak bezpośredni, jak powinien. Żadne auto w klasie kompaktowej nie prowadzi się lepiej od Focusa.

Honda Civic

Hondzie bardzo przydałby się układ ESP niedostępny w testowanej wersji nawet za dopłatą. Przy zmianie obciążenia lekki tył ma tendencję do wyjeżdżania na zewnątrz toru jazdy. Wtedy trzeba polegać na dającym dość słabe wyczucie układzie kierowniczym.

Kia Cerato

Także Koreańczycy nie oferują układu ESP. Na szybko pokonywanych zakrętach Cerato okazuje się dość silnie podsterowne. Zmiany obciążenia nie wytrącają Kii z równowagi. Pomimo to przydałby się elektroniczny "anioł stróż", jak również bardziej bezpośredni układ kierowniczy.

Mazda 3

Wydaje się, że w Azji ESP jest zupełnie niepotrzebne. Także Mazdy nie wyposażono w ten system. Znane nam z innych testów reakcje auta - silna podsterowność, uciekanie tyłu na zewnątrz toru jazdy po zdjęciu nogi z pedału gazu - wystąpiły i tym razem. Na szczęście układ kierowniczy daje wystarczające czucie.

Opel Astra

Jeszcze jeden sportowo prowadzący się kompakt z Niemiec. Podobnie jak Focus, Astra pewnie i szybko pokonuje ostre zakręty. Dzięki ESP jazda krętymi odcinkami nigdy nie staje się niebezpieczna. Do takiego zachowania w ruchu przyczynia się także precyzyjny układ kierowniczy oraz opcjonalne zawieszenie IDS.

Peugeot 307

Dzięki ESP 307 nie wpada w poślizgi, ale nie lubi dynamicznego przejeżdżania zakrętów. Do Peugeota doskonale pasuje precyzyjny układ kierowniczy. Renault Mégane. Zawieszony podobnie jak Peugeot, równie pewnie zachowuje się podczas jazdy. Nie dający czucia układ kierowniczy nie dorównuje temu z 307.

Skoda Octavia

Większość kierowców nie będzie miała Octavii nic do zarzucenia. Profesjonalny kierowca zauważy jednak krótkie momenty, kiedy auto staje się trudne do opanowania. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, ale czasem trochę ciężko.

Toyota Corolla

Po niedawnym face liftingu Corolla otrzymała ESP. Wprawdzie nie pokonywała najszybciej odcinków testowych, ale nigdy nie zachowywała się niebezpiecznie. Dający słabe wyczucie układ kierowniczy wymaga przyzwyczajenia.

VW Golf

Prowadzenie Focusa i Astry to większa frajda niż ich rodzimego konkurenta. Dzięki ESP i dobremu zawieszeniu Golf należy do ścisłej czołówki w pokonywaniu odcinka testowego do badania kierowalności.

Pochwała należy się także układowi kierowniczemu, który jest udanym kompromisem pomiędzy bezpośredniością charakterystyczną dla aut sportowych i komfortową lekkością pracy.

Komfort, siedzenia,poczucie przestrzeni

Ford Focus

Zestrojenie zawieszenia najnowszego Forda to udany kompromis. Focus jest sprężysty, ale niezbyt twardy. Żaden z rywali nie ma lepszych siedzeń. Także w zakresie poczucia przestrzeni w kabinie debiutant plasuje się w czołówce.

Honda Civic

Honda jest dobrym średniakiem. Ma nieco za bardzo sportowe zawieszenie i trochę nieprawidłowo uformowane poduszki siedzeń. Poczucie przestrzeni w kabinie bez zarzutu.

Kia Cerato

Na kiepskich nawierzchniach układ jezdny Kii wykazuje pewne braki. Pracuje nerwowo i jest głośny. Miękkie i słabo wyprofilowane siedzenia także nie sprawiają dobrego wrażenia.

Mazda 3

Sportowo zestrojone zawieszenie przednie hałasuje na nierównych nawierzchniach. Dobrze ukształtowane fotele zapewniają wygodną pozycję siedzącą.

Opel Astra

Testowany egzemplarz wyposażono w obniżone zawieszenie IDS Plus, które nie zapewniało wysokiego komfortu jazdy. Sprężyste, dobrze zaprojektowane siedzenia należą do najlepszych w tym porównaniu, poczucie przestrzeni w kabinie niestety nie.

Peugeot 307

Vanopodobny kształt subiektywnie sprawia najbardziej przestrzenne wrażenie. Jeśli pominąć głośną pracę zawieszenia, Peugeotem podróżuje się komfortowo. Siedzenia są raczej miękkie i nie zapewniają dobrego trzymania bocznego.

Renault Mégane

Renault pokazuje, co znaczy francuska miękkość. Amortyzatory pochłaniają prawie wszystko, fotele o nieco przykrótkich poduszkach tylko to, co niezbędne. Poczucie przestrzeni jak na auto kompaktowe dobre.

Skoda Octavia

Skoda nie pokonuje tak elegancko nierówności poprzecznych jak Renault Mégane, zapewniając jednak wysoki komfort jazdy. Największe w teście, porządne fotele oferują dużo komfortu, również podczas długich podróży.

Toyota Corolla

Najmniejszy samochód w teście sprawia także wrażenie najmniej przestronnego. Zawieszenie to dobre pogodzenie sportu z komfortem. Fotele są zbyt małe. Dzięki regulowanej dwupłaszczyznowo kierownicy prowadzący każdego wzrostu powinien bez trudu przyjąć właściwą pozycję.

VW Golf

Żaden z konkurentów nie dorównuje Golfowi komfortem podróżowania. Także dzięki dużym, porządnym siedzeniom i poczuciu dużej przestrzeni w kabinie. Tylko czasami oś tylna głośno reagująca na nierównościach zakłóca spokój pasażerów.

Łatwość obsługi, widoczność, jakość

Ford Focus

Ford znowu ma zamykaną na kluczyk pokrywę komory silnika, naszym zdaniem to niewygodne. Poza tym nie mamy jakichkolwiek zarzutów ani do funkcjonalności, ani do jakości. Widoczność do tyłu jest przeciętna. Powierzchnia oczyszczana wycieraczką niedostatecznie duża.

Honda Civic

Jedyne auto mające w drzwiach klamki kasetowe zamiast solidnych uchwytów. Szkoda, ponieważ poza tym wszystko jest w najlepszym porządku. Szczególnie podobał nam się wysoko zamontowany drążek zmiany biegów. Także widoczność i jakość wykonania należą do najlepszych w teście.

Kia Cerato

Nie dające się pochylać zagłówki tylne ograniczają widoczność. Obsługa auta nie powinna nikomu przysparzać trudności. Oceniając jakość materiałów, od razu widzimy, że na nich oszczędzono.

Mazda 3

W tej części testu Mazda sprawia bardzo dobre wrażenie. Łatwa w obsłudze, zapewniająca dobrą widoczność, solidnie wykonana. Bardzo praktyczny jest kluczyk z minilatarką. Nie każdemu spodoba się czerwone podświetlenie kokpitu.

Opel Astra

Wnętrze proste i bez udziwnień. Regulatory klimatyzacji umieszczono zbyt nisko, a duże lusterko wsteczne ogranicza widoczność do przodu. Astra zapewnia komfort na dobrym poziomie w swojej klasie, sprawia wrażenie solidnie wykonanej.

Peugeot 307

Kształt karoserii utrudnia widoczność. Jakość wykonania mogłaby być wyższa. Jeśli chodzi o funkcjomalność, naprawdę nie ma na co narzekać.

Renault Mégane

Także siedząc w Renault, trudno dostrzec, gdzie się auto kończy, a gdzie zaczyna. Ukoronowaniem wysokiej funkcjonalności auta jest korek wlewu paliwa zintegrowany z klapką. Materiały wykończeniowe mogłyby być lepszej jakości.

Skoda Octavia

Czeszka sprawia wewnątrz raczej skromne wrażenie. W kabinie nie widać spektakularnych popisów projektantów. Duże gabaryty oraz mocno pochylona tylna szyba ograniczają widoczność. Auto cechuje dobra jakość wykonania.

Toyota Corolla

W testowanym modelu w wersji Sol możemy odczuć powiew luksusu Lexusa. Jakość wykonania wnętrza jest na najwyższym poziomie, podobnie jak funkcjonalność. Szkoda, że pomimo kompaktowych wymiarów Toyota nie zapewnia dobrej widoczności.

VW Golf

W odróżnieniu do Skody i Hondy w Volkswagenie kierunkowskazy w lusterkach bocznych nocą oślepiają kierowcę. Poza tym auto jest solidnie wykonane i bardzo funkcjonalne. Masywne zagłówki tylne ograniczają widoczność.

Cena, zużycie paliwa, ubezpieczenie, warunki gwarancji

Ford Focus

W tym porównaniu Focus nie uczestniczy w części poświęconej kosztom. Jego cenę, warunki gwarancji w Polsce oraz wysokość ubezpieczenia poznamy w lutym. Zużycie paliwa na poziomie 8,4 litra nie daje powodów do narzekań.

Honda Civic

Z ceną 66 900 złotych Civic jest droższy jedynie od Cerato. Tradycyjnie Honda oferuje trzyletnią gwarancję na mechanikę, ale na perforację ochrona trwa tylko 6 lat. Silnik oszczędnie obchodzi się z paliwem.

Kia Cerato

Niecałe 60 tys. zł za kompakt ze 105-konnym napędem to całkiem kusząca oferta. Inni żądają tyle za mniejsze auta. Jedynie Kia zapewnia 3-letnią gwarancję na blachy - to zdecydowanie za krótko. Cerato ma nieco większy apetyt na paliwo niż konkurenci.

Mazda 3

Droga Mazda zdobywa sympatię 3-letnią gwarancją na podzespoły oraz 12-letnią na blachy. Jednak potrzebowała średnio 8,7 litra paliwa na 100 km. To najgorszy wynik w teście.

Opel Astra

68 750 złotych to dobra cena za nowoczesny kompakt. Producent oferuje 2-letnią gwarancję bez limitu kilometrów i 12-letnią na perforację. Opla napędza nowoczesny i oszczędny silnik w technice Twin Port.

Peugeot 307

Francuzi żądają za swój kompakt 68 700 zł. To dobrze skalkulowana cena. Dwa lata gwarancji bez limitu kilometrów to mniej, niż oferują Japończycy i Koreańczycy. 8,6 litra na 100 km to nie najlepszy wynik w naszym porównaniu.

Renault Mégane

Cena Megane'a nieznacznie przekracza 70 tys. zł. Pomimo tego koszt zakupu tego auta pozostaje akceptowalny. Warunki gwarancji dobre. Średnie spalanie jedno z lepszych w teście, ale samochód potrzebuje dużo paliwa przy maksymalnym wykorzystaniu możliwości silnika.

Skoda Octavia

Skoda z 1,6-litrowym FSI jest dostępna co najmniej z wyposażeniem Ambiente. Z ceną 73 200 zł to jeden z droższych samochodów w teście. Poza tym spalanie na poziomie 8,5 l/100 km droższej benzyny wysokooktanowej nie zachwyci potencjalnych nabywców.

Toyota Corolla

Kosztująca niemal 75 tysięcy zł Toyota okazała się tańsza wyłącznie od Golfa. Za to jest oszczędna (8,1 l/100 km). Oferuje też bardzo dobre warunki gwarancji, 3 lata na mechanikę i 12 na perforację.

VW Golf

Kompakt z Wolfsburga jak zwykle należy do najdroższych aut w swojej klasie, a w tym teście ma najwyższą cenę. Na szczęście średnie zużycie paliwa jest niskie (8,1 l/100 km, niestety droższej benzyny wysokooktanowej). Dobre warunki ochrony gwarancyjnej.

Wyposażenie, obsługa

Ford Focus

Także w tej kategorii nie mogliśmy jeszcze ocenić nowego Focusa.

Honda Civic

Samochód ma słabe wyposażenie z zakresu komfortu. Pod względem bezpieczeństwa też nie najlepiej. Nawet w opcji brakuje ESP czy kurtyn powietrznych. Przeglądy co 20 tysięcy kilometrów to akceptowalna częstotliwość.

Kia Cerato

Wyposażenie zapewniające bezpieczną podróż okazuje się zdecydowanie za ubogie. Niedostępne są boczne airbagi, kurtyny, ESP. Komfort jazdy na dobrym poziomie. Okresy między przęglądami co 15 tys. km to zbyt często w porównaniu z konkurentami.

Mazda 3

Wyposażenie dotyczące ochrony jadących nie najlepsze, ale komfort akceptowalny. Dobra jest częstotliwość przeglądów.

Opel Astra

Seryjnie w Astrze brak nawet manualnej klimatyzacji, a wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa akceptowalne. Cieszą odstępy między przeglądami - co 30 tysięcy kilometrów lub co rok.

Peugeot 307

Samochód ma jedno z bogatszych wyposażeń dotyczących komfortu, ale z elementami zapewniającymi bezpieczeństwo nie jest już tak dobrze. Wizyty w serwisie co 30 tys. kilometrów lub co dwa lata. Brawo!

Renault Mégane

Auto bardzo dobrze chroni jadących. Jako jedno z niewielu oferuje w opcji boczne airbagi z tyłu. Na wysokim poziomie jest również komfort. Podobnie jak Peugeot, Renault oferuje korzystne okresy między przeglądami co 30 tys. km lub co 24 miesiące.

Skoda Octavia

Wersja Ambiente ma bogate wyposażenie. Na pokładzie jest wszystko, co zapewni wygodną jazdę. Z poziomem bezpieczeństwa nie jest już tak różowo. Wizyty w serwisie co 15 tysięcy kilometrów. To zdecydowanie za często.

Toyota Corolla

Samochód ma wszystko, co potrzebne, żeby zapewnić bezpieczne podróżowanie. Powody do zadowolenia daje także wyposażenie, dzięki któremu jazda odbywa się w wygodnych warunkach. Szkoda, że auto musi odwiedzać warsztat co 15 tysięcy kilometrów.

VW Golf

Podobnie jak w Astrze dopłaty wymaga klimatyzacja. W dziedzinie bezpieczeństwa cieszy możliwość dokupienia tylnych airbagów z tyłu. Za to przeglądy co 15 tys. km nie dają już powodu do radości.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: