W materiale przedstawiamy 35 samochodów, w których można mieć za dopłatą lub w standardzie jedno z tych rozwiązań. W górnej tabelce podaliśmy spalanie dla skrzyni automatycznej, typ zastosowanego urządzenia oraz cenę pojazdu w podstawowej wersji dla danego silnika i ze skrzynią manualną. Mniejsza tabelka przedstawia koszty zakupu skrzyni alternatywnej dla manualnej.
W zależności od konfiguracji cennika konkretnej marki podaliśmy cenę urządzenia lub koszt zakupu wyposażonego w nie samochodu. Oprócz tego tabelka ilustruje różnicę w średnim spalaniu (fabrycznym) w przypadku zastosowania którejś ze skrzyń automatycznych względem przekładni manualnej. W części opisowej przedstawiliśmy wersje silnikowe, wyposażeniowe oraz nadwoziowe, z jakimi występują „automaty”.
Audi A1 - Tegoroczna nowość Audi występuje z trzema silnikami: benzyniaki rozwijają moc 86 lub 122 KM, a jedyny diesel – 105 KM. Samochód można mieć ze skrzynią DSG tylko w połączeniu ze 122-konnym benzyniakiem. Do wyboru są 2 wersje wyposażeniowe Attraction oraz Ambition. W bogatszej odmianie auto z DSG kosztuje 90 710 zł. Audi A1 z DSG potrzebuje tyle samo paliwa co wersja ze skrzynią manualną.
Citroën C1 - Najmniejszy z Citroënów dostępny jest z jednym silnikiem benzynowym, z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem. Auto oferuje się z wyposażeniem Flirt lub Desire. Zautomatyzowana skrzynia sprzedawana jest tylko w bogatszej specyfikacji C1. Samochód z 3-drzwiowym nadwoziem kosztuje 40 300 zł, a z 5--drzwiowym – 41 600 zł. Osiągi w porównaniu z modelem ze skrzynią manualną są prawie takie same.
Citroën DS3 -nPod maską designerskiej karoserii DS3 mogą być zainstalowane (do wyboru) trzy silniki benzynowe o mocach 95, 120 lub 150 KM oraz trzy diesle – 70, 90 lub 110 KM. „Automat” dostępny jest wyłącznie w 120-konnym benzyniaku. Jednak o ile wersja z przekładnią manualną oferowana jest w odmianie Airdream So Chic, o tyle samochód z automatyczną skrzynią ma specyfikację So Chic.
Daihatsu Cuore - Samochód występuje tylko z jednym silnikiem benzynowym. Oprócz wersji bazowej Cuore dostępna jest też odmiana Cuore Top. W obu przypadkach można dokupić tradycyjną automatyczną skrzynię biegów. Niestety, samochód wyposażony w taką przekładnię spala o 1,1 l/100 km więcej, ma o 3 sekundy gorsze przyspieszenie do „setki” i o 10 km/h niższą szybkość maksymalną.
Daihatsu Materia - Do wyboru są dwa silniki benzynowe: 1.3 o mocy 91 KM (cena 65 500 zł) lub 1.5/103 KM. Przekładnia automatyczna może być łączona wyłącznie z mocniejszym motorem. Ten silnik oferowany jest również z napędem na wszystkie koła. Materia z automatyczną skrzynią ma o 2,9 s gorsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h, szybkość maksymalną niższą o 6 km/h i spalanie wyższe o 0,3 l/100 km.
Daihatsu Sirion - Amatorzy „automatów” mają duży wybór. Oprócz 91-konnego silnika przekładnię automatyczną można mieć też z mocniejszą jednostką o mocy 103 KM (cena od 59 900 zł). Poza tym 91-konna wersja oferowana jest z napędem na obie osie (cena od 55 900 zł) i w takiej specyfikacji także dostępna skrzynia automatyczna. Podstawowy silnik 1.O/70 KM (44 500 zł) ma tylko skrzynię manualną.
Ford Fiesta - Fiestę można mieć już za 38 400 zł, ale wówczas otrzymuje się 60-konny silnik benzynowy w podstawowej specyfikacji Ambiente. Chętni na samochód z automatyczną skrzynią biegów muszą się zdecydować na 96-konnego benzyniaka. Z taką przekładnią samochód sprzedawany jest w odmianach: Trend, Ghia i Titanium. Fiestę można kupić z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem.
Hyundai i10 - W gamie koreańskiego malucha występują dwa silniki benzynowe: 1.1/66 KM oraz 1.2/78 KM (cena od 36 990 zł). Oba za dopłatą mogą współpracować z przekładnią automatyczną. Doposażenie w to urządzenie możliwe jest tylko w przypadku modeli występujących w wariancie Comfort. Po dokupieniu „automatu” cena wersji 1.1 wynosi 43 790 zł, a za odmianę 1.2 trzeba będzie zapłacić 45 290 zł.
Hyundai i20 - Spośród trzech silników benzynowych dostępnych w tym samochodzie dwa mogą być wyposażone w skrzynię automatyczną – to wersje 100- oraz 126-konna (Comfort, Style). Takiej przekładni nie montuje się w bazowym, 78-konnym benzyniaku (od 33 400 zł) ani w żadnym z diesli (od 46 900 zł za najsłabszą wersję o mocy 75 KM). Hyundai i20 oferowany jest z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem.
Kia Picanto - Najmniejsza Kia występuje z dwoma silnikami benzynowymi – o mocy 62 KM (od 31 400 zł) oraz 65 KM. Mocniejsza odmiana sprzedawana jest wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. Auto oferuje się w najbogatszym wariancie Comfort. W ofercie znajduje się jeszcze 75-konny diesel (od 39 400 zł), ale – podobnie jak słabszy silnik benzynowy – sprzedawany jest tylko ze skrzynią manualną.
Kia Venga - Samochód dostępny jest z dwoma silnikami benzynowymi (90 i 125 KM) oraz trzema dieslami (75, 90 i 128 KM). Chętni na Vengę z automatyczną przekładnią muszą się zdecydować na model ze 125-konnym silnikiem benzynowym. Tylko do niego można zamówić skrzynię tego typu. Venga oferowana jest w wersjach S, M, L lub XL, ale odmiana z „automatem” nie występuje w najuboższej S.
Kia Rio - Automatyczną skrzynię można zamówić zarówno do 5-drzwiowej wersji, jak i do sedana. Samochód z przekładnią automatyczną występuje we wszystkich odmianach wyposażeniowych: Family, Comfort oraz Optimum. Rio z „automatem” potrzebuje średnio o 1 l/100 km więcej paliwa niż model z manualną skrzynią biegów. Słabsza jest dynamika, bo „setkę” pojazd uzyskuje o 2,2 s później.
Kia Soul - Crossover dostępny jest ze 124-konnym silnikiem benzynowym (od 48 900 zł) oraz z dieslem. Przekładnię automatyczną można dokupić tylko do drugiego napędu. Za 6000 zł oferowany jest pakiet, który oprócz „automatu” obejmuje również podłokietnik przy fotelu kierowcy i filtr cząstek stałych. Auto występuje w trzech stopniach wyposażenia: M, L oraz XL. „Automat” oferuje się w każdym z nich.
Lancia Y - Włoski maluch sprzedawany jest wyłącznie z 3-drzwiowym nadwoziem. Zautomatyzowaną skrzynię można mieć z benzyniakiem o mocy 95 KM. Występuje w wersjach: Oro (od 52 900 zł), Platino (od 57 500 zł) i limitowanej Versus (od 52 900 zł). Przekładnię zautomatyzowaną mamy jeszcze z dieslem o mocy 75 KM. Jest on sprzedawany wyłącznie z bazową specyfikacją Oro za 56 900 zł.
Lancia Musa - Minivan sprzedawany z dwoma silnikami – do wyboru: benzynowym lub dieslem (oba mają po 95 KM). Pierwszy z nich oferowany jest w wersjach Argento (cena od 53 900 zł), Oro (cena od 60 900 zł) i Platino (cena od 67 900 zł). Diesel kosztujący 69 900 zł występuje wyłącznie z bazową specyfikacją Oro. Przekładnię zautomatyzowaną można dokupić do każdej z tych jednostek napędowych.
Mercedes klasy A - Najmniejszy z Mercedesów może mieć za dopłatą bezstopniową przekładnię Autotronic. Wraz z nią za 8350 zł otrzymuje się również tempomat z ogranicznikiem prędkości Speedtronic. Skrzynia Autotronic może być łączona z wszystkimi jednostkami napędowymi, jednak jej zastosowanie wyklucza wykorzystanie systemu start&stop montowanego w silnikach benzynowych (oprócz wersji A 200).
Mini - Automatyczną skrzynię biegów można dokupić do: modelu One z 98-konnym silnikiem, Coopera – 122 KM oraz do Coopera S – 184 KM. To samo dotyczy wersji cabrio. W przypadku modelu Countryman oferta została powiększona o Coopera S z napędem na wszystkie koła. Niezależnie od wybranej odmiany nadwoziowej przekładni automatycznej nie oferuje się w Polsce z jednostkami wysokoprężnymi.
Mini Clubman - W Clubmanie przekładnia automatyczna występuje jako opcja w benzynowych wersjach: One, Cooper (85 900 zł) oraz Cooper S (106 600 zł). „Automatu” nie można mieć w przypadku diesli oraz najmocniejszej odmiany John Cooper Works z 211-konnym silnikiem – cena 128 800 zł. Kierowcy decydujący się na skrzynię automatyczną muszą pogodzić się ze zwiększonym zużyciem paliwa.
Mitsubishi Colt - Japoński maluch oferowany jest jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback. W obu wersjach można mieć auto ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Jest ona łączona wyłącznie z 95-konnym silnikiem. Do wyboru mamy trzy odmiany wyposażeniowe: Inform, Invite oraz Intense. Zaletą auta z przekładnią zautomatyzowaną jest niższe spalanie w porównaniu z modelem ze skrzynią manualną.
Nissan Micra - Od jesieni w sprzedaży będzie kolejna generacja Nissana Micry. Obecny model występuje z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym. Amatorzy automatycznej zmiany biegów nie mają wielkiego wyboru, bo wariant taki dostępny jest tylko z 88-konnym silnikiem w bogatszej odmianie I-Way i z 5-drzwiowym nadwoziem. W ofercie znajdziemy jeszcze silnik 1.2 w dwóch wariantach mocy: 65 KM oraz 80 KM.
Opel Agila - W tym modelu do tej pory instalowane były dwa silniki (do wyboru) – 65- lub 86-konny. Jednakże z racji niewielkiego zainteresowania zrezygnowano ze słabszego, 1-litrowego motoru. Na szczęście dla pasjonatów skrzynia automatyczna jest łączona z mocniejszą jednostką napędową. Wówczas samochód występuje w specyfikacji NJoy. „Automat” sprawia, że Agila spala o 0,4 l/100 km więcej.
Opel Corsa - Klienci mogą wybierać spośród kilku rodzajów skrzyń. Standardowo we wszystkich samochodach jest przekładnia manualna, ale w przypadku 85-konnego benzyniaka alternatywą może być 5-biegowa przekładnia zautomatyzowana, a w modelu z benzynowym napędem o mocy 100 KM – 4-biegowy „automat”. W 90-konnym dieslu można mieć 6-biegową przekładnię zautomatyzowaną.
Peugeot 107 - Najmniejszego Peugeota napędza tylko jeden silnik. Samochód sprzedawany jest jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback (cena od 27 300 zł), w wersjach Happy, Trendy oraz w specjalnej odmianie Urban Move. Peugeot 107 ze zautomatyzowaną przekładnią występuje wyłącznie z 5-drzwiową karoserią i ze specyfikacją Trendy. Po uwzględnieniu promocji cena takiego pojazdu wynosi 33 100 zł.
Renault Clio - W chwili obecnej Renault nie oferuje małego pojazdu z automatyczną skrzynią biegów. Tego typu wersja ma się natomiast pojawić jesienią. Będzie to Renault Clio ze 110-konnym benzyniakiem, spełniającym normę Euro V. W tej odmianie samochód będzie miał przekładnię automatyczną w wyposażeniu standardowym. Planuje się instalowanie jej wyłącznie w hatchbacku.
Seat Ibiza - DSG w 3-drzwiowej odmianie występuje z silnikiem 105-konnym (od wersji Style) oraz w standardzie 150-konnego FR (69 990 zł) i 180-konnej Cupry (77 990 zł). W 5-drzwiowym modelu można mieć DSG od bazowego wyposażenia Reference w przypadku jednostki 1.6 (52 790 zł) oraz w modelu FR kosztującym 71 990 zł. Auto występuje też z silnikami Diesla, ale nie łączy się ich z DSG.
Skoda Fabia - Dwusprzęgłowa skrzynia DSG zarezerwowana jest dla 105-konnego silnika benzynowego, przy czym można ją zamawiać zarówno do hatchbacka, jak i kombi (cena z DSG: od 47 000 zł). W obu rodzajach nadwozia przekładnia DSG występuje opcjonalnie w wersjach: Classic, Style, Sport i Comfort. W hatchbacku spalanie takie samo jak ze skrzynią manualną, a w kombi wzrasta o 0,2 l/100 km.
Smart Fortwo - W przypadku tego autka już w standardzie otrzymuje się zautomatyzowaną skrzynię biegów. Jednak sposobem obsługi różni się ona nieco od przekładni konkurentów. Podobnie jak u nich, nie ma tu pedału sprzęgła, ale biegi trzeba zmieniać ręcznie. Jeżeli chcemy mieć pełny „automat”, to musimy dopłacić 1230 zł za funkcję Softtouch. Jest ona standardowo w odmianach Passion i Brabus.
Suzuki Splash - Podstawowy napęd Splasha stanowi jednostka 1.0/65 KM. Jednak można ją mieć tylko z manualną skrzynią za 38 900 zł w wersji Club. Automatyczna przekładnia występuje wyłącznie z 86-konnym silnikiem, który oferowany jest z bogatszym wyposażeniem Comfort. Wersja z „automatem” pali średnio o 0,4 l/100 km więcej i ma o 2,6 s gorsze przyspieszenie ( 14,9 s zamiast 12,3 s).
Toyota iQ - Konkurentka Smarta występuje tylko z 68-konnym silnikiem benzynowym. Do wyboru są wersje Luna oraz Sol. W obu można mieć samochód z przekładnią manualną lub bezstopniową. Cena bogatszej odmiany wyposażonej w mechanizm CVT to 64 200 zł. Decydując się na taki model, trzeba się pogodzić ze spadkiem dynamiki w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h o 0,8 s. Spalanie wzrasta minimalnie.
Toyota Aygo - Samochód oferowany z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem, jednak zautomatyzowana przekładnia wy-stępuje wyłącznie z tym drugim rodzajem karoserii. Aygo sprzedawane jest w wersjach Terra, Luna oraz Sol, ale amatorzy jazdy bez przełączania biegów są skazani na najbogatszą z nich. W porównaniu z identycznie wyposażonym autem z manualną skrzynią trzeba zapłacić o 2700 zł więcej.
Toyota Yaris - Kierowcy poszukujący Yarisa ze zautomatyzowaną przekładnią muszą się zainteresować 5-drzwiowym modelem, bo 3-drzwiowy nie występuje ze skrzynią tego rodzaju. Poza tym taki mechanizm zmiany biegów oferowany jest wyłącznie w autach z najbogatszym wyposażeniem Sol. Do wyboru są dwa silniki: benzynowy o mocy 101 KM lub 90-konny diesel. Cena tego drugiego wynosi 61 900 zł.
Volkswagen Polo - W Polo alternatywą dla manualnej skrzyni biegów jest dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Można ją zamówić do dwóch odmian benzynowych – 85- oraz 105-konnej z wtryskiem bezpośrednim. Oszczędni kierowcy mają możliwość wybrania 90-konnego diesla z DSG. Każda z tych konfiguracji dostępna jest w wersjach Comfortline, Highline oraz Cross. Samochód występuje z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem.
PODSUMOWANIE - W Polsce małe samochody wykorzystywane sa często jako pierwszy pojazd w rodzinie. Wówczas takim autem jeździ się wszędzie, nie tylko po mieście. W takiej sytuacji kupno malucha ze skrzynią automatyczną nie do końca ma sens. Jeżeli jednak ktoś będzie poruszał się niemal wyłącznie w mieście, to przekładnię tego typu polecam jak najbardziej.
Nawet jeśli auto straci na dynamice, to i tak tego wtedy nie odczujemy, a wyższy komfort podróżowania jest tego wart. Nie lubię przekładni zautomatyzowanych, w których moment „zastanowienia” pomiędzy zmianą biegów psuje radość z jazdy. Natomiast zdecydowanie polecam szybkie w działaniu skrzynie dwusprzęgłowe. Niestety, oferta ogranicza się wówczas do aut Grupy VW.