Nie jest ona jednak wyposażona w silnik benzynowy, a w jednostkę wysokoprężną TDI o mocy 130 KM. Fani świetnych osiągów, twardych zawieszeń i usportowionych nadwozi będą z tej wersji zadowoleni. Ale to nie wszystko. Skoda ma w swojej ofercie także mocniejszą benzynową jednostkę 2.0/115 KM.
Czy jest to więc Fabia w wersji GTI dla amatorów silników benzynowych?
W estetyce zewnętrznej nadwozia trudno doszukać się sportowych aspiracji modelu. Klasyczne kształy, brak spoilerów, jedynie 15-calowe felgi aluminiowe z nisko profilowymi oponami mogą świadczyć, że mamy do czynienia z mocniejszą jednostką.
We wnętrzu także próżno szukać sportowych akcentów. Ale nie oznacza to jednak, że jest ubogo. Fabia 2.0 dostępna jest tylko w najbogatszej wersji wyposażeniowej. We wnętrzu znajdziemy dwukolorową, jasną deskę rozdzielczą, boczki drzwi oraz tapicerkę siedzeń typu Mystic.
Gałka zmiany biegów, przycisk blokady hamulca ręcznego i klamki są pokryte chromem. Ciekawa kolorystyka i materiały dobrej jakości niezwykle nadają wnętrzu elegancję. Wygląd jak z modeli klasy wyższej. Ale to nie wszystko. Auto ma seryjną klimatyzację z funkcją chłodzenia schowków.
Luksusowo, ale i bardzo praktycznie
Pod kątem ergonomii Fabii trudno cokolwiek zarzucić. Wskaźniki są czytelne, przełączniki dobrze rozplanowane. Dzięki dwupłaszczynowej regulacji kierownicy i wysokości fotela kierowca bez trudu znajdzie dla siebie właściwą pozycję.
Fotele wystarczająco podpierają ciało, choć siedzisko jest nieco za twarde.Przy rozstawie osi 2462 mm Fabia wyróżnia się wśród swoich konkurentów obszernym wnętrzem.
Czwórce pasażerów powinno być wygodnie, nie polecamy jednak dłuższych podróży trzem osobom z tyłu. I nie tylko ze względu na małą ilość miejsca. W Fabii na tylnej kanapie producent nie przewiduje seryjnie trzech zagłówków i pasa bezwładnościowego dla środkowego pasażera.
Za te elementy każe sobie dopłacać (300 zł).Przestronne wnętrze sprawia, że bagażnik Fabii nie należy do największych w klasie. Na szczęście jego 260 litrów jest całkiem ustawne, a po rozłożeniu symetrycznie dzielonych foteli pojemność wzrasta do 1013 litrów.
Fabia z 2-litrowym silnikiem dysponuje sporą ładownością (515 kg). Ma także dobre możliwości do holowania cięższych przyczep (1000 kg).Osiągi jak w GTI 2-litrowa jednostka z koncernu Volkswagena z dużym powodzeniem stosowana była w starszych, obecnie nieprodukowanych już modelach tego koncernu.
8-zaworowy silnik o nieco archaicznej konstrukcji miał jednak bardzo dobrą opinię wśród użytkowników. 115-konna jednostka pod względem osiągów niewiele ustępuje sportowej, 130-konnej wersji RS.
Silnik ten już od niskiej prędkości obrotowej odznacza się świetną elastycznością. W górnych partiach obrotów możemy także liczyć na jego żywiołową reakcję. To zasługa dużego maksymalnego momentu obrotowego dostępnego już przy 1700 obr./min.
Wykorzystywanie pełnej mocy silnika owocuje sporym zużyciem paliwa
Zwłaszcza w ruchu miejskim trzeba deliktanie naciskać na pedał gazu, gdyż ostra jazda kończy się zużyciem ponad 11,0 l/100 km. Na trasie z kolei podczas jazdy w zakresie prędkości 110-130 km/h spalanie nie powinno być wyższe niż 7,0 l/100 km.
Osoby lubiące agresywną jazdę muszą pamiętać, że zbiornik ma pojemność zaledwie 45 litrów, przez co zasięg auta jest dość ograniczony. Jednostka volkswagenowska nie jest jednak pozbawiona wad.
Przy wyższych prędkościach obrotowych silnik potrafi hałasować. W testowym modelu na biegu jałowym jednostka pracowała nierównomiernie.Skrzynia biegów zebrała wysokie noty. Krótkie skoki lewarka i precyzyjny wybór biegów to jej charakterystyka. Zestopniowanie trzeba uznać za prawidłowe.
Zawieszenie stworzone na polskie drogi
Specjalistom ze Skody (a raczej z Volkswagena) udało się dobrze zestroić podwozie. Z przodu zastosowano niezależne zwieszenie kół, z tyłu zaś półzależne. Ta konstrukcja poźniej trafiła do VW Polo, tak jak i płyta podłogowa.
Charakterystyka zawieszenia jest tak dobrana, że auto stabilnie zachowuje się na ostrych łukach, a jednocześnie jest komfortowe pod względem resorowania. Przy próbie slalomowej samochód ma dość neutralną charakterystykę.
Gdyby jednak kierowca zbyt szarżował, pomocny może okazać się system ESP. Wymaga dopłaty 2800 zł. Seryjnie Fabia 2.0 otrzymała ASR. Zapobiega on poślizgowi kół przy ruszaniu na śliskich nawierzchniach.
Najmocniejszą, benzynową jednostkę Skoda wyposażyła w hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Standardem jest również ABS. Topowa wersja Elegance ma dobre seryjne wyposażenie. Jest również wiele detali, które można otrzymać za dopłatą.
Są wśród nich: tempomat (650 zł), skórzana tapicerka (5500 zł) czy pakiet Sportowy (trójramienna kierownica, sportowe fotele - 3000 zł). Oprócz wysokiej ceny do mankamentów Skody Fabii należy zaliczyć brak opcjonalnych kurtyn powietrznych.
Galeria zdjęć
Czyżby sportow a wersja?
Czyżby sportow a wersja?
Czyżby sportow a wersja?