W skrócie

Nadwozie i wnętrze

Siedmiomiejscowy autobus dla rodziny

Dacia Lodgy dostępna jest zarówno w odmianie pięcio-, jak i siedmiomiejscowej, przy czym z zewnątrz nie różnią się one niczym. Nadwozie rumuńsko-francuskiego minivana to esencja prostoty. Wszystko zostało podporządkowane użyteczności. Choć na pierwszy rzut oka auto wydaje się brzydkie i nijakie, po pewnym czasie zyskuje w oczach.

{ "caption": "Dacia Lodgy nie rzuca się w oczy", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjE7MDA_/1537391e16f5687872a96bae37293f9e.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "1537391e16f5687872a96bae37293f9e", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 2394744, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "56ef3fd5-b42b-56c8-a757-0fe4dc933b26", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy nie rzuca się w oczy
Dacia Lodgy nie rzuca się w oczy

Dla kierowcy istotne jest jednak to, co w środku. A tam znajdziemy bardzo obszerną kabinę i aż siedem miejsc dla pasażerów, przy czym te dwa umieszczone "w bagażniku" nie są pseudofotelami, bo w miarę wygodnie podróżować może tam dwójka dorosłych osób. Problemem jest jedynie utrudniony dostęp do trzeciego rzędu.

Dość poważnym mankamentem jest nieprzyjazny dla użytkownika system składania tylnych foteli. Dźwignie są niewygodne w obsłudze i nietrudno o przycięcie palców stalowymi elementami. To jedna z wielu ofiar zaawansowanych oszczędności. Jest ich niestety znacznie więcej, ale to one odpowiadają za niska cenę, więc chcąc nie chcąc trzeba tę gorzką pigułkę przełknąć.

{ "caption": "Dacia Lodgy - wnętrze bogatszych wersji wygląda naprawdę dobrze", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTA7MDA_/d02aa843017442d9287002fe62389368.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "d02aa843017442d9287002fe62389368", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 631872, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "c00717a9-bc32-5083-8cfe-e72d7b447c40", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy - wnętrze bogatszych wersji wygląda naprawdę dobrze
Dacia Lodgy - wnętrze bogatszych wersji wygląda naprawdę dobrze

Niską cenę Dacii Lodgy widać i czuć też w innych miejscach. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są twarde i szare, choć wyglądają nieźle, a sama deska rozdzielcza, szczególnie w wyższych wersjach wyposażenia, robi dobre wrażenie.

Regulacja wysokości fotela kierowcy rozwiązana jest w dość kuriozalny sposób. Nie ma tam dźwigni, którą można "pompować" w górę lub w dół, aby podnieść czy opuścić siedzisko. Jest jeden stalowy pręt, po pociągnięciu którego kierowca po prostu gwałtownie zapada się wraz z fotelem.

{ "caption": "Dacia Lodgy - nieosłonięta konstrukcja foteli", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODg7MDA_/cc01491a1ead11f35168417dfb27f7ef.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "cc01491a1ead11f35168417dfb27f7ef", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 371181, "width": 2544, "height": 1412 }, "uuid": "3f26e9d1-d5d4-559f-94e1-92032410be49", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy - nieosłonięta konstrukcja foteli
Dacia Lodgy - nieosłonięta konstrukcja foteli

Podniesienie siedzenia z powrotem wymaga natomiast tego, by z niego… zsiąść, bo ciężar ciała nie pozwala sprężynie na uniesienie fotela. Ewentualnie można próbować mocno się zaprzeć, unosząc ciało do góry, ale nie radzę tego robić w czasie jazdy. No cóż. Uroki niskiego budżetu.

{ "caption": "Dacia Lodgy - archaiczny przycisk otwierania klapy", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTc7MDA_/2632c538f3b978017702c065d8500f89.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "2632c538f3b978017702c065d8500f89", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 311605, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "9fdb30cc-493f-5179-9dad-707edea0840e", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy - archaiczny przycisk otwierania klapy
Dacia Lodgy - archaiczny przycisk otwierania klapy

Kolejnymi elementami sygnalizującymi niską cenę są niczym nie zasłonięte mechanizmy, jak podstawy foteli z widocznymi kablami i śrubami, „gołe” zawiasy maski pod przednią szybą, czy archaiczny przycisk otwierania klapy bagażnika. Słabej jakości są też zewnętrzne klamki drzwi, którymi zdarzyło mi się kilka razy przyciąć palce.

{ "caption": "Dacia Lodgy - przyciski i pokrętła jak z poprzedniej epoki", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MzQ7MDA_/f0537e1b8980ebeff8c6654d4f6a199e.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "f0537e1b8980ebeff8c6654d4f6a199e", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 451356, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "a48aec27-7de9-5807-b116-f9d2244f6622", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy - przyciski i pokrętła jak z poprzedniej epoki
Dacia Lodgy - przyciski i pokrętła jak z poprzedniej epoki

Podobne symptomy oszczędności znajdziemy w środku. Przyciski włączania klimatyzacji czy uruchamiania ogranicznika prędkości wyglądają jak żart księgowych, którzy zbytnio przesadzili w cięciu kosztów. Naprawdę, można to było zrobić lepiej. No i schowek w dolnej części deski rozdzielczej, przed kierowcą. Otwierając go miałem wrażenie, jakbym właśnie demontował połowę tapicerki.

Ceny

Cena czyni cuda - ile kosztuje, jak jeździ?

Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Przecież wszyscy wiedzą, że samochód, który w podstawowej wersji kosztuje zaledwie 37,9 tys. złotych – a to przecież duże rodzinne auto dla 5 osób i ponad 800 litrów bagażu – nie może oferować luksusu na poziomie Mercedesa.

{ "caption": "Dacia Lodgy - bagażnik", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Yzg7MDA_/499f394d840cda01442816f848a6c105.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "499f394d840cda01442816f848a6c105", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 126687, "width": 663, "height": 768 }, "uuid": "d94aa37a-e01b-5384-a695-022c40e87765", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy - bagażnik
Dacia Lodgy - bagażnik

Owszem. Mam jednak wrażenie, że w cięciu kosztów posunięto się odrobinę za daleko. Wystarczyłoby kilka subtelnych zmian, żeby diametralnie zmienić odbiór tego auta. Potwierdzają to moje rozmowy z przypadkowo spotkanymi podczas testu ludźmi, którzy oglądając Dacię mieli podobne zdanie.

Nieco nowocześniejsze i wygodniejsze w obsłudze przyciski, zamaskowanie kawałkiem wykładziny odkrytych mechanizmów foteli, zastosowanie innych klamek, nieco wygodniejszy mechanizm składania tylnych foteli – to wszystko jest w magazynach Renault i Nissana, nie trzeba więc niczego projektować od zera. Wystarczy sięgnąć na półkę…

{ "caption": "Dacia Lodgy", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDk7MDA_/1740fc2362487ed47c37bfd1b3a956a6.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "1740fc2362487ed47c37bfd1b3a956a6", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 1562944, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "fb57324d-69db-5045-80a1-2c201f496f55", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy
Dacia Lodgy

Testowany model, z silnikiem 1,2 o mocy 115 KM i siedmiomiejscową konfiguracją, kosztuje od 52 900 złotych. W tej cenie trudno znaleźć najtańsze auto kompaktowe z najsłabszym silnikiem i najuboższym wyposażeniem, o vanach nie mówiąc. Co więcej, za podstawową wersję z siedmioma miejscami i słabszym silnikiem 1,6 84 KM zapłacimy zaledwie 42 900 zł, a najtańsza w całej gamie wersja 5-miejscowa kosztuje… 37 900 zł.

Silnik i spalanie

Wróćmy jednak do znacznie przyjemniejszych spraw, bo tych wcale nie brakuje. Przykładowo – silnik. Wzięta żywcem z Renault nowoczesna jednostka 1,2 TCe o mocy 115 KM jest zaskakująco żwawa i cicha, i dobrze pasuje do dużego auta, jakim przecież jest Lodgy. Nieco gorzej jest przy pełnym obciążeniu auta, ale z drugiej strony od 7-osobowego vana nikt nie powinien oczekiwać sportowych doznań.

Jeśli chodzi o oszczędności, w trasie udało mi się, bez wyrzeczeń, uzyskać spalanie na poziomie zaledwie 5,7 l/100 km. W mieście było to około 8,5 l/100 km. W obu przypadkach nieco więcej, niż obiecuje producent, ale wciąż nieźle.

Najważniejsze w Dacii Logan jest jednak wnętrze. Zajęcie optymalnej pozycji za kierownicą jest możliwe, choć fotele są płytkie i w zakrętach w ogóle nie trzymają ciała. Bardzo dobra jest jednak widoczność, którą zapewniają duże przeszklone powierzchnie. Prosta i nieco kanciasta karoseria to również atut, kiedy trzeba manewrować na ciasnym parkingu.

{ "caption": "Dacia Lodgy", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODk7MDA_/b1b8b8c07976422f916ebc435261cb2b.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "b1b8b8c07976422f916ebc435261cb2b", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 2204816, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "649eccf8-ec53-5bfe-b11f-f63f1596ea05", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy
Dacia Lodgy

Samochód, jak już wspomniałem, nie nadaje się do dynamicznej jazdy, jak na rodzinny "miniautobus" przystało. Głównie ze względu na dużą podsterowność, zawieszenie, które jest dość miękkie i sprzyja kołysaniu nadwozia oraz mało precyzyjny układ kierowniczy. Duży plus należy się jednak za tłumienie nierówności drogi i dość wysoki komfort jazdy.

Od rodzinnego samochodu spodziewałem się nieco więcej miejsc na drobiazgi. A tak, mamy jedynie półkę przed pasażerem i nisko umieszczony, płytki zamykany schowek. Jest jeszcze jeden otwierany schowek przed lewym kolanem kierowcy, ale ten otwiera się z dużym trudem.

Proste wnętrze jest dość funkcjonalne, choć jak wspomniałem wcześniej, wrażenie psują archaiczne i nie zawsze intuicyjnie rozmieszczone przyciski, jak choćby ogranicznik prędkości, wyłącznik czujników parkowania czy sam włącznik klimatyzacji.

{ "caption": "Dacia Lodgy", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZGI7MDA_/01b18d49c90d90d1ca8df79220bb01ed.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "01b18d49c90d90d1ca8df79220bb01ed", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 312740, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "086920f7-56f7-5fab-b9fc-38455f4c9b1f", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy
Dacia Lodgy

Duży plus należy się jednak systemowi audio z nawigacją, który jest prosty w obsłudze. Sama nawigacja, choć z nieładną i nieco staroświecką grafiką map, prowadzi do celu pewnie i bez problemów.

Kilka dni spędzonych za kierownicą Dacii Logan wystarczyło, żeby ten tani i prosty w konstrukcji 7-osobowy van przekonał mnie do siebie właśnie swoją prostotą. Kilka drobiazgów i niedociągnięć, które psują nieco odbiór całości, usprawiedliwione są w dużej mierze ceną.

{ "caption": "Dacia Lodgy", "copyright": { "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NTE7MDA_/60f771d5639dc30a9710d1db7177da02.jpg", "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "60f771d5639dc30a9710d1db7177da02", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "bytes": 2164439, "width": 2544, "height": 1696 }, "uuid": "e98a2f50-4da3-55a8-b4af-f5929dce3548", "contentSources": [ { "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "asyncAdSlot": null } Dacia Lodgy
Dacia Lodgy

Opnie

Niska cena, prosta konstrukcja, obszerne wnętrze i stonowany wygląd to atuty, którymi Dacia Lodgy podbija serca swoich klientów. Samochód jest idealnym rozwiązaniem dla rodzin, które praktyczne rozwiązania i niskie koszty zakupu i eksploatacji przedkładają nad wysoką jakość i atrakcyjny wygląd. Jeśli zatem szukasz idealnego auta do podróżowania z całą rodziną i nie zależy ci na wzbudzaniu zazdrości w oczach sąsiadów, Dacia Lodgy to strzał w dziesiątkę.