30 tys. zł Sandero w zasadzie nie ma bezpośredniego konkurenta, a Golf w dalszym ciągu postrzegany jest przez wiele osób jako wzorzec klasy kompaktów. Przyjrzyjmy się więc obydwu autom.Czy Sandero rzeczywiście jest bez szans?Najnowsza Dacia mierzy 4 m długości – jest o 20 cm krótsza od Golfa. Ale przy porównaniu rozstawu osi niemieckie auto traci przewagę: Dacia ma 2,59 m, VW – 2,58 m. Mimo tego we wnętrzu nie daje się odczuć większej przestronności. Z przodu jest podobnie jak w Golfie, ale z tyłu odczuwa się już wyraźnie, że wnętrze jest znacznie węższe. Dłuższy Volkswagen punktuje przy porównaniu pojemności bagażników – Golf ma 350 l, Sandero 320 l. Po rozłożeniu odpowiednio: 1305 i 1200 l. Różnicę o klasę daje się odczuć w komforcie siedzeń.Fotele w Volkswagenie są sprężyste i ergonomicznie uformowane, z dobrym trzymaniem, w Dacii raczej miękkie, bez bocznego podparcia i przede wszystkim za małe. Podobnie jest z materiałami i poziomem wykończenia wnętrza. W Dacii znajdziemy jakość znaną z aut Renault sprzed przynajmniej kilku lat – prosta deska rozdzielcza wykonana z plastików przeciętnej jakości, z "wliczoną w cenę" słabą dokładnością montażu.Ale jedno musimy przyznać Sandero – deska rozdzielcza tego auta powinna stanowić wzorzec przejrzystości i łatwości obsługi. Żadnych gadżetów,żadnych zagadek, wszystko superfunkcjonalne i proste. Pod względem wykonania Golf walczy w zupełnie innej klasie, ale przecież cena Dacii skądś musiała się wziąć. Deska rozdzielcza Sandero jest identyczna z tą zastosowaną w Loganie po liftingu. Oczywiście to niejedyne zapożyczenia z sedana. To samo dotyczy ogólnie pojętej techniki, podwozia, układu jezdnego czy silników.Początkowo hatchback Dacii będzie wyposażany w dwa silniki benzynowe: 1.4/75 KM oraz 1.6/87 KM – obydwa mają po 2 zawory na cylinder i znamy je już ze starszych aut Renault i z Logana. Aby porównanie mogło być bardziej sprawidliwe zestawiliśmy mocniejszy silnik Sandero z podstawową volkswagenowską jednostką 1.4. W Dacii już powyżej średnich prędkości motor jest głośny, niezbyt chętnie również wchodzi na wyższe obroty. W żadnym wypadku nie powiedzielibyśmy, że samochód z tą jednostką należy do powolnych. Skąd się to bierze? Sandero waży zaledwie 1100 kg – jak na kompakt bardzo dobry wynik (dziś tyle ważą już auta klasy B). Zawieszenie Dacii (podobnie jak w Loganie) zostało zaprojektowane z myślą o słabych jakościowo drogach. Nic więc dziwnego, że zostało ono miękko zestrojone i w zestawieniu ze sztywnym Golfem sprawia wrażenie zbyt rozhuśtanego. Pytanie tylko, czy w aucie aspirującym do miana pojazdu także na bezdroża nie jest to zaletą? Z pewnością układ jezdny Sandero nie nastraja do szaleństw, ale komfort jest na przyzwoitym poziomie. ESP, niestety, niedostępne. Do tego obrazu pasuje także mało precyzyjny układ kierowniczy i przeciętna precyzja działania skrzyni biegów z długimi skokami drążka. Wydaje nam się jednak, że fani Sandero w ogóle takich rzeczy nie zauważą. Dla lepszej orientacji – Sandero jeździ podobnie jak Clio poprzedniej generacji. Golf jest samochodem, nad którym pracowano znacznie dłużej (obecnie na rynku mamy już piątą generację kompaktu z Wolfsburga). Samochód jest bardziej harmonijny. Mimo tego przy zestawieniu osiągów okazuje się, że Volkswagen pozostaje lekko w tyle. Czy wobec tego opłaca się zainteresować Dacią Sandero? Bez wątpienia tak! Mimo znaczących różnic nie można powiedzieć o aucie z Rumunii, że czegoś mu brak ani zarzucić mu istotnych wad. Atut to także 3-letnia gwarancja. Radzimy jednak wziąć pod uwagę wyższy standard wyposażeniowy, inaczej nie da się np. dokupićklimatyzacji.PodsumowanieJaka jest podstawowa zaleta Sandero w stosunku do 4-drzwiowego Logana? Auto jest najzwyczajniej dużo ładniejsze, a 5-drzwiowe nadwozie sprawia, że samochód jest znacznie funkcjonalniejszy. Jeśli ktoś szuka nowego pojazdu z 3-letnią gwarancją, powienien wziąć Sandero pod uwagę – prosty, tani, wygodny w obsłudze. Czy można chcieć czegoś więcej?
Dacia Sandero - kompaktowe auto za pół ceny
Tak, wiemy – tego typu zestawienia są niesprawiedliwe. Jeśli VW Golf jest przynajmniej dwa razy droższy od Dacii, to po co to wszystko? Nie zapominajmy jednak, że przy prawdopodobnej cenie ok.