Na ciężką atmosferę wpłyną z pewnością zapowiadane cięcia kosztów i redukcje zatrudnienia w przemyśle samochodowym. Co więcej, z udziału w salonie wycofali się w tym roku: Nissan i Infiniti (będą reprezentowani przez lokalnych dilerów), Mitsubishi, Land Rover, Suzuki i Rolls-Royce. Po raz kolejny zabraknie także Porsche. Ich nieobecność skwapliwie wykorzystali jednak chińscy producenci, chętnie zajmując zwolnione miejsca ekspozycyjne.Mimo minorowych nastrojów w Detroit nie zabraknie samochodowych premier. Według organizatorów ma być ich nawet ponad 50 (dotyczy debiutów światowych oraz tych na rynku północnoamerykańskim). Producenci muszą pokazywać nowości, żeby przekonać klientów do siebie i utrzymać zainteresowanie daną marką. W Cobo Center Arena będzie zatem można zobaczyć kompletną ofertę najważniejszych graczy na rynku motoryzacyjnym, choć z pewnością dominującym tematem stanie się oszczędność odmieniana przez wszystkie przypadki. Wiele koncernów zapowiedziało już prezentację samochodów z napędem elektrycznym. Typowe dla amerykańskiego krajobrazu SUV-y i pikapy pokazane będą w ekonomicznych i ekologicznych wersjach hybrydowych. Jakby na przekór kryzysowi (na szczęście), nie zabraknie też sportowych modeli, w przypadku których cena, zużycie paliwa czy emisja spalin mają raczej drugorzędne znaczenie. Tradycyjnie już pierwsze trzy dni (11-13 stycznia) w Cobo Center Arena w Detroit przeznaczone będą dla prasy, kolejne dwa dla przedstawicieli branżowych, a w piątek (16 stycznia) odbędzie się tzw. Charity Preview – dzień charytatywny z biletami wstępu po 400 dolarów. Dochód przeznaczony będzie dla organizacji i funduszy wspierających dzieci. Dla publiczności salon zostanie otwarty w sobotę i będzie można go zwiedzać do niedzieli 25 stycznia (bilety: 12 dolarów dorośli, 6 dolarów dzieci w wieku 7-12 lat).Poniżej przedstawiamy krótki przegląd samochodów, które zadebiutują w Detroit. Aktualne informacje z salonu wraz z pełną galerią zdjęciową najnowszych modeli i materiałami filmowymi znajdą Państwo na naszych stronach internetowych (adresy u góry). Audi R8 5.2 V10 FSIKryzys nie dotyczy tego modelu. Jego silnik ma 525 KM, pozwala przyspieszać do „setki” w 3,8 s i rozpędzać się do 316 km/h. Zapiera dech. Cena również – ok. 150 tys. dolarów.Kia Soul IIKolejna wariacja na temat Soula. Auto wiosną pojawi się w sprzedaży, natomiast koncept ma pokazać kierunek, w jakim projekt modelu może być rozwijany w przyszłości.Chevrolet EquinoxNowa generacja modelu ma pojawić się w sprzedaży w USA w połowie tego roku. Auto o atrakcyjnej stylistyce oferowane będzie z silnikami benzynowymi 2.4/150 KM i 3.0/255 KM.Honda Insight IIPięciodrzwiowe auto napędzane będzie elektrycznym silnikiem współpracującym z motorem benzynowym. Napęd przekazywany jest na koła za pośrednictwem skrzyni CVT.BMW Z4Dobry sposób na poprawę humoru – do nabycia od maja. Nowe Z4 po raz pierwszy wyposażono w elektrycznie składany, sztywny dach, który przy użyciu elektrohydraulicznych siłowników zamyka się lub otwiera w ciągu 20 s. Do wyboru trzy wersje silnikowe (wszystkie rzędowe R6) o poj. od 2,5 do 3,0 l i mocach 204, 258 i 306 KM. Ceny w Europie mają zaczynać się od 35 900 euro.Subaru LegacyTo pierwszy owoc współpracy Subaru i Toyoty zapowiadający nową generację modelu Legacy (na rynku w 2010 r.) W koncepcie zainstalowano 2-litrowego boksera o mocy 220 KM.Mercedes klasy ENajnowsze rozwiązania techniczne podnoszące komfort jazdy i poziom bezpieczeństwa trafią do nowej klasy E. Samochód w sprzedaży w Europie pojawi się już wiosną tego roku.Maserati GT SQuattroporte w topowej wersji Sport GT S to propozycja dla wymagających, bogatych klientów. Nowy model napędzany będzie 8-cylindrowym silnikiem o poj. 4,7 l i mocy 433 KM.Toyota Prius IIIZmiany w trzeciej generacji modelu to: nowy silnik o poj. 1,6 l, układ elektryczny z bateriami niklowymi (później mają być zastąpione litowo-jonowymi) oraz delikatny lifting nadwozia.Mercedes BluezeroZapowiedź nowej klasy B oraz elektrycznego systemu napędowego z akumulatorami zasilanymi 3-cylindrowym silnikiem benzynowym lub ogniwami paliwowymi.Volvo S60Koncept zdradza wygląd modelu, który pojawi się w sprzedaży za rok. Auto wyposażono w turbodoładowany silnik benzynowy o poj. 1,6 l i mocy 180 KM oraz 6-biegowy „automat”.Mercedes SLRTo ukoronowanie rodziny SLR. Auto zaprojektowane po to, by dostarczać czystą przyjemność z jazdy. Piękne i emocjonalne. Bez dachu i szyby przedniej. Pod maską silnik V8 o mocy 650 KM, pozwalający przyspieszać do 100 km/h w 3,5 s i rozpędzać się do 350 km/h. Tylko 75 sztuk, każda w cenie 750 tys. euro, trafi na rynek w połowie tego roku.