Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Doblo 1.6 Multijet - Nowy wymiar dostawy

Doblo 1.6 Multijet - Nowy wymiar dostawy

Trzy procent – zaledwie tyle wspólnych części ma nowy Fiat Doblo ze swoim poprzednikiem. Mogłoby to sugerować, że gdy wsiądziemy do najnowszego produktu Fiata, znajdziemy się w innym świecie. Jednak patrząc na sylwetkę auta, wydaje się, że Doblo przeszło jedynie lifting. To wrażenie mija po dokładniejszym przyjrzeniu się nowej konstrukcji.

Doblo 1.6 Multijet - Nowy wymiar dostawyŹródło: Auto Świat

Z założenia producenta wersja osobowa nowego Fiata Doblo ma stanowić konkurencję nie tylko dla Citroëna Berlingo, Peugeota Partnera czy VW Caddy, lecz także dla kompaktowych minivanów. W porównaniu z tymi pierwszymi Fiat chce przekonać klientów bogatym seryjnym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Znajdziemy tu np.  ESP z układem Hill Holder (zapobiega cofaniu się auta podczas ruszania na wzniesieniach) czy nowe poduszki boczne, które chronią głowę i klatkę piersiową.

W drugim przypadku atutem Fiata jest możliwość wyposażenia auta w trzeci rząd siedzeń. Co prawda, materiały użyte do wykończenia wnętrza są niższej jakości w porównaniu z minivanami, ale jeśli ktoś szuka uniwersalnego pojazdu, który sprawdzi się zarówno jako bagażówka, jak i auto rodzinne, to Doblò może być interesującą alternatywą.

Bez zmian pozostała dobra widoczność, zapewniona głównie dzięki dużej powierzchni szyby przedniej i bocznych. Lusterka zewnętrzne mają nowy kształt, ale nadal są wystarczająco duże. Poprawiła się jakość wykończenia – zniknęły m.in. ostre krawędzie przy półce znajdującej się pod dachem kabiny przy przedniej szybie. Nieco gorzej wypada pod tym względem obicie foteli. Wszystko jest co prawda dopasowane, ale materiał użyty do pokrycia siedzeń bardziej kojarzy się z tapicerką z aut dostawczych niż z osobowych.

Minusem jest także duża siła potrzebna do otwarcia od wewnątrz przesuwnych drzwi tylnych. Na pochwałę natomiast zasługuje ilość miejsca na nogi. Nawet wysokie osoby nie powinny narzekać. Co więcej, tylna kanapa jest wystarczająco szeroka także dla 3 pasażerów.

Fiat Doblo ma być dostępny w wersjach Active, Dynamic i Emotion. We wszystkich znajdziemy m.in. 4 poduszki powietrzne, układ Start&Stop, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz składaną kanapę w drugim rzędzie (60/40). W wersji Dynamic montowane są: lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki, manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby w tylnych drzwiach.

W Emotion znajdziemy: automatyczną klimatyzację, fotel kierowcy z podłokietnikiem i regulacją podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz 16-calowe felgi aluminiowe.

Źródłem napędu może być benzynowa jednostka 1.4 (95 KM) bądź diesle: 1.3 Multijet (90 KM), 1.6 Multijet (105 KM) oraz 2.0 Multijet (135 KM). Na drodze sprawdziliśmy auto napędzane 105-konnym dieslem. Samochód okazuje się wystarczająco dynamiczny, by sprawnie poruszać się nim nie tylko w ruchu miejskim, lecz także po autostradach i drogach pozamiejskich. Wnętrze zostało dobrze wyciszone, ale zastrzeżenia budzi praca drążka zmiany biegów. Kierowca musi użyć sporej siły, a i tak precyzja prowadzenia dźwigni pozostawia wiele do życzenia.

Na pochwałę zasługuje zawieszenie, które zostało zestrojone komfortowo i w porównaniu z wersją Cargo jest wygodniejsze dla pasażerów. Niestety, silnik okazuje się mniej ekonomiczny, niż zapowiada producent. W cyklu mieszanym przy spokojnej jeździe auto zużyło średnio 6,5 l/100 km oleju napędowego.

W Polsce nowe Doblò pojawi się na początku lutego. Cena na naszym rynku nie została jeszcze ustalona – we Włoszech zaczyna się od 13 900 euro. Za 1000 euro można zamówić pakiet obejmujący m.in. 2 fotele trzeciego rzędu, tempomat czy przyciemniane szyby. Na 7-osobową wersję trzeba się zdecydować już przy zakupie auta, gdyż w odmianie 5-miejscowej nie można zamontować dodatkowych foteli.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:Nowe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków