Wybraliśmy modele z benzynowymi silnikami o mocy od 73 KM w C3 do 83 KM w Jazzie. Wszystkie mają pięciodrzwiowe nadwozia, ale odmiennie prezentuje się ich stylistyka. Corsa i Getz ze swoim stonowanym designem najmniej wyróżniają się w gąszczu innych aut.
Co innego pozostali konkurenci. C3 poruszy serca wielu kierowców wyglądem nawiązującym do legendardnego 2 CV, Micra może się podobać lub nie, ale z pewnością zwróci na siebie uwagę stylistyką, a Jazza wyróżnia nadwozie zbudowane w stylu mikrovana.
Wygląd to jedno, ale ważne jest również, jak projektanci przystosowali autka do przewozu pasażerów i bagażu
Z przodu w żadnym z nich nie ma problemu z miejscem nawet dla wysokich pasażerów. Trzeba jednak uznać tu wyższość Citroena i Opla, które wyróżniają się pod tym względem. Jednak coś za coś. Oba te auta okazują się niewystarczająco przestronne z tyłu.
Wprawdzie nad głową miejsca jest pod dostatkiem, ale braki występują pomiędzy siedzeniami i może być problem z wygodnym ułożeniem nóg. Pozostali konkurenci są bardziej gościnni dla pasażerów tylnego rzędu.
Tutaj dwie osoby będą podróżowały w warunkach, które nawet podczas dalekich wycieczek nie spowodują zmęczenia. Jedynie w Micrze wysokim osobom może brakować nieco przestrzeni nad głową.
Żadnym samochodem nie będzie się natomiast jeździć wygodnie w pięć osób. Nie pozwala na to zbyt mała szerokość wnętrza.Przy porównaniu wygody foteli testowanych aut nasze zastrzeżenia wzbudził jedynie Citroen.
Jego siedzenia są zbyt miękkie i nie dają należytego podparcia z boku na zakrętach. Za to fotele są wysoko umieszczone, dzięki czemu kierowca ma lepszą widoczność.Materiały wykończeniowe różnej jakościWysoko oceniliśmy materiały we wnętrzu Opla.
Dobrej jakości tapicerka i tworzywa deski rozdzielczej stwarzają miłą atmosferę
Ładnie wyglądają wskaźniki otoczone chromowanymi obwódkami oraz metalizowana okładzina na konsoli środkowej. Dobrych materiałów użyto również do wykończenia wnętrz Hondy oraz Nissana.
Tworzywa sztuczne wyglądają ładnie, a tapicerka siedzeń okazuje się miła w dotyku. Hyundai Getz i Citroen C3 mają najmniej ciekawe materiały wykończeniowe kabiny pasażerskiej.
Plastiki, z których wykonano ich deski rozdzielcze, ładnie wyglądają, ale są twarde. W C3 przeszkadza także zbyt cienkie koło kierownicy oraz słabo czytelne wskaźniki. Za to Citroen jako jedyny wśród testowanych samochodów ma regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierowniczą.
W porównaniu przestrzeni bagażowych bezapelacyjne zwycięstwo odniósł Jazz
Ma największą przestrzeń bagażową przy złożonych i rozłożonych siedzeniach. Praktyczne jest składanie kanapy. Najpierw należy podnieść siedzisko, a następnie opuścić je razem z oparciem. Uzyskuje się w ten sposób równą powierzchnię ładunkową.
Także w Getzie razem składa się obie części kanapy. I tutaj po jej złożeniu podłoga jest równa. Mniej funkcjonalne okazały się bagażniki Micry i Corsy. W obydwu po złożeniu tylnych siedzeń tworzy się niewielki próg.
Poza tym Nissan oferuje najmniejszą pojemność przestrzeni ładunkowej. Citroen C3 ma wprawdzie dużo miejsca na walizki, bo z wartością 305 litrów zajął drugie miejsce, jednak pod względem funkcjonalności wyraźnie ustępuje konkurentom.
Bagażnik przystosowany do dzielącego go na dwie części Moduboardu okazuje się nieużyteczny po złożeniu kanapy.
Różnica poziomów pomiędzy podłogą bagażnika a położonym oparciem bez Moduboardu jest tak duża, że prawie niemożliwe staje się przewiezienie większych przedmiotów. W dodatku ze względu na najwyżej umiejscowioną krawędź w C3 najmniej wygodny jest załadunek ciężkich przedmiotów.
Różnica mocy silników wynosi 10 KM
Z wyjątkiem Opla wyniki sprintu do "setki" pozostałych konkurentów uznaliśmy za dobre. 75-konny silnik Corsy potrzebuje 13,6 sekundy, żeby rozpędzić auto do 100 km/h. To sporo, zważywszy, że najlepszemu w tej klasyfikacji Hyundaiowi wystarczy ponad sekundę mniej. Pozostali konkurenci z czasem rozpędzania się około 13 sekund uplasowali się pośrodku stawki.
Najlepiej do wyprzedzania nadaje się Honda
Nawet na ostatnim biegu potrafi sprawnie przyspieszać. Tylko jej jednostka napędowa pozwala na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h w czasie poniżej 20 sekund. W tej konkurencji szczególnie słabo spisał się Nissan, który potrzebuje na to aż 22 sekundy.
Wyprzedzanie na czwartym biegu jest najbardziej uciążliwe w przypadku Hyundaia, który potrzebuje 13 sekund na przyspieszenie od 60 do 100 km/h. Rywale potrafią przynajmniej o pół sekundy krócej przyspieszyć na czwartym biegu.
Trzeba przyznać, że wszystkie auta prezentują zbliżony, dobry poziom. Nie należy jednak zapominać, szczególnie podczas jazdy poza miastem, że ich możliwości są ograniczone.
Podczas dłuższych podjazdów czuć, że silnikom zaczyna brakować tchu
Jeżeli ktoś chce naprawdę dynamicznie przyspieszać, nie obejdzie się bez redukcji biegów i wprowadzania silników na wysokie obroty. A to może przełożyć się na zwiększony hałas i zużycie paliwa.
Jeżeli chodzi o tę pierwszą kategorię nieprzyjemnie jeździ się z wysokimi prędkościami Hyundaiem i Nissanem. Oba auta podczas jazdy autostradą robią się już nieznośnie głośne. Podczas poruszania się w mieście żaden z samochodów nie jest nadmiernie hałaśliwy.
Najważniejsze niskie zużycie paliwa
Kupując auto tej klasy, klienci nad dynamiczne osiągi przedkładają to, aby samochód zadowalał się umiarkowanymi ilościami paliwa. Wszystkie modele spełniają to założenie, ale najlepiej Corsa, która potrzebuje średnio 7 litrów benzyny na 100 kilometrów.
Zapotrzebowanie pozostałych aut jest wyższe, ale nadal pozostaje na dobrym poziomie. Najwięcej, bo prawie 8 litrów, zużywa Nissan. Żeby jednak uzyskać w miarę umiarkowane spalanie, powinno się ostrożnie obchodzić z pedałem gazu.
Podczas dynamicznej jazdy Hyundai i Nissan potrzebują prawie 12 litrów benzyny. Porównując układy jezdne testowanych modeli, byliśmy mile zaskoczeni skutecznością hamulców Hyundaia.
Jako jedyny potrafił zatrzymać się poniżej 40 metrów z szybkości 100 km/h. Z pozostałych konkurentów zawód sprawił nam tylko Opel, który przy zimnych hamulcach potrzebował prawie 42 metrów na wyhamowanie.
Żaden z układów hamulcowych nie jest podatny na fading
Droga hamowania ulega skróceniu lub jest nieznacznie dłuższa - jak w przypadku Hondy po rozgrzaniu hamulców.Testowani rywale prezentują różne szkoły projektowania pod względem charakterystyki zawieszenia.
Można je podzielić na trzy grupy. Citroen i Hyundai nastawione zostały raczej na komfort jazdy. Mają miękko zestrojone układy jezdne, przez co szybkie pokonywanie zakrętów nie jest ich żywiołem.
W C3 dodatkowo przeszkadza hałaśliwie pracujące zawieszenie i przenoszące się na układ kierowniczy wstrząsy podczas przejeżdżania wybojów. Getz ma natomiast niezbyt precyzyjny układ kierowniczy.
Konstruktorzy Hondy i Nissana nastawili zawieszenia swoich modeli bardziej sztywno. Dzięki temu oba samochody sprawnie przemieszczają się po krętych drogach.
Układ jezdny Corsy wydaje się być kompromisem pomiędzy komfortem i bezpieczeństwem. Tu zawieszenie poprawnie tłumi wszelkie nierówności, a jednocześnie bezpiecznie przeprowadza samochód przez szybko przejeżdżane zakręty.
Małe auta nie są już ubogo wyposażone
Między testowanymi samochodami występuje duża rozbieżność cen i wyposażenia. Najtańszy jest wprawdzie Hyundai, ale nawet w opcji nie oferuje bocznych airbagów oraz kurtyn powietrznych i ABS-u. Za to Getz jako jedyny ma w wyposażeniu elektrycznie sterowane wszystkie szyby.
Niską cenę ma również Citroen. Jednak po doliczeniu kurtyn, ABS-u i klimatyzacji cena wzrasta już do 49 950 złotych. Nissan Micra ma korzystną cenę i bogate wyposażenie seryjne. Cena została dobrze skalkulowana również w Corsie.
Za 44 tys. zł dostępne jest auto z dwiema poduszkami, ABS-em i klimatyzacją. Za komplet airbagów bocznych i kurtyn trzeba zapłacić 3 tys. zł. Ze względu na wysokie cło droga jest Honda.
Za model bez airbagów bocznych, kurtyn i elektrycznie sterowanych szyb z tyłu trzeba zapłacić aż 51 900 złotych. Żaden z tych elementów nie jest dostępny w opcji.
Galeria zdjęć
Dobrze wyposa żone maluchy
Dobrze wyposa żone maluchy
Dobrze wyposa żone maluchy
Dobrze wyposa żone maluchy
Dobrze wyposa żone maluchy
Dobrze wyposa żone maluchy
Dobrze wyposa żone maluchy