Załamane krzywizny forever

Już pierwsze spojrzenie na auto przynosi pytanie: do którego właściwie segmentu Caliber należy? Długość i rozstaw osi podpowiadają, że znajduje się on na pograniczu klasy niższej średniej i średniej, ale spróbujcie postawić to auto obok Octavii, czy Mondeo i kwesti ta pozostanie nadal otwartą. Umięśnione, masywnie zarysowane błotniki, załamane krzywizny na wszystkich rogach, a przede wszystkim opadający, ażurowy tył, w połączeniu z ogromnymi 18" kołami, wyglądają wyjątkowo, ale nie nienaturalnie. Design, na swój sposób oryginalny, poza niskim, stale brudzącym się oknem piątych drzwi, nie kłóci się z funkcjonalnością. W praktyce doceniliśmy także duże lusterka zewnętrzne i znakomity widok przed auto. I chociaż samochód dysponuje napędem tylko na przednie koła, posiada prześwit godzien samochodów crossover i SUV - na polskich drogach sprawdziliśmy, że auto przejedzie jakąkolwiek nierówność bez obawy o podłogę.

Szary plastik niczym mantra

Wnętrze nie zostawało w tyle za nietypowym wyglądem zewnętrznym. Zaraz na początku uwagę zwróciły proste plastikowe klamki drzwi. W praktyce okazały się one solidne i dobrze wykonane. W środku dominuje dość duże koło kierownicy, z opcjonalnym sterowaniem radia i tempomatu. Na zbyt szerokim panelu środkowym, który zabierał miejsce kolanom osób jadących z przodu, znajdowało się godne pochwały, logiczne sterowanie klimatyzacji i dobre radio. Gdzie by nie spojrzeli, pasażerowie widzą dwa odcienie szarego plastiku, jednak na jego jakość nie można się skarżyć. Jeśli chodzi o schowki przed pasażerem, wrażenia są mieszane. Górny, mniejszy ma bardzo delikatną klapkę i brak jakiegokolwiek wytłoczenia, dolny natomiast zachwyca obszernością i "lodówką" na 4 półlitrowe puszki. W tropikalnych upałach polubiliśmy tą część wyposażenia tak, że biorąc pod uwagę dostatecznie duże schowki w konsoli środkowej, nie musieliśmy używać nieprzyjemnie wąskich kieszeni w drzwiach.Dźwignia zmiany biegów posiada optymalny kształt, ale poszczególne stopnie były tak blisko siebie, że niejednokrotnie myliliśmy trzeci i piąty bieg.Do wnętrza wsiadaliśmy trochę "inaczej" - Caliber ma bardzo szerokie progi. Po kilku godzinach przyzwyczailiśmy się do tego i zajmowanie miejsca, nawet z tyłu, nie sprawiało problemów. Przednie fotele możemy tylko pochwalić - nie mają co prawda idealnego podparcia bocznego, ale najważniejsze, że po 15 godzinach jazdy nie powodowały dużego zmęczenia. Popracować można by było jeszcze nad zagłówkami. Podobne zdanie o fotelach mieli też pasażerowie jadący z tyłu. Te tylne posiadały rzadką w tej klasie możliwość regulacji pochylenia oparcia. Na wszystkich miejscach była wystarczająca ilość miejsca tak dla głów jak i dla nóg.Bagażnik może się pochwalić podstawową objętością 524 litry. Biorąc jednak pod uwagę jego wysokie dno, wartość ta dotyczy prawdopodobnie zapełnienia bagażnika po dach - pod podłoga znajduje się pełnowymiarowe koło zapasowe. Po złożeniu tylnych oparć, można uzyskać pojemność 1339 litrów. Problem sprawiły nam sprężyny gazowe, podpierające klapę bagażnika. Nawet rosły koszykarz nie mógł zamknąć jej jedną ręką. Ciekawym dodatkiem były za to umieszczone w klapie, odchylane głośniki, które przy otwartych piątych drzwiach znakomicie nagłaśniały pobliże pojazdu.

Europejski silnik

Dodge tym razem nie postawił na silnik wysokoprężny z gamy jednostek DaimlerChrysler. Na europejskich rynkach Caliber dostępny jest ze znanym z Volkswagenów czterocylindrowcem TDI o mocy 140 koni (103 kW) i momencie obrotowym 310 Nm. Silnik co prawda nie czyni cudów z pojazdem ważącym 1500 kg., ale jest wystarczająco silny by szybko wystartować i wyprzedzać z pełnym obciążeniem. Sześciostopniowa skrzynia biegów jest zestrojona raczej dla jazdy ekonomicznej niż dynamicznej. Przy prędkości 130 km/h, silnik ma 2800 obr/min, a samochodem można przyzwoicie przyspieszać, jednak by jeździć ostrzej trzeba często redukować. Stylem gaz-hamulec, rozruszaliśmy samochód do przyzwoitych prędkości, ale wszystko to za cenę ponad 8-litrowego spalania. Z drugiej strony płynna jazda ze średnią prędkością 80 km/h, prowadząca przez miasta i poza autostradami, pozwoliła uzyskać spalanie na poziomie 6,7 l/100km.

Jazda z jajkami

Jak do tej pory nie spotkaliśmy się z autem, które na kołach o średnicy 18" prowadziłoby się tak pewnie a zarazem komfortowo. Drobne nierówności był przez ogromne koła niemal "wyprasowane", a i na tych większych pojazd nie miał tendencji do podskakiwania. Jako zupełny ewenement można traktować przejazd przez nierówności poprzeczne i progi zwalniające - Caliber co prawda podskoczy, ale nie musimy się obawiać o przygryzienie języków, czy uderzenie głową w sufit. W szybkich zakrętach wysoko siedzący kierowca ma ochotę zacieśnić trochę tor jazdy, ale jest to tylko wrażenie spowodowane wychylaniem się karoserii. Auto jedzie jak po szynach i nie jest łatwe doprowadzenie go do podsterowności. Pochwalić też należy hamulce wraz z asystentem hamowania - uratowały nam chłodnice przed tyłem autobusu.

Wiele za tak niewiele

Jedną z wyraźnych zalet samochodu jest bez wątpienia jego cena, którą można porównać ze wspomnianą już Octavią. Podstawowa wersja z benzynowym silnikiem 1.8 l. 150 KM (110kW) kosztuje 59 tys., choć do szczęścia brakuje w standardzie klimatyzacji i radia. Wszystkie wersje jednak posiadają ABS, sześć airbagów, czy elektrycznie sterowane lusterka.Mimo ekscentryczności i drobnych niedostatków w ergonomii, Caliber jest bardzo udanym samochodem. Będzie on walczył o miejsce na rynku przede wszystkim kombinacją niezwykłego designu, znakomitego silnika i dobrej ceny. Przyjemnie zaskoczyły nas też nieoczekiwana obszerność wnętrza i komfort jaki oferuje podróżnym.

Plusy

  • elastyczny i oszczędny silnikwyposażenie i cenaprzestrzeń z przodu i z tyłukomfort jazdyniska głośność

Minusy

  • widoczność do tyłuergonomia niektórych schowkówwielkość bagażnikaciężko zamykająca się klapa bagażnika

Cena podstawowej wersji SXT 2.0 CRD - 82000 PLN

Wyposażenie standardowe:

ABS + asystent hamowania, ASR, ESP, airbagi przednie, boczne okienne, system ISOFIX na tylnych fotelach, światła przeciwmgłowe, dojazdowe koło zapasowe, koła ze stopów lekkich, opony 215/60 R17, radio z CD, centralny zamek z pilotem, kompas, elektryczne sterowanie okien i lusterek, dywaniki, tapicerka materiałowa, dzielone tylne oparcia 60:40, regulacja wysokości fotela kierowcy, składany fotel pasażera, tempomat, przyciemniane szyby, regulacja wysokości kierownicy, gniazdo 12V w bagażniku, relingi dachowe w koloże czarnym, chromowana atrapa chłodnicy.

Wnętrze, obsługaJakość montażu8Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność7Miejsce na tylnych fotelach - nogi9Miejsce na tylnych fotelach - głowa10Schowki9Wrażenia z obsługi9Widok do przodu9Widok do tyłu5Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy9Ciąg przy niskich obrotach9Moc przy wysokich obrotach8Głośność przy niskich obrotach8Głośność przy wysokich obrotach9Spalanie8Zestopniowanie skrzyni biegów8Łatwość przełączania biegów7Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu9Właściwości jezdne ekstremalne8Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przenoszenie napędu na jezdnię8Wydajność hamulców8BagażnikWielkość7Możliwości załadunku, wielkość otworu8Regularność8Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa9Podsumowanie ogólne Podsumowanie ogólne - średnia8,26

Ocena dotyczy samochodu testowanego przez redakcję i wystawiana jest w porównaniu z konkurencją w danym segmencie.** Silnik oceniany jest w porównaniu z silnikami o podobnych parametrach i pojemności, w konkurencyjnych modelach. Dlatego nie należy sądzić, że silnik o pojemności 1,6 l. który otrzymał 10 pkt. jest porównywalny do silnika o pojemności 4 l. mającego taką samą punktację.

Dane techniczne

SilnikTyp silnikawysokoprężnyCylindry/zawory4/4Pojemność skokowa (cm3)1968Moc maksymalna (KM/ obr/min)140/4000Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)310/ 1750-2500OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)196Przyspieszenie 0-100 km/h-Spalanie - miasto/trasa/kombinowane7,9/5,1/6,1Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.)5 42/1339Pojemność zbiornika paliwa (l.)51Masa podstawowa/ nośność1500/500Rozmiar opon205/55R18

Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)4415b) szerokość (mm)1800 c) wysokość (mm)1535d) rozstaw osi (mm)2635e) rozstaw kół przód (mm)1520f) rozstaw kół tył (mm)1520Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm)940/1070h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm)840/930i) wysokość nad fotelem - przód (mm)1020j) wysokość nad fotelem - tył (mm)1010k) szerokość z przodu (mm)1430l) szerokość z tyłu (mm)1420długość siedziska z przodu (mm)520długość siedziska z tyłu (mm)160wysokość oparcia z przodu (mm)610wysokość oparcia z tyłu (mm)630 miejsce z tyłu pod przednim fotelemtak