Logo
TestyTesty nowych samochodówDoświadczenie procentuje

Doświadczenie procentuje

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

To chyba najbardziej utytułowany model w historii Peugeota. Trzy wygranemistrzostwa świata w rajdach samochodowych to nie przypadek. Peugeot mawieloletnie doświadczenie w sportach samochodowych

Doświadczenie procentuje
Auto Świat
Doświadczenie procentuje

Od wielu lat produkuje także samochody klasy GTI. W latach 80. i 90. bardzo popularne były modele 205 GT i GTI. Także obecnie oferowane 206 dostępne jest w kilku sportowych wersjach: S16 (136 KM), w 1999-2000 r. GT (136 KM) i od bieżącego roku - z najmocniejszym silnikiem - RC (177 KM).

Duża moc silnika zobowiązuje...

Seryjny 206 ma zgrabną sylwetkę. A jeśli jeszcze nadwozie podda się lekkiem tuningowi, wówczas podkreślić można agresywność modelu. I to zadanie specjaliści od designu wykonali znakomicie. Model RC wyróżnia się pięknymi, 17-calowymi, aluminiowymi felgami, zgrabnym spoilerem dachowym i chromowaną podwójną końcówką tłumika końcowego.

Znacznie więcej elementów podkreślających sportowe ambicje Peugeota znajdziemy we wnętrzu auta. Najbardziej widoczne są kubełkowe fotele zapewniające oprócz wizualnych efektów znakomite trzymanie ciała kierowcy.

Dzięki specjalnemu wyprofilowaniu i użytym trzem rodzajom materiałów zapewniają świetny kontakt kierowcy z samochodem. Ze względu na specjalny kształt foteli producent w tym modelu zdecydował się tylko na cztery miejsca. To jedyne ograniczenie, które różni auto RC od zwykłej "206".

Tylna kanapa jest dzielona w stosunku (2/3:1/3), ale pojemność bagażnika pozostała bez zmian (245/1130 l). Już sam rzut oka na panel wskaźników wyjaśnia, że mamy do czynienia ze "sportowcem".

Tarcze zegarów mają srebrne obramowianie, czerwone pole obrotomierza zaczyna się powyżej 7 tys. obr./min. Także dodatkowy wskaźnik temperatury oleju to wyróżnik aut z mocnymi silnikami. Zestaw wskaźników obszyto skórą pikowaną ściegiem rymarskim. Nie zabrakło oczywiście aluminiowych nakładek na pedały i gałki zmiany biegów.

Tylko 2 l. pojemności i aż 177 KM mocy

Podstawą dla silnika RC była 2-litrowa peugeotowska jednostka o mocy 136 KM znana z modeli GT i S16. Tak duży wzrost mocy udało się uzyskać bez zastosowania turbodoładowania. W nowym silniku dolotowy wałek ma zmienne fazy rozrządy. Wał korbowy jest lepiej wyważony, by móc bezpieczniej pracować w górnej partii obrotów.

Odciążono koło zamachowe i zastosowano tłoki z lekkiego stopu, z płaskim denkiem. Modyfikacji uległy także elektronika sterująca pracą silnika oraz układ wydechowy. Skrzynię biegów przejęto z modelu S16, wydłużając pierwszy bieg.

Efekt modyfikacji w 206 RC sprawia, że przy przyspieszaniu zapiera dech w piersiach. Auto już od niskich obrotów po zakres czerwonego pola z niewarygodną wręcz siłą wystrzeliwuje do przodu. Zastosowane w RC sprzęgło nie wykazuje luzu i ma bardzo krótki skok.

Odporne jest na mało delikatnych kierowców i przystosowane do ostrej jazdy. Obsługa skrzyni biegów także wymaga użycia znacznie większej siły niż w zwykłym modelu. W stosunku do wersji S16 skrócono o 20 mm lewarek zmiany biegów. Skoki są krótsze, biegi wchodzą pewnie z charakterystycznym dla aut sportowych oporem.

Odpowiednio dobrane zawieszenie przednie, ogumienie i układ kierowniczy sprawiają, że napędzane na przednią oś auto bez trudu daje sobie radę z przeniesieniem mocy na koła. Tylko na śliskich nawierzchniach łatwo o poślizg.

Tu z pomocą przyjdzie elektroniczny system kontroli trakcji ASR.Nastawy zawieszenia jak w rajdowym aucie Wykorzystując doświadczenia zdobyte na rajdowych trasach, specjaliści od zawieszeń stworzyli znakomitą konstrukcję. W stosunku do modelu S16 znacznie ją wzmocniono: usztywniono sprężyny i amortyzatory, a także zwiększono średnicę stabilizatorów. Efekt jest znakomity.

RC prowadzi się lekko i jednocześnie bardzo pewnie

To auto o charakterystyce nadsterownej, uślizgi osi tylnej łatwo kontrolować, poza tym szybko reaguje seryjny system ESP. Ingerując w układ hamulcowy i napędowy, nie pozwala przekroczyć granic bezpieczeństwa.

Jak przystało na sportowe auto, droga hamowania jest krótka, choć po rozgrzaniu hamulce stają się mniej skuteczne. Układ hamulcowy ma funkcję wspomagania nagłego hamowania i automatycznego włączania świateł awaryjnych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: