Wielu producentów postanowiło w pełni sprostać zapotrzebowaniu rynku, prezentując rodzinne auta w wariancie podstawowym oraz powiększonym. Jedną z firm, która zdecydowała się na taki krok jest Seat, którego Alteę XL mieliśmy okazję przetestować.

Mimo wydłużenia tylnej części nadwozia samochód pozostał zgrabny i nie sprawia wrażenia rozciągniętego na siłę. Szczególnie dynamicznie prezentuje się przód Altei, którego kształty są bardzo zbliżone do znanych z Leona oraz Toledo. Niestety fantazja stylistów wyczerpywała się wraz z rysowaniem kolejnych centymetrów auta. W efekcie kufer Altei XL nie zaskakuje stylistycznymi smaczkami.

Prezentowany samochód był napędzany przez 2-litrowego turbodiesla. Silnik wyposażony w pompowtryskiwacze nie należy do cichych i przypomina o swojej obecności zarówno w chwilę po rozruchu, jak i w trakcie jazdy. Kto pogodzi się z obecnością basowego warkotu w kabinie lub zaakceptuje konieczność zwiększenia głośności radia, będzie mógł cieszyć się dynamicznym oraz oszczędnym źródłem napędu, które generuje 140 KM i 320 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min. Volkswagenowski silnik zadowala się średnio 7-8 l/100km. Rozsądny rachunek za 10 sekund do "setki" oraz prędkość maksymalną w granicach 200 km/h. Spokojna jazda za miastem pozwala zejść do poziomu 5l/100km. Jeżeli jednak kierowca postanowi wykorzystywać dobrą dynamikę Altei w warunkach miejskich, będzie musiał odwiedzać stacje benzynowe dwukrotnie częściej.

O niskie spalanie nie będzie łatwo, ponieważ doskonała pozycja za kierownicą, dobrze trzymające fotele oraz sztywne zawieszenie prowokują do głębszego wciskania gazu. Na zakrętach przestronny Seat radzi sobie lepiej od niektórych aut ze słowem "Sport" w nazwie… Poza dobrym wyważeniem pojazdu i sporą sztywnością zawieszenia inżynierowie Seata zadbali również o odpowiednie dobranie przełożenia układu kierowniczego, który pracuje z przyjemnym oporem. Na pochwałę zasługuje również działanie dźwigni zmiany biegów. Krótki lewarek doskonale leży w dłoni i bez najmniejszych problemów trafia w odpowiednie miejsca. Dość powiedzieć, że zmiana biegów w 240-konnym Leonie Cupra przebiega znacznie bardziej opornie. O ponadprzeciętnych walorach jezdnych Altei decydują także skuteczne hamulce. Siłę działania czterech tarcz o średnicach 288 milimetrów (przód) i 255 mm (tył) łatwo dozować.

Kabina Altei została wykończona materiałami utrzymanymi w dosyć ponurej kolorystyce. O ile ich stylistyce nie można wiele zarzucić, tak fakt zastosowania wyłącznie twardych plastików w samochodzie, którego cennik otwiera kwota 63 990 PLN może irytować. Życie testowanego Seata z pewnością nie należało do łatwych i przyjemnych, co potwierdzało delikatne trzeszczenie wnętrza na większych nierównościach. Na szczęście niechciane odgłosy można było stwierdzić tylko po wyłączeniu radia.

Doskonały silnik 2.0 TDI jest dostępny wyłącznie w najlepiej wyposażonej odmianie Stylance. Przychodzi za nią zapłacić przynajmniej 89 499 PLN. W zamian otrzymuje się przestronne auto z dwustrefową klimatyzacją, dobrym nagłośnieniem z ośmioma głośnikami oraz czujnikiem deszczu. Sposób działania ostatniego z wymienionych nie jest idealny, gdyż elektronika nakazuje wycieraczkom wkroczenie do działania, gdy przednia szyba jest pokryta bardzo dużą liczbą kropli wody.

Niezależnie od wersji Altea XL nie daje powodów do narzekań na przestronność kabiny. Równie ważny jest fakt, że miejsca nie zabraknie pasażerom obu rzędów foteli. Regulacja drugiego rzędu siedzeń pozwala na dostosowanie pojemności bagażnika do aktualnych potrzeb. Na co dzień w zupełności wystarczą bazowe 532 litry, które po przesunięciu foteli do przodu można zamienić w przestrzeń ładunkową o objętości 635 litrów. Altea z pewnością doskonale sprawdzi się w trakcie przeprowadzek, ponieważ po złożeniu tylnych siedzeń powstaje przestrzeń potrafiącą pomieścić ładunki o łącznej objętości 1604 litrów.

Przestronna, dynamiczna a zarazem kosztowna… Kierowcy ze sportowym zacięciem z pewnością docenią walory jezdne Altei XL z dwulitrowym turbodieslem. Pozostałym w zupełności wystarczy minivan z doskonale znanym silnikiem 1.9 TDI, który nieco gorzej przyśpiesza, ale gwarantuje praktycznie taką samą przyjemność z jazdy…