Silnik/skrzynia biegów
1,4-litrowa jednostka napędowa nie najlepiej się prezentuje na początku pierwszej randki z kierowcami testowymi. Ma nieprzyjemne brzmienie, a poniżej 3000 obrotów jest jakby mało... stukonna, delikatnie mówiąc: flegmatyczna. Aż do 4000 obr./min niewiele zmienia swe nastawienie do życia.
Powyżej tej wartości za to wyraźnie mocniej wgryza się w asfalt, zmienia ton pracy i... nadal nie sprawia wrażenia sportowca, czego należałoby się jednak spodziewać po takiej mocy. No ale cóż, już w o sto kg lżejszym Polo silnik ten nie rzucał na kolana osiągami, a Fabia waży aż 1150 kg!
Wyprzedzanie ciężarówek oznacza tu jednak oczekiwanie na lukę, w żadnym razie nie da się tego zrobić swobodnie, bez redukcji biegu. Na tle Polo 1.4 16V wypada to ogromnie blado: od 80-120 km/h na piątym biegu Fabia potrzebowała aż o 5,3 s więcej czasu.
Poprawić sytuację mogą tylko szybkie zmiany biegów, w czym jednak nie bardzo chce pomóc system przełączania przełożeń ? ma on co prawda krótkie skoki, ale cięgła miękkie (Bowdena) nie pracują najlepiej. Bardzo zadowala za to wysoki poziom czystości spalin (Euro 4) i rozsądne zużycie paliwa (7,4 l/100 km).
Nadwozie/wnętrze
Elegancko uformowana Fabia oferuje wystarczającą przestronność wnętrza, nawet na tylnej kanapie panuje swoboda. Do tego dochodzi znośnie duży bagażnik (260 l), dzielona tylna kanapa z możliwością wyjmowania siedzisk i bardzo solidne wykończenie.
Układ jezdny/bezpieczeństwo
Fabia wyposażona jest w płytę podłogową identyczną jak ta, którą posiadać będzie nowy VW Polo (prezentacja 2001 rok). Autem podróżuje się bardzo pewnie, poczucie bezpieczeństwa daje także obecność czterech airbagów i hamulców z systemem ABS (40,7 m). Przeszkadza natomiast mało precyzyjny układ kierowniczy.
Komfort
Zarówno zawieszenie, jak i fotele są twarde, co nie każdy musi lubić. Wyposażenie w wersji Elegance natomiast z pewnością zadowoli każdego, w przeciwieństwie do widoczności (a raczej jej braku) do tyłu.
Koszty
Fabii nie ma jeszcze w Polsce, tym bardziej w tak wyposażonej i zmotoryzowanej wersji. W Niemczech taka przyjemność kosztuje 28 690 DEM (o 340 DEM więcej od Polo 1.4 16V Comfortline).
Podsumowanie
Entuzjazm wobec Fabii jest zdecydowanie mniejszy niż wobec dotychczasowych produktów Skody, szczególnie na rynku niemieckim, gdzie dotąd jednak np. Octavia oznaczała prawie Golfa za bardziej niż sensowną cenę. Fabia jest już droga, a ten silnik absolutnie nie przekonuje. Spełnia wymogi codzienności - i tyle.
Ocena: 3