- najmocniejszym autem podczas FCA Performance Day był Jeep Gr. Cherokee Trackhawk
- najszybszym kierowcą podczas FCA Performance Day był Leszek Kuzaj
- najlepszym autem podczas prób terenowych okazał się Jeep Wrangler Rubicon
FCA Performance Day – dwie próby terenowe
Tor Modlin zlokalizowany zaledwie 35 km od centrum Warszawy i położony w bezpośrednim sąsiedztwie Lotniska Modlin to ośrodek doskonalenie techniki jazdy. Składa się z dwóch torów asfaltowych: sportowo-treningowego i szkoleniowego oraz dwóch offroadowych. I właśnie podczas FCA Performance Day rozpoczęliśmy od jazd terenowych. Do dyspozycji uczestników imprezy przygotowano m.in. Jeepy Wrangler w wersjach Sahara i Rubicon oraz Jeepa Grand Cherokee. Pojazdy te pokonywały próby offroadowe na nowym torze zlokalizowanym w okolicach Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy. Wszystkie trzy auta bez trudu przejechały przeszkody składające się ze stromych wzniesień i zjazdów, trawersowania czy brodzenia.
Na drugim torze offroadowym, zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie toru sportowo-treningowego, sprawdzaliśmy możliwości terenowe Jeepów Renegade, Compass i Grand Cherokee. Tu oprócz wjazdów i zjazdów na których można było wykorzystać funkcjonowanie systemu kontroli zjazdu, kierowcy mieli do dyspozycji pochylnię. Urządzenie to okazało się niezwykle wymagające, gdyż kierowcy by je płynnie pokonać musieli wykazać się niezwykłą precyzją umożliwiającą balansowanie autem.
FCA Performance Day – mocne SUV-y i dobry refleks
Po jazdach terenowych udaliśmy się na ODTJ, gdzie przygotowano dwie próby. Pierwsza dotyczyła sportowej jazdy dwoma niezwykle mocnymi SUV-ami: Jeepem Gr. Cherokee Trackhawk (710 KM) oraz 510-konną Alfą Romeo Stelvio. Druga również odbyła się SUV-ami Jeepa i Alfy, ale w słabszych odmianach i dotyczyła opanowania nadsterowności na płycie poślizgowej. Pierwsza próba dostarczyła niezwykłych wrażeń, gdyż mocne i ciężkie SUV-y przyspieszały niczym auta sportowe, co wymagało nie lada wprawy (i silnych nerwów) od uczestników. Na płycie poślizgowej z kolei trzeba było wykazać się szybkim refleksem. Prędkość 50 km/h, śliska nawierzchnia gwałtowne szarpnięcie tyłu nadwozia, szybka kontra... i niestety niekontrolowany poślizg. W tej probie poległo wielu tzw. dobrych kierowców.
Jeszcze większa dawka emocji czekała nas na torze sportowo-treningowym usytuowanym bezpośrednio obok budynku szkoleniowego Toru Modlin. Tu pod czujnym okiem instruktorów (aktywnych kierowców rajdowych i wyścigowych) szkoliliśmy technikę sportowej jazdy za kierownicą Abartha 124 Spider, Alfy Romeo Giulii i Giulietty. Trzeba przyznać, że fachowe rady speców od sportowej jazdy z każdym przejechanym okrążeniem skutkowały coraz lepszym torem jazdy.
FCA Performance Day – co-drive z Leszkiem K.
Wisienką na torcie podczas FCA Performance Day okazały się jazdy na prawym fotelu z mistrzem rajdowym Leszkiem Kuzajem, który za kierownicą ponad 500-konnej Alfy Romeo Giulii Quadrifoglio w iście mistrzowskim stylu pokonywał szybkie i kręte odcinki Toru Modlin. Było niezwykle dynamicznie, ale i płynnie, zwłaszcza że Leszek większość zakrętów pokonywał długimi i głębokimi poślizgami. Jazda z nim była emocjonująca, ale pokazała nam także jak wiele nam jeszcze brakuje...