- najmocniejszym autem podczas FCA Performance Day był Jeep Gr. Cherokee Trackhawk
- najszybszym kierowcą podczas FCA Performance Day był Leszek Kuzaj
- najlepszym autem podczas prób terenowych okazał się Jeep Wrangler Rubicon
FCA Performance Day – dwie próby terenowe
Tor Modlin zlokalizowany zaledwie 35 km od centrum Warszawy i położony w bezpośrednim sąsiedztwie Lotniska Modlin to ośrodek doskonalenie techniki jazdy. Składa się z dwóch torów asfaltowych: sportowo-treningowego i szkoleniowego oraz dwóch offroadowych. I właśnie podczas FCA Performance Day rozpoczęliśmy od jazd terenowych. Do dyspozycji uczestników imprezy przygotowano m.in. Jeepy Wrangler w wersjach Sahara i Rubicon oraz Jeepa Grand Cherokee. Pojazdy te pokonywały próby offroadowe na nowym torze zlokalizowanym w okolicach Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy. Wszystkie trzy auta bez trudu przejechały przeszkody składające się ze stromych wzniesień i zjazdów, trawersowania czy brodzenia.
Na drugim torze offroadowym, zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie toru sportowo-treningowego, sprawdzaliśmy możliwości terenowe Jeepów Renegade, Compass i Grand Cherokee. Tu oprócz wjazdów i zjazdów na których można było wykorzystać funkcjonowanie systemu kontroli zjazdu, kierowcy mieli do dyspozycji pochylnię. Urządzenie to okazało się niezwykle wymagające, gdyż kierowcy by je płynnie pokonać musieli wykazać się niezwykłą precyzją umożliwiającą balansowanie autem.
FCA Performance Day – mocne SUV-y i dobry refleks
Po jazdach terenowych udaliśmy się na ODTJ, gdzie przygotowano dwie próby. Pierwsza dotyczyła sportowej jazdy dwoma niezwykle mocnymi SUV-ami: Jeepem Gr. Cherokee Trackhawk (710 KM) oraz 510-konną Alfą Romeo Stelvio. Druga również odbyła się SUV-ami Jeepa i Alfy, ale w słabszych odmianach i dotyczyła opanowania nadsterowności na płycie poślizgowej. Pierwsza próba dostarczyła niezwykłych wrażeń, gdyż mocne i ciężkie SUV-y przyspieszały niczym auta sportowe, co wymagało nie lada wprawy (i silnych nerwów) od uczestników. Na płycie poślizgowej z kolei trzeba było wykazać się szybkim refleksem. Prędkość 50 km/h, śliska nawierzchnia gwałtowne szarpnięcie tyłu nadwozia, szybka kontra... i niestety niekontrolowany poślizg. W tej probie poległo wielu tzw. dobrych kierowców.
Jeszcze większa dawka emocji czekała nas na torze sportowo-treningowym usytuowanym bezpośrednio obok budynku szkoleniowego Toru Modlin. Tu pod czujnym okiem instruktorów (aktywnych kierowców rajdowych i wyścigowych) szkoliliśmy technikę sportowej jazdy za kierownicą Abartha 124 Spider, Alfy Romeo Giulii i Giulietty. Trzeba przyznać, że fachowe rady speców od sportowej jazdy z każdym przejechanym okrążeniem skutkowały coraz lepszym torem jazdy.
FCA Performance Day – co-drive z Leszkiem K.
Wisienką na torcie podczas FCA Performance Day okazały się jazdy na prawym fotelu z mistrzem rajdowym Leszkiem Kuzajem, który za kierownicą ponad 500-konnej Alfy Romeo Giulii Quadrifoglio w iście mistrzowskim stylu pokonywał szybkie i kręte odcinki Toru Modlin. Było niezwykle dynamicznie, ale i płynnie, zwłaszcza że Leszek większość zakrętów pokonywał długimi i głębokimi poślizgami. Jazda z nim była emocjonująca, ale pokazała nam także jak wiele nam jeszcze brakuje...
Pod koniec maja na Torze Modlin odbył się FCA Preformance Day. W trakcie imprezy mieliśmy okazję sprawdzić samochody z grupy FCA na dwóch torach asfaltowych i dwóch torach offroadowych.
Trasy przygotowane zostały przez Leszka Kuzaja, a nad techniką jazdy pracowali wykwalifikowani instruktorzy pod nadzorem Marcina Turskiego.
Na krętym i trudnym technicznie Torze Modlin dziennikarze testowali Alfy Romeo Giulia i Giuletta – obydwie w wersjach Veloce. Samochody dzielnie zniosły próby torowe, nieco gorzej było z oponami.
System wyboru trybu jazdy dostępny w samochodach Alfa Romeo umożliwia dostosowanie rozdziału momentu obrotowego i osiągów do warunków panujących na drodze oraz stylu jazdy kierowcy.
Abarth 124 Spider ze 170-konnym benzyniakiem to typ drapieżcy. Choć ma niewielką moc to jednak niska masa i napęd na tylne koła sprawiają, że jest doskonałą maszyną do zabawy na torze.
Co robią SUV-y na torze? Jeżdżą niezwykle szybko, gdyż ten ze znaczkiem Jeepa ma pod maską ma ponad 700 KM, a pojazd ze znaczkiem Alfa Romeo – 510 KM. Obydwa potrafiły zaskoczyć kierowcę!
Tor Modlin to nie tylko ciasne asfaltowe zakręty, ale także dwa tory off-roadowe. Jeep Wranglery bez trudu pokonywały przygotowane przeszkody.
Wrangler Rubicon wyposażony w blokady mechanizmów różnicowych, odłączane stabilizatory i specjalne osłony bez wysiłku znosił strome podjazdy, brodzenie w wodzie czy trawersowanie.
Jeep Grand Cherokee może pokonywać zbiorniki wodne o głębokości do 51 cm.
Kompaktowy SUV Jeepa (Compass) w najbardziej terenowej odsłonie Trailhawk.
Podczas zjazdu z wzniesienia mogliśmy w większości auta sprawdzić działanie systemów kontroli zjazdów, choć prezentowany egzemplarz nie miał go na wyposażeniu.
Ta próba wydawała się banalnie prosta, ale by ją wykonać płynnie konieczne było kilka prób.
Tor terenowy w Modlinie położony jest z bezpośrednim sąsiedztwie toru asfaltowego.
Także najmniejszy SUV w gamie Jeepa – model Renegade – bez najmniejszego problemów pokonywał przygotowane próby.
Największą atrakcją FCA Performance Day była przejażdżka na prawym fotelu z rajdowym mistrzem Leszkiem Kuzajem, który perfekcyjnie poskramiał ponad 500-konną Giulię.
Próba na ODTJ (Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy) , czyli próba opanowania poślizgu wywołanego tzw. szarpakiem. W tej próbie poległo wielu tzw. dobrych kierowców.