Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion - SUV w klasie kompakt?

Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion - SUV w klasie kompakt?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Zainteresowanie samochodami z napędem na cztery koła z roku na rok jestcoraz większe. I nie chodzi tu wcale o auta terenowe, ale o pojazdyrodzinne, które dzięki napędowi 4x4 zyskują lepsze prowadzenie i wyższebezpieczeństwo jazdy

Fiat Sedici 1.9 Multijet Emotion - SUV w klasie kompakt?Żródło: Auto Świat

Fiat z Suzuki postanowiły wykorzystać niszę na rynku i proponują swoim klientom auta o kompaktowych gabarytach, wyposażone w napęd na obie osie. Dziś w teście bliźniak Suzuki SX4 - Fiat Sedici z wysokoprężną jednostką o mocy 120 KM.

Trudno jednoznacznie przypisać Sedici do konkretnej klasy pojazdów. Długość nadwozia trochę ponad 4 m sugeruje, że mamy do czynienia z kompaktem.

Z kolei wysokością ponad 1,6 m bliżej mu do minivanów. Napęd na cztery koła i spory prześwit potęgują dodatkowo trudność w rozszyfrowaniu przynależności do konkretnej klasy.

Czyżby Sedici było SUV-em?

Problem ten pozostawmy specjalistom z marketingu, my zajmiemy się oceną walorów użytkowych. Masywny wygląd w zgrabnym nadwoziu Sedici wyposażono w masywne zderzaki, dużą atrapę chłodnicy oraz szerokie listwyz tworzywa.

Całość komponuje się bardzo dobrze i nadaje autu indywidualny charakter. Wnętrze ma ładnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą z czytelnymi wskaźnikami i ergonomicznie rozplanowanymi przełącznikami.

Materiały na pierwszy rzut oka robią bardzo dobre wrażenie, choć tworzywa są twarde. Jak przystało na auto rodzinne, nie brakuje schowków oraz funkcjonalnych uwchytów na napoje.

Kierownica jest bardzo poręczna (w wersji Emotion ma przełączniki do sterowania radiem), ale da się ją regulować tylko w płaszczyźnie pionowej.W uzyskaniu właściwej pozycji za kierownicą pomocna będzie regulacja fotela kierowcy na wysokość.

Niestety jednak wysokim pasażerom w Sediciz przodu nie siedzi się zbyt wygodnie

Przy maksymalnie odsuniętym do tyłu fotelu kierowcy ilość miejsca na nogi jest niewystarczająca. Z tyłu przestrzeń na kolana jest zadowalająca, ale wysocy podróżni będą zmuszeni schylać głowę.

Także nie każdemu przypadnie do gustu wysoka pozycja za kierownicą. Owszem, widoczność przed autem jest wówczas lepsza, ale z kolei kierowca słabiej czuje ciałem zachowania auta.

Jeśli mowa o widoczności, to konstruktorzy wykonali dobrą robotę. Auto ma lusterka zewnętrzne o dużej powierzchni (także podgrzewane), słupek A wyposażono w trójkątną szybę, a podczas cofania chowane zagłówki tylne nie ograniczają pola widzenia.

Świetny napęd 4x4 i dopracowane podwozie

To nieduże auto prowadzi się wprost fenomenalnie. Doskonale sprawdza się w ruchu ulicznym i na bezdrożach. Dobre własności jezdne to zasługa sprawnego układu napędu kół na obie osie oraz dobrze zestrojonego podwozia.

Przy jeździe na wprost auto jest niezwykle stabilne, podczas szybkiego pokonywania zakrętów zachowuje się bardzo neutralnie. Co najistotniejsze dla komfortu podróżujących, nie jest przy tym przesadnie twarde.

Zawieszenie łagodnie tłumi nierówności nawierzchni

Układ napędowy jest bardzo sprawny i jednocześnie prosty w obsłudze. Kierowca za pomocą przycisku w kabinie wybiera 3 tryby jego pracy (2WD, Auto, Lock). Pierwsza pozycja to jazda z napędem na przednią oś.

Uruchomienie funkcji Auto pozwala na jazdę z napędem na przednie koła, a w razie wystąpienia poślizgu kół automatycznie dołączany jest napęd na tylne koła. Lock blokuje napęd 4x4 i wówczas rozdział momentu następuje na przedniąi tylną oś w proporcji 50:50.

Choć Sedici nie jest autem terenowym, to jego podwozie dostosowano do jazdy po nieutwardzonych drogach. Pomagają w tym duży prześwit (19 cm), a także krótkie zwisy nadwozia. Kąt natarcia wynosi 20,3 stopni, zejścia i rampowy odpowiednio 31,1 i 18,1.

Mocny turbodiesel ma dobrą dynamikę

Pod maską testowego auta znalazł się 1,9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 120 KM. Jednostka dzielnie radzi sobie z ważącym 1,4 t autem. Ma wysoki moment przy niskich obrotach, co zapewnia świetną elastyczność.

Silnik jest nie tylko oszczędny, lecz także przyjazny dla środowiska. Wyposażono go w filtr cząstek stałych. Z silnikiem współpracuje 6-biegowa, manualna skrzynia, która charakteryzuje się precyzyjną zmianą przełożeń.

Zaawansowana technika kosztujei to całkiem sporo

Pocieszeniem są bogate wyposażenie i bezpieczna konstrukcja nadwozia (4 gwiazdki w Euro-NCAP).Podsumowanie Przyjaźń Fiata i Suzuki zaowocowała bardzo dobrym produktem.

Sedici może nie oferuje rekordowej przestronności wnętrza, ale zostało solidnie wykonane i jest bardzo przyjemne w prowadzeniu. Dzięki niedużym gabarytom zwinnie czuje sięw ruchu miejskim, na trasie także nie brakuje mu zapału do dynamicznej jazdy.

Jego największe atuty to dopracowane podwozie i układ napędowy. Idealny pojazd dla ludzi aktywnych, którzy lubią zboczyć z utwardzonych dróg i cieszyć się jazdą po bezdrożach.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:NoweFiat Sedici
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków