Logo
TestyTesty nowych samochodówFord Fiesta Futura 1.8 DI - Oszczędzanie na starość

Ford Fiesta Futura 1.8 DI - Oszczędzanie na starość

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Obecny model Fiesty z drobnymi zmianami stylistycznymi znamy już jedenaście lat! Od dłuższego czasu nie jest to więc samochód w żaden sposób ekscytujący designersko czy technicznie

Ford Fiesta Futura 1.8 DI - Oszczędzanie na starość
Auto Świat
Ford Fiesta Futura 1.8 DI - Oszczędzanie na starość

Aby więc ostatni z wiernych klientów nie opuścili Forda nim zdoła on wprowadzić na rynek następcę swego "malucha", koncern postanowił sięgnąć po pomoc do większej konstrukcji, Focusa, i przeszczepił do Fiesty nowoczesny turbodieslowski silnik z tego modelu.

Silnik/skrzynia biegów

75-konny, 1,8-litrowy silnik z wtryskiem bezpośrednim zastąpił 60-konną jednostkę wolno ssącą. Jednakże zastosowany w Fieście musi się zadowolić 140 Nm momentu obrotowego (w Focusie ma 175 Nm), ale w żadnym wypadku nie jest przez to słabowity.

Już od 1500 obr./min turbodoładowany motor potężnie ciągnie auto, na średnich obrotach wykazuje się wręcz bardzo dużą siłą, a w ruchu miejskim jest żwawy jak mało który inny samochód. W połączeniu z precyzyjną skrzynią biegów rzeczywiście jazda jest przyjemna.

Przyczynami tej żywości silnika są bez wątpienia bliskie umieszczenie turbiny przy silniku i elektroniczne sterowanie przepustnicą. Fiesta robi naprawdę dobre wrażenie, nawet jeśli równie mocne Polo TDI osiąga 100 km/h o sekundę szybciej i mając 195 Nm ma wyraźnie więcej "pary".

Niestety, posiadanie takiego silnika ma też swoje wady: kto świtem wstaje i wyjeżdża do pracy, dostarcza sąsiadom niezapomnianych wrażeń akustycznych, które z powodzeniem zastąpią wszelkie budziki. Powyżej prędkości 140 km/h zaś spod maski dobiega wręcz wycie. Pociechą pozostaje spalanie (5,5 l/100 km) oraz czystość spalin (Euro 3).

Nadwozie/wnętrze

Mimo liftingowej renowacji samochodu wciąż brakuje miejsca we wnętrzu, a i niedoróbki pozostały tam, gdzie dotychczas były. Brak regulacji wysokości kierownicy, włącznik świateł awaryjnych na kolumnie kierownicy, zarówno bagażnik, jak i korek wlewu paliwa (umieszczony po lewej stronie!) otwierają się tylko kluczykiem, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy nawet nie można marzyć o płaskiej podłodze bagażnika. Oj, Fordowi wyraźnie brakuje inwencji!

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Układ jezdny jest bez zarzutu, zachowanie w skręcie wzorowe, poduszki powietrzne boczne są wyposażeniem seryjnym. Wszystko ładnie - jak dotąd. Bo hamulce o skuteczności 42,0 m od 100 km/h do zatrzymania nie są w stanie zadowolić wymagających nabywców auta kosztującego tak dużo pieniędzy.

Komfort

Twarde zawieszenie i świetnie obite fotele (ale tylko przednie) gwarantują wysoki komfort jazdy, szczególnie po zakrętach, zaś bogate wyposażenie wersji Futura dba o dobre samopoczucie.

Koszty

W Niemczech autko kosztuje 28 030 DEM, a więc niemal o 6000 DEM mniej od porównywalnego Polo TDI. Jednakże jest to także o 2000 DEM więcej od 75-konnej wersji benzynowej Fiesty. Niestety, Ford Distribution nie zdecydował się na sprzedaż wersji dieslowskich w Polsce. Szkoda.

Podsumowanie

Z pewnością nie da się powiedzieć nic złego o silniku - poza jego hałaśliwością. Nawet jeśli nie jest najnowocześniejszą jednostką napędową na rynku i nie oferuje topowych osiągów, nie ustępuje pola konkurencji. Ale nie jest w stanie wydobyć Fiesty z zapaści sprzedażnej.

Ocena: 3

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: