Program modelowy następcy Fiesty w Europie i w Chinach ma obejmować 4 wersje nadwoziowe:3-drzwiowy hatch. (2008);5-drzwiowy hatch. (2008);minivan (B-Max, 2009);auto dostawcze ISV (Integrated Style Vehicle, 2009).Niewykluczone także, że na rynku Ameryki Północnej pojawi się wersja sedan. Niejasna jest za to przyszłość Forda Fusiona, który mógłby "objawić" się w B-Maksie lub być jednym z modeli z napędem 4x4 na platformie Baby Freelandera (od Land Rovera) i małego Volvo XC 30. Techniczną bazę projektu małego samochodu Forda opracowała należąca do koncernu Mazda. Jeśli więc ktoś jest ciekawy, jak będzie jeździła nowa Fiesta/Verve, już dziś może przyjrzeć się Maździe 2. W pierwotnych założeniach Ford planował z dużym rozmachem podejść do oferty nowej Fiesty - początkowo przewidywano aż 19 różnych kombinacji silników i skrzyń biegów, łącznie z napędem 4x4. Wszystko to miało być gotowe już w momencie wejścia auta do sprzedaży. Ale pod nowym kierownictwem panów Mullaly, Bootha, i Fleminga plany zostały zrewidowane i technikę samochodu znacznie okrojono. Dlatego też w początkowym okresie paleta jednostek napędowych następcy Fiesty ma wyglądać następująco:1.25/75 KM;1.4 VCT/90 KM;1.6 VCT/115 KM;1.4 diesel/68 KM;1.6 diesel/90 KM.VCT to nic innego jak Variable Cam Timing, czyli zmienne fazy rozrządu. Prawdziwe niespodzianki są przygotowywane z lekkim opóźnieniem - w 2009 roku. Jedna z nich to tzw. mikrohybryda - Smart Charging System (z silnikiem Diesla). Urządzenie ma odzyskiwać energię podczas hamowania, magazynować ją w nowym rodzaju baterii i wykorzystywać do zasilania odbiorników prądu w pojeździe. Dzięki temu rozwiązaniu zużycie paliwa i emisja CO2 ma zmniejszyć się o ok. 10 proc. Ciekawy będzie również 110-konny diesel o pojemności 1,6 l ze standardowym filtrem cząstek stałych, zużywający średnio 4,6 l/100 km. W ofercie znajdzie się również usportowiona wersja ST, z utwardzonym układem jezdnym, mocniejszymi hamulcami oraz bardziej bezpośrednim układem kierowniczym. Oczywiście, charakter pojazdu będzie odpowiednio zaakcentowany, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Sportowe dodatki na nic by się jednak nie zdały, gdyby nie odpowiedni napęd. Ford przewidział do tego auta silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem o mocy przynajmniej 180 KM. Klienci będą mieli do wyboru 4 rodzaje przekładni: 5- i 6-biegowe skrzynie manualne, "automat" (tylko z benzynowym motorem 1.4) oraz zautomatyzowaną, 5-stopniową przekładnię - dostępną wyłącznie przy jednostce 1.4 diesel. Ważący niewiele ponad 1000 kg następca Fiesty będzie tylko nieznacznie od niej większy. Przykładowo rozstaw osi "urośnie" o 2 cm, a długość całkowita o 4 cm. Auto zostanie za to obniżone o 2 cm. Bagażnik ma pomieścić 280 litrów bagażu - o 15 l więcej niż w obecnej generacji Fiesty. Ze względu na koszty wnętrze auta nie zostanie przejęte z koncepcyjnego Verve ze wszystkimi detalami, ale ma być znacznie nowocześniejsze niż dotychczas. Ford chce przyciągnąć klientów (i dobrze na tym zarobić) następującymi elementami wyposażenia: bezkluczykowym systemem otwierania i uruchamiania auta, kierunkowymi reflektorami, regulowanym ustawieniem pedałów, tempomatem, optycznym i akustycznym "asystentem" parkowania czy... dwustronnymi obiciami tapicerskimi, które po pobrudzeniu można szybko przełożyć na drugą stronę. Nowością ma być również seryjny system Ford HMI służący do intuicyjnej obsługi urządzeń pokładowych (coś na podobieństwo iDrive'u w BMW). Ford chce produkować w Europie ponad 400 tys. sztuk następcy Fiesty rocznie - to wystarczy, by poważnie zagrozić największym niemieckim konkurentom - Volkswagenowi Polo i Oplowi Corsie. Verve zadebiutował we wrześniu we FrankfurcieVerve bez wątpienia był główną atrakcją stoiska Forda podczas tegorocznych targów we Frankfurcie. I choć to odważny concept car, dużo elementów znajdzie się w seryjnym aucie. Na uwagę zasługuje zwłaszcza ładny i ergonomiczny kokpit, który w seryjnym aucie może nie będzie tak kolorowy, ale styl pozostanie.Trzy "benzyny", dwa dieslePoprzez zmienne ustawienia wałka rozrządu dla zaworów dolotowych silnik Forda uzyskuje większą moc przy niższych prędkościach obrotowych, lepiej wykorzystany jest także zakres wysokich obrotów. Jednostka 1.4 z VCT ma osiągać 90 KM, a 1.6 - 115 KM. Uzupełnieniem oferty będą diesle 1.4/68 KM i 1.6/110 KM (opracowane wspólnie z PSA).
Ford Fiesta - Mała, inna i dużo lepsza!
Mamy dobrą wiadomość dla tych, którym spodobał się koncepcyjny Verve - właśnie w tym kierunku pójdzie stylistyka następcy Fiesty, który zadebiutuje już w czerwcu 2008 roku. Niewykluczone również, że oprócz designu nowy samochód przejmie od concept caru także nazwę - tym samym Ford chce dać do zrozumienia, że wszystko co łączyło się z Fiestą odchodzi w przeszłość i nie warto do tego wracać.