I dlatego coraz bardziej wygrani są ci, którzy jeżdżą dieslami. Eh, oszczędzać bez konieczności odmawiania sobie ciężkiej nogi! No cóż, taka właśnie jest teoria, do której nawiązuje (w prospektach!) ten niedostępny w Polsce model Focusa.

Jest odmianą znanego i u nas samochodu, tyle że odprężoną do 75 KM. Czy się opłaca? Test wykazał, że osiągi są zupełnie do przyjęcia, choć z elastycznością jest kiepsko. Za to zużycie paliwa - marzenie!

Nadwozie/wnętrze

W tej wersji silnikowej auto jest dostępne w Niemczech tylko w karoserii 5-drzwiowej. Zarówno pojemność bagażnika (350 l), jak i ładowność (440 kg) są wystarczające. Design kokpitu nadal wymaga przyzwyczajenia, za to materiały są znakomite. Niestety, nie da się tego powiedzieć o ogrzewaniu, które tylko z najwyższym trudem - i po bardzo długim czasie - jest w stanie ocieplić kabinę.

Silnik/skrzynia biegów

Mając zaledwie 75 KM silnik 1.8 zaspokaja tylko najbardziej podstawowe zapotrzebowanie napędowe. Za to wymogi dotyczące ekonomiczności spełnia wszystkie: w teście auto zużyło średnio 5,5 l ON/100 km, a podczas odcinków jazdy bardzo spokojnej nie było kłopotów z zejściem poniżej 5 l/100 km.

Pierwsze trzy biegi precyzyjnie poprowadzonej skrzyni przekładniowej są zestopniowane dość krótko, dzięki czemu auto jest rzeczywiście żwawe i swobodnie przemieszcza się w ruchu miejskim.

Na wyższych biegach jednostce brakuje elastyczności. Sam silnik ma dość niemile metaliczny dźwięk, nie lubi wysokich obrotów i ani na chwilę nie pozwala uszom zapomnieć o swej "wysokoprężności".

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Znakomity układ kierowniczy, niezłe hamulce, ABS w standardzie, za dopłatą ESP z ASR. Ale dzięki świetnym własnościom jezdnym oba można sobie darować.

Komfort

Bardzo twarde zawieszenie i fotele - z tym się da żyć, tym bardziej przy takim wyposażeniu: cztery airbagi, centralny zamek, elektrycznie sterowane przednie szyby, regulacja kierownicy i wysokości fotela kierowcy.

Koszty

W Polsce wersja 1.8 DI jest niedostępna. W Niemczech auto kosztuje 30 400 DEM, a więc o 2500 DEM więcej od wersji 75-konnej z silnikiem benzynowym.

Podsumowanie

Nie, z tym silnikiem Focus w nikim nie wzbudzi emocji. Ale nie o emocje w tym modelu chodzi, lecz o oszczędność, rozsądek. I pod tym względem - przy większych przebiegach - nie można mu nic zarzucić.

Ocena: 4