Już na pierwszy rzut oka dostrzegamy zasadnicze różnice, którymi jest odmienne podejście designerów obu marek.Francuzi nie bali się ekspresyjnych linii, podczas gdy specjaliści Forda dokonując faceliftingu swojego modelu, pozostali bardziej na ziemi. Wyszli bowiem z założenia, po co zmieniać to, co dobrze się sprawdza.

W przedniej części nadwozia Peugeot zwraca uwagę charakterystycznym kształtem wlotu powietrza, który zagościł w najnowszej generacji samochodów tej marki. Dla odmiany Focus jest w tej części bardziej spokojny i wyważony. Ten konserwatyzm kontynuowany jest również i w tylnej części auta, chociaż przy porównaniu nieoczekiwanie Ford okazuje się bardziej awangardowy.

We wnętrzu króluje szkoła francuska

Oba porównywane samochodu mają przestrzenne i gustownie zaprojektowane wnętrze. Jakość materiałów lepsza jest w modelu Peugeot, który także zapewnia lepsza pozycję kierowcy, ma czytelniejsza deskę rozdzielczą i sprawia młodsze wrażenie. "Lew" ma również lepszy wyposażenie, którego gustowne detale tworzą luksusowa atmosferę.

Znajdziemy jednak w nim małe grzeszki w ergonomii. Naszym zdaniem elementy sterowania radiem powinny mieć przyciski większych rozmiarów.

Porównanie wymiarów wnętrza. W Fordzie zmierzyliśmy 144 cm z przodu i 148 cm z tyłu, ale Peugeot jest tutaj nieco lepszy, bo oferuje 149 cm z przodu i 148 cm z tyłu. Nie można mieć w żadnym z tych aut zastrzeżeń do komfortu siedzenia, bo jak sprawdziliśmy równie wygodnie czują się osoby małe jak i postawne (190 cm).

W kategorii "wnętrze" wygrał jednak Peugeot. Ocenę podwyższyły przesuwne tylne siedzenia z chowanymi oparciami oraz dysze systemu klimatyzacji skierowane na osoby podróżujące na tylnych siedzeniach.

Pod maską huczy...

...nie wodospad Niagara, ale dwie wysokoprężne jednostki napędowe o nieco innej pojemności i mocy. W Focusie sercem jest jednostka 1,8 TDCI o pojemności skokowej 1753 cm3 i mocy 85 kW. Peugeot to 1,6 HDi o pojemności skokowej 1560 cm3 i mocy 80 kW. Silnik Peugeota pracuje spokojniej. Mocniejszy silnik Forda pozwala na szybsze wyprzedzanie, ale wymaga w tym okresie od kierowcy zmiany przełożenia. Podczas jazdy Focus sprawuje się bardziej dynamicznie, ale gdy spojrzymy na porównanie masy własnej obu aut, to Peugeot ma o ponad 200 kg więcej. Ford Focus Combi ma masę własną 1351 kg, a Peugeot 308 SW ze słabszym silnikiem aż 1570 kg. Te różnice muszą być odczuwalne w parametrach jazdy.

Natomiast jazda Peugeotem okazała się bardziej komfortowa, w czym dużą zasługę miało jego zawieszenie. Zaskoczeniem dla nas był fakt, iż oba silniki przy realnej prędkości 130 km/h potrzebowały identycznej liczby obrotów, czyli 2700 obr./min. Tym bardziej, że Focus dysponował tylko pięciostopniową przekładnią.

Królowie bagażnika

Wózek dziecięcy, rowery, duże torby.to wszystko co potrzebuje rodzina, zmieści się s powodzeniem do każdego z obu konkurentów. Po otwarciu pokrywy bagażnika (piątych drzwi) Peugeota zaskoczyła nas nisko usytuowana dolna płaszczyzna, która znajduje się na wysokości 55 cm, a więc o 4 cm niżej od Forda. Drzwi Focusa wędrują aż na wysokość 197 cm, a w Peugeocie zatrzymają się o 7 cm niżej.

Francuski model ma nieco większy dostęp do bagażnika, wygrywa też z Focusem pod względem długości załadunku (o 7 cm). Różnice występują też w wielkości samych bagażników. Focus dysponuje objętością 482 l, a 308 aż 573 l. Sytuacja się powtarza po złożeniu tylnych siedzeń. W Fordzie w ten sposób zyskujemy 1525 l, ale Peugeot może pochwalić się znakomitym rezultatem 1736 l.

Ocena końcowa

Oba modele z powodzeniem są w stanie zaspokoić wymagania każdej polskiej rodziny. Jednak problemem może okazać się kwota, która na nie trzeba przeznaczyć, bo nie jest to mało.

Testowany Ford Focus Combi 1,8 TDCi w opcji Trend kosztuje 69 450 zł, a najtańsza w ofercie wersja kombi z najsłabszym silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 80 KMto wydatek 53 150 zł.

Peugeot 308 SW 1,6 HDi 80 kW Premium Pack w aktualnej ofercie kosztuje 82 900 zł, a najtańsza wersja z silnikiem benzynowym 1,6 l VTi o mocy 88 kW - 73 400 zł.

Ford Focus Combi 1,8 TDCi Trend

Plusy

.Dobra jakość wykonania i przestrzenne wnętrze.duży i dostępny bagażnik.sportowe własności jezdne.skuteczne hamulce.niskie zużycie paliwa .duże i ergonomiczne siedzenia .sztywne nadwozie.bogate wyposażenie w elementy zapewniające bezpieczeństwo

Minusy

.pięciostopniowa przekładnia, nie najlepsze przełożenia.duża różnica w cenie w poRównaniu z wersją benzynowa o identycznej mocy.wąskie pasmo pracy silnika

Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) Premium Pack

Plusy

.wysoko jakość materiałów .przestrzenne wnętrze.praca silnika.komfortowe siedzenia .znakomite wyciszenie wnętrza.komfortowe zawieszenie.niskie zużycie paliwa.sześciostopniowa przekładnia

Minusy

.wysokie ceny podstawowe, konieczność dopłaty za m.in. poduszki ochraniające głowę .mniej skuteczne zawieszenie przy dynamicznej jeździe .wielkość i wymiary przycisków na desce rozdzielczej

Wnętrze, sterowanie Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiJakość wykonania wnętrza:88Jakość siedzeń (długość, trzymanie boczne):88Deska rozdzielcza - design i funkcjonalność:87Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi:98Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa:98Praktyczne schowki:87Przyjemność z jazdy:79Widoczność do przodu:88Widoczność do tyłu:77Silnik, przekładnia** Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiPrasa jednostki:96Efekt na niższych obrotowch:85Moc na wyższych obrotach:88Głośność na niższych obrotach:87Głośność na wyższych obrotach:87Zużycie paliwa:78Stopnie przełożenia:84Łatwość zmiany biegów:77Zawieszenie, hamulce Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiWłasności jezdne w normalnych warunkach:88Własnosci jezdne w ekstremalnych warunkach:710Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury na jezdni.):87Przeniesienie siły napędowej:97Skuteczność hamulców:79Wielkość bagażnika:88Przestrzeń do załadunku bagażu:98Funkcjonalność bagażnika:89Stosunek cena/wartośc użyteczna Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiCena/wartość użyteczna:68Ocena końcowa Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiOcena całkowita - średnia:7,887,54

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Silnik: Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiTyp silnika:44Cylindry / zawory:4 / 44 / 2Pojemnosć skokowa (cm3):15601753Moc (kW / obr./min):80 / 400085 / 4000Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min):240 / 1750280 / 1900Własności eksploatacyjne: Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiPrędkość maksymalna (km/h):185190Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):12.510.9Zuzycie paliwa-miasto/poza/kombi (l/100 km):6.8 / 4.4 / 5.36.8 / 4.4 / 5.3Emisja CO2:--Rozmiary i masy: Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCiBagażnik - siedzenia/złożone (l):573 / 1736482 / 1525Zbiornik paliwa (l):6053Masa pojazdu got. do jazdy / nośność (kg):1570 / 5801351 / 599Rozmiar opon:225/45 R17205/55 R16 Wymiary do wykresu - zewnętrzne: Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCia) długość (mm):45004468b) szerokość (mm):18151839c) wysokość (mm):15661503d) rozstaw osi (mm):27082640e) rozstaw kół z przodu (mm):15361535f) rozstaw kół z tyłu (mm):15311531Wymiary do wykresu - wewnętrzne: Peugeot 308 SW 1,6 HDi Ford Focus Combi 1,8 TDCig) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):880 / 1100850 / 1100h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):710 / 950660 / 900i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):10101060j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):970950k) szerokość z przodu (mm):14901440l) szerokość z tyłu (mm):14801480długość siedziska z przodu (mm):490500długość siedziska z tyłu (mm):470470wysokość oparcia z przodu (mm):620660wysokość oparcia z tyłu (mm):580580miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem:taktak