Koncepcja budowy sportowego Focusa była nieco odmienna. Podczas jego konstruowania korzystano z rozwiązań stosowanych w samochodach rajdowych. Z Focusa WRC pochodzi przednia oś, nazwana przez Forda RevoKnuckle. Pierwszą zaletą tego rozwiązania jest ograniczenie „szarpania” kierownicą po mocnym dodaniu gazu, mniejsze niż w tradycyjnej konstrukcji opartej na kolumnie McPherson. Drugą (ważniejszą!) jest polepszenie trakcji kół napędzanych podczas skrętu. Rozwiązanie to doskonale sprawdza się w praktyce. Dysponujące potężną mocą (305 KM) auto w trakcie gwałtownego przyspieszania na skręconych kołach nie buksuje i jedzie tam, gdzie życzy sobie kierowca.
Zastosowany w RS-ie silnik to znana z modelu ST 2,5-litrowa turbodoładowana jednostka, którą gruntownie zmodyfikowano. Zmiany objęły: elementy rozrządu (zawory, wałki) oraz układów korbowo-tłokowego, dolotowego i wydechowego (większa turbina). Nowe jest również oprogramowanie jednostki sterującej. Modernizacja pięciocylindrowego silnika spowodowała wzrost mocy o 80 KM i zwiększenie maksymalnego momentu o 120 Nm.1,4 bara– tyle wynosi maksymalne ciśnienie doładowania turbiny. Naciśnięcie przycisku „Start-Stop” budzi do życia drzemiące pod maską monstrum. Już na wolnych obrotach motor brzmi groźnie. Po ruszeniu wskazówka obrotomierza gwałtownie zmierza w kierunku czerwonego pola. Po przekroczeniu 1500 obr./min dowiadujemy się, jak bardzo przydatne są profesjonalne kubełkowe fotele. Ciała kierowcy i przedniego pasażera idealnie wpasowują się w doskonale wyprofilowane oparcie.
Oprócz przeciążeń o świetnych osiągach auta informuje brzmienie silnika, które zmienia się z basowego (na biegu jałowym) na rasowy ryk (w górnym zakresie obrotów). Jednostka RS-a równomiernie rozwija moc, a najefektywniej pracuje w środkowym zakresie obrotów. W sprawnym rozpędzaniu pomaga precyzyjnie działająca 6-stopniowa skrzynia biegów.
RS jest nie tylko mistrzem prostych. Dzięki rajdowej technologii „sportowiec” Forda czuje się na zakrętach jak ryba w wodzie. Pewnie, bez uślizgów pokonuje szybkie odcinki, dając kierowcy poczucie pełnego panowania nad autem. Znakomicie skręca oraz skutecznie hamuje.
Jakieś wady? Są i dotyczą głównie wnętrza. Deska rozdzielcza jest nudna i niewiele różni się od tej z "cywilnych" wersji. Do sportowego image’u auta nie pasuje wysoka pozycja za kierownicą. Podczas jazdy w ruchu ulicznym przeszkadza prawie 13-metrowa średnica zawracania.