Galaxy, w odróżnieniu od swojego usportowionego brata, już w standardzie oferuje 7 miejsc, przy czym i na fotelach trzeciego rzędu bez problemu usiądzie pasażer o wzroście 180 cm. Miejsca nad głową i na kolana jest tyle, że nie bałbym się i dłuższej trasy. W drugim rzędzie miejsca jest aż nadto. Dodatkowo pod fotelami pasażerowie znajdą schowki na drobne przedmioty, ale ciekawsze są cztery dosyć duże okna dachowe.

W przypadku przewożenia siedmiu osób, pozostanie nam do dyspozycji 435 litrów bagażnika, co deklasuje konkurencję. Po złożeniu trzeciego i drugiego rzędu objętość bagażnika wynosić będzie odpowiednio 1260 i 2365 litrów, a tu już zdarzają się lepsi. Problem leży w fotelach, które choć składane łatwo i szybko, podnoszą nam poziom połogi, czym zabierają kolejne litry. Z drugiej strony odpada nam w ten sposób konieczność uciążliwej manipulacji i ich składowania, co w zupełności rekompensuje mniejszą przestrzeń. Niestety, nawet w topowej wersji Ghia, dopłacić musimy za osłonę przestrzeni bagażowej.

Mimo znacznej ilości schowków, narzekać można na konsolę środkową. W odróżnieniu od S-MAXa, nie przechodzi ona płynnie w schowek między przednimi fotelami, ale zwęża się niewykorzystana bezpośrednio do podłogi. Spodobała nam się za to "lotnicza" dzwignia hamulca ręcznego, która, oprócz estetycznego wyglądu, jest bardzo praktyczna. Wraz z bratem, Galaxy dzieli precyzyjne zawieszenie, które łączy precyzyjne zachowanie w zakrętach z komfortem i dobrym tłumieniem nierówności. Odczuwalna jest większa masa tyłu auta, ale dzięki znakomitemu, czułemu układowi kierowniczemu, odgadujemy potrzeby i zachowanie auta i możemy je natychmiast korygować.

W luksusowym MPV za ponad 120.000 rozczarował brak systemu ESP w standardzie oraz to, że nawet w wypadku najsilniejszej wersji diesla, samochód nie był wyposażony w system przeciwpoślizgowy.

Dwulitrowy, dobrze wytłumiony turbodiesel daje o sobie znać tylko na wolnych obrotach i przy zimnym starcie. Silnik ciągnie już od 1600 obr./min, należy jednak spokojnie operować gazem i sprzęgłem, ponieważ jego siła może przeszkadzać płynnej jeździe przy zmianie biegów. Średnie spalanie można utrzymać na poziomie 7,3 litra, ale w mieście jest ono o litr większe. Zużycie paliwa jest zależne oczywiście od sposobu jazdy - wykorzystywanie pełnego ciągu 320 Nm (krótkookresowo nawet 340 Nm) powoduje spalanie rzędu 9 litrów, nawet poza obszarem zabudowanym.

Bardziej stateczny z dwójki fordowskich MPV chce zyskać przychylność przestronniejszym wnętrzem i bardziej komfortową jazdą. Liczna rodzina z niemałymi dochodami czy ewentualnie firmowi klienci - oto potencjalni zadowoleni klienci.

Plusy:

  • Elastyczny i oszczędny silnikWystarczająca ilość miejsca w dwóch tylnych rzędachWysoka funkcjonalnośćDobre fotelePrecyzyjny układ kierowniczy i układ zmiany biegówBardzo dobre własności jezdneDobre hamulce

Minusy

  • ESP i osłona bagażnika nawet w najdroższej wersji za dopłatąDuży promień skrętuSłaba widoczność skośnie do przoduMniej praktyczna niż w S-MAX konsola środkowaNiejednakowe elementy sterowania

Cena wersji 2.0 TDCi Ambiente: 123 950 zł.

Wyposażenie standardowe:

ABS+EBD, 7 airbagów, wspomaganie kierownicy,16-calowe stalowe obręcze kół i kołpaki o wzorze 7-ramiennym, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne z kierunkowskazami, kierownica z przełącznikami sterowania radioodtwarzaczem i komputerem pokładowym, radio ICE 5000c z 10 głośnikami, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi, centralny zamek sterowany pilotem, 7 indywidualnych foteli z systemem płaskiego składania foteli Ford FoldFlatSystem (FFS), komputer pokładowy, relingi dachowe typu C-track, przednie światła przeciwmgielne.

Wnętrze, obsługaJakość montażu10Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Miejsce na tylnych fotelach - nogi10Miejsce na tylnych fotelach - głowa9Schowki8Wrażenia z obsługi8Widok do przodu7Widok do tyłu4Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy9Ciąg przy niskich obrotach8Moc przy wysokich obrotach9Głośność przy niskich obrotach7Głośność przy wysokich obrotach8Spalania9Zestopniowanie skrzyni biegów8Łatwość przełączania biegów8Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu9Właściwości jezdne ekstremalne9Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)8Przenoszenie napędu na jezdnię8Wydajność hamulców9BagażnikWielkość8Możliwości załadunku, wielkość otworu9Regularność9Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa7Podsumowanie ogólnePodsumowanie ogólne - średnia8,30

SilnikTyp silnikaturbodieselCylindry/zawory4/4Pojemność skokowa (cm3)1997Moc maksymalna (KM/ obr/min)103/4000Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)320/2000OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)193Przyspieszenie 0-100 km/h10,5Spalanie - miasto/trasa/kombinowane8,2/5,5/6,5Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.)1260/2325Pojemność zbiornika paliwa (l.)70Masa podstawowa/ nośność1800/705Rozmiar opon215/60 R16

Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)4820b) szerokość (mm)1884c) wysokość (mm)1807d) rozstaw osi (mm)2850Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm)860/1090h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm)590/990i) wysokość nad fotelem - przód (mm)1050j) wysokość nad fotelem - tył (mm)1020k) szerokość z przodu (mm)1480l) szerokość z tyłu (mm)1490długość siedziska z przodu (mm)510długość siedziska z tyłu (mm)510wysokość oparcia z przodu (mm)580wysokość oparcia z tyłu (mm)570miejsce z tyłu pod przednim fotelemtak