Europejskie gusta powinny być zadowolone z estetyki nadwozia
Getza charakteryzuje nowoczesny wygląd - dominują obłe kształty. Wysokie nadwozie przypomina nieco mikrovana. Na przednich siedzeniach podróżuje się w przyzwoitych warunkach. Szerokością wnętrza przewyższa nawet niektóre europejskie modele (np. Fiestę).
Fotele przednie o poprawnej konstrukcji mają ustawienie wysokości. Niestety kolumna kierownicza regulowana jest jedynie w płaszczyźnie pionowej. Kokpit wykonany z twardego tworzywa ma ciekawy, nowoczesny design.
Estetykę wnętrza małego Hyundaia podnoszą srebrne obwódki zegarów. Obsługa przełączników intuicyjna. Z tyłu jak na tę klasę pojazdów jest przepastnie. Nad głowami pasażerów pozostaje przestrzeń, a miejsca na nogi wystarczy.
Komfort podnosi dodatkowo regulacja oparcia tylnych foteli (3 położenia). Mankamentem jedynie okazuje się pozycja pasażera. Siedzisko tylne umieszczono zbyt nisko.
Przydatne dodatki
We wnętrzu znajdziemy wiele funkcjonalnych elementów. Są wnęki na kubki z napojami, w oparciu fotela pasażera umieszczono składany haczyk na siatki z zakupami, w bagażniku znajdują się punkty mocowania bagażu oraz w droższej wersji dostępna jest siatka zabezpieczająca.
Bagażnik o pojemności 254 litrów to średnia wartość w tej klasie pojazdów. Po złożeniu tylnych foteli (dzielone w stosunku 60:40) uzyskujemy aż 977 litrów przestrzeni i równą powierzchnię podłogi.
W dziedzinie bezpieczeństwa Getz oferuje przeciętny standard. Wszystkie wersje otrzymały airbag kierowcy oraz komplet zagłówków i trzypunktowych pasów bezpieczeństwa.
Na tylnych fotelach znajdują się punkty mocowania fotelików Isofix. Poduszka pasażera dostępna jest tylko w najbogatszej wersji High. Niestety poduszki boczne czy kurtynowe oraz system ABS niedostępne są w wersjach na polski rynek.
Hyundai zastosował rzadko spotykaną konstrukcję silnika
Czterocylindrowa jednostka wyposażo na została w trzy zawory na cylinder. Efekt jest znakomity.82-konny silniczek znakomicie radzi sobie z ważącym ponad 1100 kg pojazdem. Jest bardzo żwawy i jednocześnie elastyczny.
Zaskoczeniem dla nas było uzyskanie dobrego wyniku w próbach wyprzedzania na 5. biegu. Dynamiczna jazda okupiona jest wysokim zużyciem paliwa (maks. 11,8 l/100 km).
Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu Getz 1.3 potrafi jednak być oszczędny (6,1 l/100 km). Wnętrze auta zostało dobrze wyciszone. Dopiero przy prędkości rzędu 130 km/h w pojeździe robi się głośno. Poziom hałasu wynosi wówczas 75 dB.
Zmiana biegów odbywa się lekko i precyzyjnie
Skoki lewarka są krótkie, a przełożenia zostały dobrze dobrane do charakterystyki 1,3-litrowego silnika.Poprawny komfort Sprężyste zawieszenie Getza bez problemu daje sobie radę z dziurawymi nawierzchniami.
Także dzielnie spisuje się na szybko pokonywanych łukach. Przy gwałtownych zmianach kierunku przydałby się bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Ze średnicą zawracania 10,7 m auto nie jest mistrzem zwrotności, jednak wartość ta pozwoli swobodnie manewrować Getzem na zatłoczonym parkingu.
Układ hamulcowy testowego Hyundaia zdał egzamin na piątkę
Zarówno przy zimnych, jak i rozgrzanych hamulcach auto w naszym teście uzyskało wynik hamowania od "setki" do zera nieprzekraczający 40 m. To wartość uzyskana przez model wyposażony w ABS. Droga hamowania wersji dostępnych w Polsce ze względu na brak tego systemu może być dłuższa.
Fabryczna wartość hamowania Getza bez ABS-u od 100 km/h do 0 wynosi 44,3 metra. Za podstawową wersję Basis z nadwoziem trzydrzwiomym trzeba zapłacić 33 900 zł. Auto wyposażone jest wówczas w jedną poduszkę i ogumienie o rozmiarze 155/80 R 13. Pięciodrzwiowa wersja wymaga dopłaty 1200 zł.
Model Middle z 5-drzwiowym nadwoziem kosztuje 37 100 zł. Ma już koła 14-calowe, wspomaganie układu kierowniczego i elektrycznie sterowane szyby. Jeżeli chcemy mieć klimatyzację, musimy dopłacić 3 tys. zł.
Na tle rywali cena Getza byłaby atrakcyjna, gdyby nie niski poziom wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo. Brak w ofercie opcjonalnych bocznych poduszek powietrznych, kurtyn, a zwłaszcza ABS-u nie przystoi pojazdowi segmentu B.
Galeria zdjęć
Getz atakuje Europę!
Getz atakuje Europę!
Getz atakuje Europę!
Getz atakuje Europę!