Logo
TestyTesty nowych samochodówGlobalna, czyli europejska

Globalna, czyli europejska

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Europejska, czyli globalna. Tak można w największym skrócie określićnajnowszą Corollę (9 generacji). Wcześniejsze eksperymenty stylistyczne(szczególnie owalne, "owadzie" reflektory) nie spotkały się z uznaniemkierowców

Globalna, czyli europejska
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Globalna, czyli europejska

Auto było cenione za legendarną już niezawodność, ale jednocześnie krytykowane za kontrowersyjny design oraz nieciekawe, plastikowe wnętrze. Konstruktorzy przygotowujący najnowszą wersję Corolli, otrzymali od naczelnego inżyniera projektu - Takeshi Yoshidy - dyrektywę, aby przede wszystkim uwzględnić wymagania klientów europejskich.

Dlaczego?

Bo rynek europejski jest najbardziej wymagający i uniwersalny. Przykład Yarisa pokazał, że taka strategia przynosi sukces. Pewnym ułatwieniem była bardzo wysoka ocena niezawodności Corolli.

Na tę opinię pracowało kilka generacji tego modelu, zdobywając czołowe miejsca w rankingach TÜV, Dekry i ADAC. W nowej Corolli dostrzec można elementy stylistyki Yarisa i innych modeli Toyoty (reflektory, mocno wyeksponowane logo, kratka wlotu powietrza, duże lampy tylne).

Wnętrze Corolli jest obszerne

Zostało zaprojektowane tak, aby na przednich siedzeniach wygodnie mogły podróżować osoby o wzroście do 195 cm. Fotele są obszerne, dobrze wyprofilowane. Na tylnej kanapie miejsca jest wystarczająco zarówno na nogi, jak i nad głową. Przy maksymalnie odsuniętych przednich fotelach przestrzeń na tylnej kanapie (do oparcia) wynosi 65 cm. Przy maksymalnie dosuniętych 88 cm.

Bagażnik ma średnią pojemność, ale w przypadku konieczności przewiezienia większych bagaży można bardzo łatwo rozłożyć tylne siedzenia. Oparcia i siedzenia są dzielone w proporcji 1/3:2/3.

Po złożeniu siedzeń i oparć tylnej kanapy uzyskujemy płaską podłogę bagażnika i dużą przestrzeń do zagospodarowania. Odległość od oparć przednich foteli do tylnego progu wynosi 141 cm.

Szerokość bagażnika w najwęższym miejscu (między nadkolami) - 90 cm. Deska rozdzielcza wykonana została z ciemnego plastiku. Jest przejrzysta, ale stylistycznie spokojna, nawet nieco monotonna.

Dopiero wersja najbogatsza Sol ma wstawki z plastiku imitującego polerowane aluminium. Bardzo wygodna jest regulacja wysokości fotela i jego oparcia za pomocą długich dźwigni.

Brakuje natomiast wzdłużnej regulacji kierownicy (jest tylko, i to w niewielkim zakresie, regulacja pionowa). Testowana Corolla wyposażona jest w radioodbiornik i 4 głośniki, seryjnie oferowane radio z CD.

Także seryjny (w każdej wersji) jest komputer pokładowy wskazujący chwilowe i średnie zużycie paliwa oraz średnią prędkość przejazdu. Listę wyposażenia seryjnego wersji Terra uzupełniają: układ ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, wspomaganie kierownicy.

Niedostępne są boczne airbagi (oferowane dopiero w wersji Sol). Do testu wybraliśmy wersję z podstawowym silnikiem 1,4 litra. Dzięki wyrafinowanej technice zmiennych faz rozrządu VVT-i konstruktorzy Toyoty uzyskali z tak niewielkiej pojemności aż 97 KM. Efekt jest taki, że kierowcy wsiadający do Corolli 1.4 po raz pierwszy są przekonani, że prowadzą auto z silnikiem mocniejszym i o większej pojemności.

Na pochwałę zasługuje także skrzynia biegów

Wykres mocy silnika 1.4 jest stromy, przy 3 tys. obr./min mamy do dyspozycji ok. 55 KM, potem przyrost mocy jest szybki: przy 4 tys. obr./min mamy już 75 KM, a przy 5 tys. - 90 KM, czyli ponad 90 proc. maksymalnej (rozwijanej przy 6 tys. obr./min).

Wykres momentu obrotowego jest spłaszczony. Silnik jest elastyczny i pozwala dysponować dużą wartością momentu już przy niskich obrotach. Podczas wyprzedzania nie trzeba redukować biegu na niższy. Maksymalny moment 130 Nm występuje przy 4800 obr./min, ale już przy 2 tys. obr./min mamy do dyspozycji 110 Nm (85 proc. maksymalnego), a przy 3 tys. obr./min. 120 Nm (92 proc. maks.).

Mocna strona Corolli to zawieszenie. Daje pewność prowadzenia, zapewnia znakomite trzymanie się drogi, wręcz prowokuje do ostrzejszej, sportowej jazdy, a jednocześnie gwarantuje wysoki komfort podróżowania.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: