Motto twórców RS-a brzmiało - dynamiczny samochód za rozsądne pieniądze. Co to oznacza w polskich warunkach?W Polsce RS będzie droższy od Golfa GTIRynkowa premiera w naszym kraju już w listopadzie. Choć nie znamy jeszcze ceny, nieoficjalnie mówi się o 120 tys. zł - to znacznie więcej niż napędzany tym samym silnikiem Golf GTI i kilkanaście tys. zł więcej niż w Niemczech (25 990 euro). Do listopada zostało jeszcze trochę czasu, może więc Skoda przemyśli swoją strategię. Zostawmy jednak sprawy finansowe i zajmijmy się samym autem. Pakiet RS nie zmienił pierwotnej koncepcji Octavii - funkcjonalnego hatchbacka z przestronnym wnętrzem i wyposażeniem wpływającym na bezpieczeństwo. Z zewnątrz auto różni się od klasycznej wersji spoilerem na klapie, projektorowymi reflektorami, podwójną rurą wydechową oraz 18-calowymi kołami (opcja), które odpowiadają za głuche uderzenia dochodzące do uszu kierowcy, towarzyszące przejeżdżaniu nawet przez pęknięcia asfaltu. Także odgłosy toczenia są głośne. Układ kierowniczy precyzją odpowiada innym wariantom Octavii, ale do kręcenia kierownicą trzeba przykładać trochę większą siłę. Precyzja działania skrzyni biegów jest bez zarzutu, a ruchy drążka bardzo krótkie.Tak jak wcześniej wspominaliśmy, RS dostał silnik od swojego brata Golfa GTI. Szybki, mocny, z dobrymi manierami - sam tylko motor sprawia, że Octavia staje się prawdziwym "sportowcem". Doładowana jednostka bardzo szybko wkręca się na obroty, a każdej zmianie biegu towarzyszy charakterystyczny "kop" mocy. Jednak tylko przy ostrym traktowaniu gazu przednie koła zaczynają buksować. Jesteśmy pod wrażeniem elastyczności silnika - na ostatnim biegu Octavia RS nie musi się chować przed autami z dużymi dieslami. I wszystkie te atrakcje przy średnim spalaniu poniżej 8 litrów - tak przynajmniej twierdzi producent. Szkoda tylko, że do RS-a trzeba nalewać benzynę 98-oktanową. Sportowa odmiana Skody występuje także w wersji kombi. Octavia RSDane techniczne: Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy, rzędowy, turbodoładowany. 4 zawory na cylinder. Poj. skokowa 1984 ccm. Moc maks. 147 kW (200 KM) przy 5100 obr./min. Maks. mom. obrotowy 280 Nm przy 1800 obr./min. 6-stopniowa, manualna skrzynia biegów. Silnik umieszczony poprzecznie z przodu, napęd na przednie koła. Zawieszenie niezależne. Hamulce tarczowe. Poj. bagażnika 560 l. Poj. zbiornika paliwa 55 l. Opony 225/40 R 18. Masa wł. 1475 kg. Wymiary: długość/szerokość/wysokość 4578/1769/1447 mm. 0-100 km/h 7,3 s. Prędkość maks. 240 km/h. Średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km.Cena ok. 120 000 zł
GTI od Skody
Jeśli w najbliższym czasie motoryzacja nie zmieni kierunku rozwoju, już niedługo będziemy wdzięczni Skodzie za samochody, które można tak łatwo zrozumieć i zaakceptować. Po wszystkich uterenowionych SUV-ach, SAV-ach, crossoverach i innych minivanach proste, sportowe auto rodzinne jak Octavia RS działa odświeżająco i wygląda na nie tak bardzo skomplikowane.