My po teście Mégane'a 1.5 dCi chcemy dorzucić jeszcze jedną: producent rewelacyjnych silników Diesla.Nadwozie kompaktowego Renault wyróżnia się wśród konkurentów innowacyjnym designem.
Szczególnie uwagę przykuwa tylna część auta z mocno wypukłą, pionowo ustawioną szybą i wystającą pokrywą bagażnika. To kontynuacja linii stylistycznej zapoczątkowanej modelem Avantime.
Wykonanie wnętrza współgra z niecodzienną stylistyką nadwozia
Nie jest przesadnie awangardowe, ale wykonane zgodnie z obowiązującymi kanonami. Ilość przycisków ograniczono do minimum, dzięki czemu z odnalezieniem ich i obsługą nie ma problemów. Dwubarwną deskę rozdzielczą wykonano z miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa
. Podobnie nie zgłaszamy zastrzeżeń odnośnie materiałów wykończeniowych boczków drzwi i foteli. Podróżni zadowoleni będą z dużej ilości schowków. Oprócz 17-litrowej skrytki w desce rozdzielczej (za dopłatą może pełnić funkcję lodówki) znajdziemy mniejsze we wszystkich drzwiach, w tym w przednich podwójne zamykaną (umieszczoną w podłokietniku) oraz centralną w tylnym podłokietniku.
Codzienna praktyczność
Komfort podróży podniosą standardowe w wersji Confort: elektryczne sterowanie wszystkimi szybami, podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu oraz automatycznie włączane światła mijania. W dziedzinie ergonomii Mégane zdobywa sporo plusów.
W przednim, jak i w tylnym rzędzie siedzeń można podróżować wygodnie. Zarówno nad głową, jak i na wysokości kolan z tyłu mamy miejsca pod dostatkiem. Z przodu wysokim pasażerom może przeszkadzać jedynie za szeroka konsola środkowa, która lekko ogranicza swobodę ruchów prawej nogi.
Kierowca siedzi na znakomicie wyprofilowanym fotelu o dość miękkim siedzisku. Początkowo obawialiśmy się, że nawet zbyt miękkim, ale po dłuższej trasie okazało się, że konstrukcja spełnia swoje zadanie. Dobór właściwej pozycji za kierownicą możliwy dzięki dwupłaszczyznowej regulacji kolumny kierowniczej.
Do przyjaznego pasażerom wnętrza nie pasuje za mały bagażnik. Obecnie klasa kompaktowych hatchbacków oferuje pojemność nawet 370 litrów. Gorzej od Mégane'a wypada tylko Alfa 147 (280 l) i Corolla (289 l).
Mankamentem bagażnika jest ponadto wysoko umieszczona krawędź oraz wąski otwór załadunkowy. Pocieszeniem będą więc punkty mocowania bagażu (siatka za dopłatą) oraz dość dobra ładowność w testowanej wersji.
Mégane bezpieczny na "piątkę"
Nadwozie francuskiego kompaktu spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa. W próbach zderzeniowych Euro-NCAP auto jako pierwsze w swojej klasie uzyskało notę pięciu gwiazdek.
Oprócz wysokiej odporności na zderzenia tak dobra ocena to zasługa m.in. zastosowania w Méganie seryjnych sześciu poduszek powietrznych, kompletu zagłówków i trzypunktowych pasów bezpieczeństwa oraz systemu Isofix na miejscu pasażera z przodu i na bocznych miejscach z tyłu.
1,5-litrowa jednostka dCi znana z Clio w dużo większym nadwoziu daje sobie znakomicie radę. Ten silnik świetnie pasuje do ruchu miejskiego, gdzie wykorzystywane są głównie niskie prędkości obrotowe.
Idealny zakres obrotów dla tego silnika to 1700-3500 obr./min. Przekraczanie tych wartości mija się z celem, gdyż nie uzyskamy wówczas zadowalającej dynamiki, a zwiększymy jedynie zużycie paliwa.
W próbach elastyczności silnik wypada nieco słabiej
Podczas wyprzedzania nie ma co liczyć na krótkie czasy, lecz dynamiką 80-konnej jednostki auto nie będzie znacznie ustępować konkurencji z podobną mocą. Praca silnika jest niezwykle cicha i równa jak na jednostkę wysokoprężną.
Mimo wtrysku bezpośredniego (charakterystyczna twarda praca) motor Renault odznacza się miękką i przyjemną dla ucha pracą. Pogorszenie dynamiki w jeździe pozamiejskiej zrekompensuje wizyta na stacji benzynowej. Zakładane przez producenta zużycie paliwa 4,0 l/100 km jest możliwe do osiągnięcia.
Mégane'a 1.5 dCi ze średnim spalaniem 5,1 l/100 km w teście z powodzeniem można uznać za jeden z najoszczędniejszych modeli wśród kompaktowych aut.Dla wersji 80 KM przewidziano 5-stopniową, manualną skrzynię biegów (wersja 120 KM ma przekładnię 6-bieg.).
Jej pracę oceniamy bardzo wysoko i to zarówno pod względem doboru przełożeń, jak i samej obsługi. Skoki lewarka są krótkie i precyzyjne.
Pewne prowadzenie
Nawet gwałtowna zmiana kierunku jazdy na szybko pokonywanym zakręcie nie robi większego wrażenia na układzie jezdnym Mégane'a. Przy jeździe na wprost auto również jest stabilne. Gdyby jednak kierowcy "udało się" utracić przyczepność kół, wówczas z pomocą może przyjść opcjonalny system ESP.
Tłumienie nierówności odbywa się łagodnie - podróżni nieczego nie odczują. Na dziurawych nawierzchniach z zawieszenia nie dobiega zbędny hałas. Tak dobre prowadzenie to także zasługa układu kierowniczego.
Seryjnie wyposażony we wspomaganie, odznacza się dużą precyzją. Auto jest zwrotne dzięki małej średnicy zawracania.
Galeria zdjęć
Gwarancja oszczędności
Gwarancja oszczędności
Gwarancja oszczędności
Gwarancja oszczędności
Gwarancja oszczędności