Logo

Harley inaczej

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Buell to jednocześnie nazwisko twórcy tej marki, który jako pasjonatwyścigów motocyklowych postanowił wykorzystać silnik Harleya-Davidsonado skonstruowania sportowego motocykla. Pomysł przyjął się, a po latachfabryka w Millwauke odkupiła prawa do produkcji

Nadwozie/jakość

Buell XB12R Firebolt wyróżnia się pod wieloma względami. Listę niecodziennych rozwiązań można zacząć od wyjątkowej aluminiowej ramy, która oprócz tego, że zapewnia dużą sztywność całej konstrukcji, stanowi również zbiornik paliwa.

Podobnie w tylnym wahaczu umieszczono zbiornik oleju silnikowego, co znacznie odchudziło konstrukcję. Należy wspomnieć jeszcze o napędzie tylnego koła paskiem i wyjątkowym rozwiązaniu w przednim hamulcu, w którym jedną poteżną tarczę zamocowano do obręczy felgi, a nie tak jak na ogół do piasty.

Stylistycznie Firebolt utrzymany jest w modnym obecnie stylu streetfighter. Pozycja kierowcy pozostaje typowa dla sportowych maszyn. Wyposażenie jest standardowe, ale brakuje powszechnago w innych motocyklach zabezpieczenia przed rozruchem silnika na biegu.

Układ napędowy/osiągi

Podstawę napędu stanowi mocno przekonstruowany silnik Harleya-Davidsona z modelu Sportster 1200. W efekcie uzyskano prawie dwukrotnie większą moc i płynny przyrost momentu obrotowego. Tę różnicę odczuwa się podczas jazdy.

O harleyowskim pochodzeniu przypominają tylko spore wibracje i wyjątkowy gang silnika. To prawdziwy uliczny wojownik, który lubuje się w spektakularnych sprintach i to bez wykorzystania dużej liczby biegów.

Moment silnika jest tak duży, że właściwie od prędkości 70 km/h można sprawnie poruszać się, wykorzystując jedynie 5. bieg. Skrzynia biegów działa precyzyjnie, a pasek zębaty sprawdza się doskonale, eliminując wszelkie drgania i szarpnięcia.

Układ jezdny/komfort

Atutem Buella jest zwarta konstrukcja i mała masa jak na motocykl o pojemności 1200 cm3. Daje to poczucie poręczności charakterystyczne dla małych motocykli. Własności jezdne są bardzo dobre, motocykl pozostaje stabilny i prowadzi się precyzyjnie, ale dzieje się to kosztem komfortu.

Koszty/bezpieczeństwo

O możliwościach motocykla najlepiej świadczą popisy fabrycznego kierowcy Creiga Jonsa, który dzięki niezwykłej skuteczności przedniego hamulca przejechał na przednim kole aż 266 m, ustanawiając tym samym rekord świata.

Buell to oferta dla motocyklistów, których oprócz szybkiej jazdy fascynują kaskaderskie sztuczki. Ten motocykl ma to we krwi. Cenę 58 tys. zł można uznać za przystępną, jeśli wziąć pod uwagę pochodzenie pojazdu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: