Pierwsza Honda Civic kombi (Aerodeck) pojawiła się 1998 roku. Mimo swojego praktycznego charakteru, model ten nie cieszył się zbytnią popularnością ze względu na swój nieciekawy wygląd. Jej produkcję zakończono w 2001 roku. Honda na kolejne kompaktowe kombi kazała czekać 12 lat. Podobnie jak Honda Civic Aerodeck obecna generacja Civica kombi (Tourer) produkowana będzie w otwartej w 1985 roku, brytyjskiej fabryce Hondy – Honda of the UK Manufacturing Ltd. (HUM) w Swindon.
Przed decyzją o wznowieniu produkcji nowego modelu Honda przeprowadziła wnikliwe badania oczekiwań klientów wobec aut z nadwoziem kombi. Wybierając samochód z praktycznym nadwoziem klienci zwracali uwagę na:
- wielkość bagażnika
- praktyczne rozwiązania ułatwiające przewóz różnego rodzaju bagaży
- przestronne i wygodne wnętrze zarówno dla kierowcy jak i pasażerów
- łatwość manewrowania
- dobre osiągi i niskie zużycie paliwa
Cechy te były prioretytowe przy projektowaniu Civica Tourera. Szerokie, niskie nadwozie kombi skrywa jedną z najbardziej przestronnych kabin w segmencie C (1431 mm między przednimi fotelami na wysokości ramion oraz 795 mm między oparciem fotela kierowcy a siedziskiem tylnego fotela). Auto oferuje najbardziej pojemny bagażnik w swojej klasie. Przy podniesionych oparciach przedział bagażowy pomieści 624 litrów ładunku (pomiar do wysokości rolety bagażnika), co pozwala na transport trzech dużych walizek przy zaciągniętej rolecie. Po złożeniu siedzeń, pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1668 litrów (pomiar do linii dachu).
Pojemność/model | Honda Civic Tourer | VW Golf kombi | Opel Astra kombi | Toyota Auris Touring Sports | Ford Focus Tournier |
standardowa | 624 l | 605 l | 500 l | 530 l | 490 l |
po złożeniu siedzeń tylnej kanapy (maksymalna) | 1668 l | 1620 l | 1550 l | 1658 l | 1516 l |
Zbiornik paliwa w modelu Civic Tourer umieszczono centralnie pod przednimi fotelami, a siedzenia tylnej kanapy zapatrzono w znany z modelu Jazz system Magic Seats - umożliwiający pionowe ustawienie siedziska i uzyskanie w ten sposób dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Kolejne praktyczne aspekty nowego kombi Hondy to:
- roleta bagażnika składana jednym ruchem ręki,
- siatak mocująca w bagażniku,
- niski próg załadunku,
- płaska podłoga bagażnika po złożeniu oparć tylnej kanapy,
- 117-litrowy schowek pod podłogą bagażnika
W Civicu Tourer nowość stanowią liczne elektroniczne systemy wspomagające kierowcę: czujnik martwego pola, system ostrzegający o ryzyku kolizji, line assist, układ sterowania światłami drogowymi, system awaryjnego hamowania w mieście, układ rozpoznawania znaków drogowych, ostrzeżenie o pojazdach nadjeżdżających z kierunku poprzecznego.
Zobacz jak działają elektroniczne systemy w nowym Civicu Tourer
Konstrukcję przedniego zawieszenia kół (opartą na kolumnach McPhersona) oraz tylną belkę skrętną,Civic Tourer dzieli z 5-drzwiowym modelem. Modyfikacji poddano jednak charakterystykę tłumienia przednich amortyzatorów, co pozwoliło poprawić komfort jazdy. W nowym modelu zmodyfikowano również charakterystykę pracy układu kierowniczego ze wspomaganiem elektrycznym (EPS), dzięki czemu samochód prowadzi się równie przewidywalnie zarówno na krętej, wąskiej drodze, jak i na autostradzie, dając kierowcy poczucie pewności i bezpieczeństwa.
W Civicu Tourer dostępne będą do wyboru dwie wersje silnikowe: benzynowa 1.8/142 KM i wysokoprężna 1.6 i-DTEC 120 KM.
Hondę Civic Tourer będzie można zamówić z silnikiem 1.8 i-VTEC w wersji z przekładnią manualną lub automatyczną. Jednostka ta emituje do atmosfery od 148 g CO2 na kilometr i wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu VTEC. Motor ten projektowano jako część niezawodnego, taniego w obsłudze serwisowej układu napędowego. Rozruch silnika jest szybki i pewny, zmiany biegów łagodne, a kontrolowanie mocy łatwe i przewidywalne. Przyspieszanie i hamowanie silnikiem odbywa się płynnie, zarówno w ruchu miejskim, jak i na podmiejskiej drodze. To samo ma miejsce w czasie jazdy autostradowej.
Nowy silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC to pierwsza w Europie jednostka z serii Earth Dreams Technology. Głównym założeniem konstrukcyjnym nowej generacji jednostek Earth Dreams Technology jest osiągnięcie imponującego kompromisu pomiędzy zapotrzebowaniem na paliwo i osiągami, co z pewnością ma miejsce w przypadku modelu Civic Tourer. Najlżejszy silnik w tej klasie generuje do 300 Nm momentu obrotowego oraz emituje poniżej 99g CO2 na kilometr.
Honda Civic w wersji kombi pojawi się na polskim rynku na początku 2014 roku (pod koniec lutego). Cena auta będzie prawdopodobnie większa o ok. 1000 euro w stosunku do wersji 5-drzwiowej.
Galeria zdjęć
Do wyboru dwie wersje silnikowe: benzynowa 1.8/142 KM i wysokoprężna 1.6 i-DTEC 120 KM
Bagażnik Civica Tourer oferuje standardowo 624 l, a po złożeniu tylnych siedzeń 1668 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje płaska podłoga
Pod podłoga bagażnika mieści się 117-litrowy schowek. W praktyce zmieści on dwie kabinowe walizki. Jego przykrycie można podwiesić do za pomocą sznurka zakończonego haczykiem
Największy bagażnik w klasie (624 l) powstał kosztem przeniesienia zbiornika paliwa pod przednie siedzenia i rezygnacji z koła zapasowego. W standardzie oferowany jest zestaw naprawczy (pod podłogą bagażnika). We wnęce tej zmieści się także roleta bagażnika
Jeden ruch dłoni wystarczy by złożyć roletę bagażnika
Pomyślano o wszystkim: pokrywa bagażnika podnosi się na wysokość ponad 180 cm, a próg załadunku jest najniższy wśród kompaktowych kombi
Uchwyty w podłodze bagażnika pozwalają zabezpieczyć bagaż przed przemieszczeniem
Znany z Hondy Jazz system Magic Seats pozwala podnieść do pionu siedziska tylnej kanapy. Dzięki temu w 2. rzędzie foteli możemy transportować duże gabarytowo bagaże
Nowość w Civicu to liczne elektroniczne systemy wspomagające kierowcę: czujnik martwego pola, system ostrzegający o ryzyku kolizji, line assist, układ sterowania światłami drogowymi, system awaryjnego hamowania w mieście, układ rozpoznawania znaków drogowych, ostrzeżenie o pojazdach nadjeżdżających z kierunku poprzecznego
Na przedniej szybie znajduje się mnóstwo czujników, kamer i radarów wzajemnie ze sobą współpracujących. Sygnały z tych urządzeń wykorzystywane są przez liczne systemy bezpieczeństwa
Kolejną nowością w Civicu Tourer jest adaptacyjne tylne zawieszenie z trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport (sterowanie przyciskiem na panelu centralnym)
Wybór odpowiedniego trybu twardości tylnych amortyzatorów potwierdzany jest na wyświetlaczu
W Civicu hatchback i kombi od lutego 2014 roku pojawią się nowe aluminiowe inkrustacje na zamykanym schowku
W Civicu hatchback i kombi od lutego 2014 roku pojawią się nowe aluminiowe inkrustacje wokół dźwigni zmiany biegów
Rozstaw osi identyczny jak w modelu 5-drzwiowym. Zmianie uległa długość (+235 mm) oraz wysokość (+10 mm). Do słupka B Civic Tourer jest identyczny jak model 5-drzwiowy. Przy projektowaniu nadwozia brał udział polski inżynier: Wojciech Kizierowski
W stosunku do hatchbacka w drugim rzędzie foteli pasażerowie mają więcej miejsca na nogi i nad głową
Deska rozdzielcza identyczna jak w modelu 5-drzwiowym (od lutego 2014 rok z kilkoma zmianami stylistycznymi)
Klamka tylnych drzwi ukryta w prawym rogu szyby
W modelu 2014 pojawią się zmiany w podwoziu: nowe amortyzatory i sprężyny, przedni stabilizator o średnicy 22 mm oraz zaprojektowane od nowa elektryczne wspomaganie układu kierowniczego