- W testowanej wersji Honda HR-V ma pod maską topowy, doładowany silnik o mocy 182 KM, a napęd na przednie koła przekazywany jest za pomocą skrzyni CVT
- Atutem samochodu jest atrakcyjna stylistyka nadwozia i wnętrza oraz bardzo dobre prowadzenie dzięki dopracowanemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu
- W testowanej wersji samochód kosztuje 125 400 zł. Nie jest to mało, ale w zamian otrzymuje się kompletnie wyposażony pojazd
Honda jest postrzegana jako producent samochodów o sportowej stylistyce, świetnym prowadzeniu oraz z dynamicznymi silnikami. Pytanie tylko, na ile takie geny udało się zaszczepić w crossoverze HR-V. Sprawdziliśmy to podczas testu topowej, 182-konnej wersji, ale z bezstopniową przekładnią.
Wąskie reflektory, obniżająca się ku tyłowi linia dachu, a do tego wyróżniki w postaci czarnych alufelg i obudów lusterek, a także tylny spoiler i podwójna końcówka układu wydechowego. Taki design pasuje do testowanej wersji Sport. We wnętrzu auto wyróżnia się na tle innych odmian bordową tapicerką, czarną podsufitką oraz aluminiowymi pedałami.
Szkoda tylko, że łupem stylistyki padła przestronność. Wysocy pasażerowie siedzący z tyłu mają prawo narzekać na brak miejsca nad głowami (na wysokości kolan jest go wystarczająco). Z kolei kierowca musi pogodzić się z przeciętną widocznością za samochodem (na szczęście w standardzie znalazła się kamera cofania).
Skoro wersja Sport, to i silnik przydałby się mocny. W tym przypadku pod maską pracuje 182-konny doładowany benzyniak. Brzmi obiecująco, a jak jest w rzeczywistości? Rzut oka na dane techniczne – przyspieszenie 0-100 km/h w 8,6 s. To całkiem niezły wynik, ale podczas jazdy przekonujemy się, że suche dane nie odzwierciedlają temperamentu pojazdu.
Okazuje się bowiem, że subiektywnie auto sprawia wrażenie mniej dynamicznego. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu słychać głośne wycie silnika (to typowa cecha aut z przekładnią CVT), ale nie odczuwa się, żeby Honda rozpędzała się sprawnie. Takie zachowanie to w dużej mierze wina właśnie skrzyni biegów. Dowód? W wersji z manualną przekładnią HR-V „setkę” uzyskuje już po 7,8 s. Także prędkość maksymalna jest wyższa – 215 km/h wobec 200 km/h w wersji z CVT.
Honda HR-V – umiarkowane spalanie
Znacznie lepiej prezentuje się ten samochód pod względem zużycia paliwa. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 7,2 l/100 km, natomiast w trakcie testu potrzeba było około 7,7 l/100 km. Gdy weźmie się pod uwagę mocny silnik oraz zastosowaną skrzynię, takie zużycie paliwa można uznać za korzystne. Tym bardziej że nadwyżka w stosunku do danych fabrycznych wyniosła tylko pół litra.
Bezsprzecznie popisową dyscypliną samochodu jest prowadzenie. Pamiętajcie jednak, że tylko w wersji Sport zastosowano amortyzatory Performance Damper. To one ograniczają boczne i skrętne ruchy zawieszenia. To z kolei zmniejsza tendencję nadwozia do przechylania się na szybko pokonywanych zakrętach. I rzeczywiście, w trakcie jazdy po łukach odczuwa się tylko minimalne przechyły karoserii.
Dodatkowym atutem Hondy HR-V jest precyzyjny układ kierowniczy, który sprzyja wyczuciu pojazdu i skutecznie pomaga w opanowaniu go w trakcie gwałtownego omijania przeszkody. W ocenie układu jezdnego nie można pominąć jeszcze jednej jego zalety – dobrego tłumienia nierówności nawierzchni. Nawet duże wyboje pokonuje się bez uszczerbku na komforcie podróżowania.
W wersji Sport i z przekładnią CVT HR-V kosztuje 125 400 zł (o 5000 zł więcej niż z manualną skrzynią). Nie jest to mało, ale zważywszy na kompletne wyposażenie, taką kwotę można zaakceptować.
Honda HR-V – to nam się podoba
Bogate wyposażenie seryjne, niskie zużycie paliwa, dobre prowadzenie, precyzyjny układ kierowniczy, system Magic Seats.
Honda HR-V – to nam się nie podoba
Wysoka cena, słaba widoczność do tyłu, głośny silnik podczas szybkiej jazdy, przeciętna dynamika.
Honda HR-V – nasza opinia
Trudno Hondzie HR-V w wersji Sport odmówić bojowego wyglądu nadwozia i atrakcyjnie wykończonego wnętrza. Także pod względem prowadzenia nie można autu nic zarzucić. Kolejne zalety to kompletne wyposażenie oraz pomysłowy system Magic Seats, który pomaga w wykorzystaniu części bagażowej. Niestety, do sportowego wizerunku nie pasuje przekładnia CVT, która skutecznie ogranicza temperament jednostki napędowej.
Honda HR-V – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1498, t.benz./R4/16 |
Moc | 182 KM przy 6000 obr./min |
Moment obrotowy | 220 Nm przy 1700 obr./min |
Skrzynia biegów | CVT |
Napęd | przedni |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,2 l/100 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4346/1790/1605 mm |
Rozstaw osi | 2610 mm |
Pojemność bagażnika | 431-1456 l |
Cena | 125 400 zł |
Honda HR-V – wyposażenie
Wersja | Sport |
Ledowe reflektory/6 airbagów | S/S |
Klimatyzacja aut./tempomat | S/S |
Czujniki parkowania/kamera cofania | S/S |
Elektr. sterowane szyby/lusterka | S/S |
Skaner znaków drogowych | S |
Utrzymanie pasa ruchu | S |
Podgrzewane fotele | S |
Radio z CD/nawigacja sat. | S/S |
Wielofunkcyjna kierownica/Bluetooth | S/S |
Lakier met./18-calowe alufelgi | S/S |
Wnętrze wersji Sport wyróżnia się bordową tapicerką
Skrzynia CVT ogranicza temperament jednostki napędowej
W wersji Sport zastosowano czarne, aluminiowe felgi
Fotele są wygodne i dobrze podpierają z boku
Ilość miejsca na nogi jest wystarczająca, ale nad głowami może go być za mało
W testowanej wersji samochód kosztuje 125 400 zł
Funkcja Magic Seats z podnoszonym sieziskiem tylnej kanapy pozwala na transport dużych przedmiotów
Bagażnik ma pojemność 431-1456 l. Po powiększeniu uzyskuje się równą powierzchnię
Honda HR-V oferowana jest wyłącznie z napędem na przednie koła
Nawigacji satelitarnej firmy Garmin ma przestarzałą grafikę