- Peugeot 2008 z benzynowym, 3-cylindrowym silnikiem o mocy 130KM oraz z manualną skrzynią biegów
- Samochód wyróżnia się stylistyką nadwozia oraz futurystycznie zaprojektowanym kokpitem
- Efektowną stylistykę uzupełnia dopracowane zawieszenie, które zapewnia wysoki komfort resorowania oraz dobre prowadzenie pojazdu
- W testowanej wersji Allure samochód jest, niestety drogi. Bazowa cena wynosi 95 700 zł, a po doliczeniu kosztów zakupu opcji trzeba zapłacić 106 800 zł
Pod względem zewnętrznych wymiarów Peugeot 2008 to typowy, miejski crossover. Z kolei dzięki wielkości części pasażerskiej oraz za sprawą 130-konnego silnika chce przypodobać się kierowcom wypuszczającym się w dalsze trasy. Czy w takiej konfiguracji samochód ma rzeczywiście stać się idealnym towarzyszem podróży zarówno w mieście, jak i podczas wakacyjnych wyjazdów całą rodziną?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPeugeot 2008 to dowód na to, że stylistom znad Sekwany obce jest sztampowe podejście do projektowania samochodów i to niezależnie od tego w jakiej lidze gra ich dzieło. Duża atrapa chłodnicy oraz świetlne kły w przednim zderzaku nadają autu agresywny wygląd. W opozycji do tych elementów stają czarne, plastikowe nakładki na nadkolach oraz osłony pod zderzakami i podwyższone nadwozie (prześwit – 189 mm).
Przeczytaj też:
- Peugeot e-2008 – z prądem na co dzień
- Czy Ford Puma wyskoczy na prowadzenie? Rywale już czekają [Ranking]
- Nissan Juke 1.0 DIG-T DCT7 – sportowy wygląd, przeciętne osiągi
Z kolei wnętrze nacechowane jest futurystycznie. To zasługa wskaźników z trójwymiarowym efektem (niestety nie wszystkie odczyty okazują się czytelne), spłaszczonej kierownicy (wygląda ciekawie, ale utrudnia manewrowanie) oraz przycisków o lotniczym wzornictwie.
Peugeot 2008 – przestronny crossover
Ważniejsze jest jednak to, że wnętrze okazuje się przestronne w obu rzędach siedzeń, a fotele są nie tylko wygodne, lecz także świetnie podpierają z boku. Minusem jest za to nieduża, standardowa wielkość kufra (360 l). Nissan Juke ma bagażnik o pojemności 422 l, a Ford Puma – 468 l. Pod tym względem francuski crossover nie do końca sprawdzi się jako auto dla rodziny podróżującej z dużą ilością walizek.
Już pierwsze kilometry pokazują, że pomimo dość mocnego, 130-konnego silnika testowany Peugeot 2008 jest bardziej miejskim niż dalekobieżnym typem. Okazuje się bowiem, że jednostka napędowa nie należy do dynamicznych. Co z tego, że producent obiecuje przyspieszenie do 100 km/h już po 9,7 s skoro w teście okazało się, że na tę prędkość trzeba czekać w rzeczywistości 10,5 s.
Peugeot 2008 – przeciętna dynamika
Nieciekawa jest także charakterystyka pracy silnika. Nie jest on wprawdzie głośny, ale podczas dynamicznego przyspieszania przeszkadzać może charakterystyczny dźwięk 3-cylindrowej konstrukcji. Także spalanie nie jest popisową dyscypliną auta. W teście potrzebowało ono średnio 6,9 l/100 km, a to o litr więcej niż obiecuje Peugeot.
W samych superlatywach można się natomiast wypowiadać o zawieszeniu pojazdu. Bardzo dobrze radzi sobie ono z tłumieniem dużych i małych, poprzecznych oraz wzdłużnych wybojów. Podczas testu nie zdarzyły się przeszkody, na których pasażerowie byliby choćby w najmniejszym stopniu wstrząsani.
Peugeot 2008 – komfortowo i bezpiecznie
Układ jezdny sprawdza się również pod względem bezpieczeństwa jazdy. Dlaczego? Ponieważ w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów zapobiega nadmiernemu przechylaniu się karoserii. Szkoda, że ten dobry obraz psuje niezbyt precyzyjny układ kierowniczy, który utrudnia wyczucie pojazdu na łukach.
Za to wysoka ocena należy się działaniu hamulców, które sprawnie zatrzymują auto, a poza tym ich skuteczność wzrasta po rozgrzaniu tarcz. Przy zimnych elementach ciernych auto jadące 100 km/h można zatrzymać po 34,2 m, a po rozgrzaniu tarcz po 33,9 m.
Auto nie jest wprawdzie idealne (to akurat cecha wszystkich samochodów), ale większość minusów nie dyskwalifikuje pojazdu. Poza jednym – kosztami zakupu. Cena auta w wersji Allure i bez opcji to aż 95 700 zł. Tymczasem za Forda Pumę ze 125-konnym benzyniakiem i w topowej wersji ST-Line zapłacimy 89 900 zł.
Peugeot 2008 – to nam się podoba
Przestronna część pasażerska, wygodne fotele, dobry komfort resorowania oraz prowadzenie, oryginalna stylistyka wskaźników, skuteczne hamulce.
Peugeot 2008 – to nam się nie podoba
Przeciętna dynamika, sztuczne działanie układu kierowniczego, wysoka cena zakupu, niezbyt pojemny bagażnik.
Peugeot 2008 – nasza opinia
Pod względem komfortu jazdy oraz prowadzenia i skuteczności układu hamulcowego Peugeot 2008 należy do klasowej czołówki. Także wygląd samochodu okazuje się jego mocną stroną. Mniej powodów do zadowolenia daje przeciętna dynamika, nieduży bagażnik oraz wysoka cena zakupu.
Peugeot 2008 – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1199 cm3, t.benz./R3 |
Moc silnika benzynowego | 130 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy silnika benzynowego | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | man. 6/przedni |
Prędkość maksymalna | 196 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Średnie zużycie paliwa (WLTP) | 5,9 l/100 km |
Dł./szer./wys. | 4300/1770/1530 mm |
Rozstaw osi | 2605 mm |
Cena bazowa/wersji testowanej | 95 700/106 800 zł |
Peugeot 2008 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 17,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 7,3 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,6 s (6. bieg) |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) | 34,2 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce rozgrzane) | 33,9 m |
Rozmiar – rodzaj opon | 215/60 R 17 96 – Michelin Primacy 4 |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58 dB (A) |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64 dB (A) |
Poziom hałasu przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Średnie zużycie paliwa | 6,9 l/100 km |
Galeria zdjęć
W testowanej wersji pod maską pracował 130-konny, 3-cylindrowy benzyniak
Spłaszczona kierownica nie zasłania wskaźników, ale utrudnia manewrowanie podczas parkowania
Wskaźniki z trójwymiarowym efektem wyglądają ciekawie, ale ich czytelność bywa dyskusyjna
W testowanej wersji wraz z opcjami samochód kosztuje 106 800 zł
W tym modelu nawet klawisze prezentują się nietypowo
Zawieszenie świetnie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, a jednocześnie pozwala na dobre prowadzenie na zakrętach
Wygodne siedzenia mają dobre podparcie z boku
Z tyłu wygospodarowano dużo miejsca na wysokości kolan oraz nad glowami
Plastikowe nakładki na nadkolach nadają autu charakter terenowy, a stylistyka przodu wprowadza element sportowy
Bagażnik nie jest, niestety zbyt duży. Jego pojemność to 360-1194 l
Kierowca może zmieniać ustawienia samochodu, ale nawet w sportowym trybie nie ma co liczyć na dobrą dynamikę
Ważną zaletą pojazdu są skuteczne hamulce. Auto jadące 100 km/h można zatrzymać po 34,2 m lub – po rozgrzaniu tarcz – po 33,9 m