Logo
TestyTesty nowych samochodówPeugeot e-2008 – z prądem na co dzień

Peugeot e-2008 – z prądem na co dzień

oprac. Rafał Sękalski
oprac. Rafał Sękalski

Każdy, kto uważa, że przyszłość należy do aut elektrycznych, dzięki temu modelowi znajdzie co najmniej kilka argumentów na poparcie swojej tezy. Peugeot e-2008 wygląda bowiem bardzo nowocześnie, oferuje przy tym funkcjonalność znaną z wersji z klasycznym napędem, a jego codzienna eksploatacja nie wiąże się ze specjalnymi wyrzeczeniami.

Peugeot e-2008 – elektryczna platforma

Auto zostało zaprojektowane na modularnej platformie e-CMP, którą znajdziemy także w elektrycznych wersjach innych modeli Grypy PSA jak choćby DS 3 Crossback E-Tense, Oplu e-Corsie czy Peugeocie e-208 i ma dokładnie taki sam układ napędowy. A to oznacza 136-konny silnik synchroniczny i akumulator o pojemności 50 kWh. Moment 300 Nm dostępny od chwili uruchomienia silnika zapewnia typową dla „elektryków” elastyczność i błyskawiczne reakcje na ruchy pedału akceleratora. Co ważne, w połączeniu z jednobiegową przekładnią oznacza to bardzo płynne i gładkie przyspieszanie, na dodatek niemal w zupełnej ciszy.

Przeczytaj też:

Do „setki” ten crossover rozpędza się w 9 s, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 150 km/h. Dzięki temu bez oporów można nim swobodnie czuć się także na autostradzie. Oczywiście przy większych prędkościach zauważalnie szybciej spada zasięg, ale pewnym rozwiązaniem jest skorzystanie wówczas z trybu eco kosztem jednak redukcji mocy i elastyczności. Mamy też tryb sportowy, który oddaje do dyspozycji pełny potencjał układu napędowego, ale oczywiście drenuje szybciej baterie. Za to w połączeniu z nisko umieszczonym środkiem ciężkości, dobrze zbalansowaną charakterystyką zawieszenia i świetnie leżącą w dłoniach małą kierownicą czyni jazdę tym modelem bardzo przyjemną.

Peugeot e-2008 – nawet 320 km zasięgu

Zasięg? Deklarowany przez producenta 320 km to przyzwoity dystans, który większości użytkowników pozwoli na poruszanie się mieście bez konieczności codziennego ładowania auta. A jeśli już to energię da się stosunkowo szybko uzupełnić. Przy wykorzystaniu ładowarki o mocy 100 kW do 80 proc. w 30 minut. Podczas jazd testowych skorzystaliśmy z szybkiej ładowarki z kablem CCS i w ciągu 5 minut i 40 s udało nam się uzyskać 10-procentowy wzrost (z 55 do 65 proc.). Całkiem sprawnie i zapewne dzięki temu, że baterie w tym modelu mają własny system chłodzenia cieczą. To o tyle istotne, że na zewnątrz panował akurat 37-stopniowy upał. Większość właścicieli e-2008 będzie raczej korzystać z domowych ładowarek, wtedy pełne naładowanie akumulatora zajmie odpowiednio 5 godzin 15 minut (Wallbox o mocy 11 kW), 7,5 godziny (7,4 kW) lub 16 godzin (zwykłe gniazdko 230V). Przy cenie 1 kWh w taryfie nocnej na poziomie ok. 40 groszy, przejechanie 100 km e-2008 będzie kosztować około 7 zł. Niestety, nawet to nie zrekompensuje dość wysokiej ceny samochodu, który nie łapie się przez to w Polsce na rządowe dopłaty. Szkoda, bo naprawdę przyjemne auto.

Peugeot e-2008 – naszym zdaniem

Przyjemne prowadzenie i praktyczność opakowane w zgrabne nadwozie – brawo. Peugeot e-2008 udowadnia, że życie z autem elektrycznym na co dzień może być łatwe. Niestety jego cena sprawia, że trzeba być naprawdę fanem elektromobilności, by zdecydować się na zakupu tej wersji –topowego diesla 130 KM z pakietem GT Line można mieć za 121,9 tys. zł a benzyniaka 130 KM za 115,7 tys. zł.

Peugeot e-2008 – dane techniczne

Silnikelektryczny
Skrzynia biegów/napędautomatyczna 1-biegowa/ na koła przednie
Moc maks., kW/KM100/136
Maks. moment obrotowy, Nm300
Akumulatory i silniki elektryczne
Pojemność energetyczna akumulatorów50 kWh
Zasięg w trybie elektrycznym, km320 (WLTP)
Zużycie energii, cykl mieszany, kWh/100 km17,8
Tryby ładowaniaok. 16 godz. do 100% ze standardowego gniazdka 230 V ok. 30 minut do poziomu 80 proc. przy ładowarce o mocy 100 kW
Prędkość maksymalna, km/h150
Przyspieszenie, 0-100 km/h, s9,0
Emisja CO2, cykl mieszany, g/km0
Wymiary (dł./szer./wys.) mm4300/1770/1550
Cena w złod 149 700
Udostępnij:
Autor oprac. Rafał Sękalski
oprac. Rafał Sękalski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium