• Obecnie w salonach Renault dostępna jest 2. generacja Captura. Ceny od 69 900 zł
  • Nowy Captur jest dłuższy o 11 cm i ma rozstaw osi zwiększony o 3 cm
  • Bazowa jednostka 1.0 TC e/100 KM jest wystarczająca do miasta, za słaba w trasie

Francuskie auta słyną z komfortowych zawieszeń, oryginalnej stylistyki, nietypowych rozwiązań technicznych oraz wysokiego standardu wyposażenia. Nie inaczej jest z drugą generacją Captura – miejskiego crossovera Renault – która wjechała do salonów pod koniec ubiegłego roku. Ten popularny pojazd z Francji (w latach 2016-19 poprzednik sprzedawał się w liczbie blisko 4 tys. sztuk rocznie) w najnowszym wydaniu zaskakuje czymś jeszcze – przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem.

Schemat wymiarów – Renault Captur Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Renault Captur

Nowa platforma CMF-B sprawiła, że jest dłuższy od poprzednika aż o 11 cm, ale jego rozstaw osi zwiększono o 3 cm. Dzięki temu w 4,3-metrowym nadwoziu wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Docenią one nie tylko dużą (jak na segment miejskich crossoverów) ilość miejsca, lecz także przyjazne wnętrze. Kierowcy i przedniemu pasażerowi spodobają się: obszerne i wygodne fotele, estetycznie wykończona deska rozdzielcza z dużym schowkiem w postaci szuflady oraz dwa cyfrowe ekrany (seryjny 7-calowy od zegarów, w opcji – 9,3-calowy od multimediów). W wersji Intens na podróżnych czekają 2-strefowa klimatyzacja z nawiewami dla tylnych pasażerów i aż 4 gniazda USB.

Ciekawie prezentuje się także bagażnik, który imponuje zarówno pojemnością, jak i funkcjonalnością. Dzięki regulowanej wzdłużnie kanapie (zakres 16 cm) kufer może mieć pojemność od 422 do 536 l, a po złożeniu oparć oferuje maksymalnie 1275 l. Podwójna podłoga pozwala utrzymać w nim porządek (drobne przedmioty lądują w dolnej części), a ponadto, gdy znajduje się w górnym położeniu, tworzy wraz ze złożonymi oparciami kanapy płaską powierzchnię, ułatwiającą załadunek długich bagaży. Przyzwoicie wygląda też rzeczywista ładowność (467 kg). Zastrzeżenia mamy jedynie do wysoko położonej krawędzi załadunku (77 cm) i słabej widoczności do tyłu. W drugim przypadku na szczęście pomóc może kamera.

Renault Captur 1.0 TCe – mocno wibruje na wolnych obrotach

Trzycylindrowy benzyniak ma niewielką pojemność (999 ccm) i rozwija moc aż 100 KM. Dzięki doładowaniu w dolnym zakresie obrotów jest dość żwawy i w mieście okazuje się wystarczający. Captur w trasie z tym silnikiem też nie będzie zawalidrogą, ale reakcja na gaz na 5. biegu, zwłaszcza gdy podróżuje się w czwórkę, jest słaba. Także brak szóstego biegu nie sprzyja, gdyż przy prędkościach autostradowych mała i wysilona jednostka przestaje być ekonomiczna (nawet 8 l/100 km). Mimo braku 6. biegu auto zaskakuje dobrym wyciszeniem. Głośno robi się w kabinie, tylko gdy przyspieszamy, a nieprzyjemnie wręcz, gdy stoimy przed światłami. Wibracje silnika na wolnych obrotach potrafią wprawić w drgania całą karoserię.

Captur zaskakuje dobrą przyczepnością na zakrętach, stabilnością przy autostradowych prędkościach i niezłym komfortem jazdy. Ma atrakcyjną cenę (1.0 TCe od 69 900 zł), a jego bazowa wersja Zen imponuje poziomem seryjnego wyposażenia.

To nam się podoba: dużo miejsca dla 4 pasażerów, pojemny kufer, przesuwana kanapa, dobre prowadzenie i komfort, cena, dostępna wersja z fabrycznym LPG.

To nam się nie podoba: wibracje silnika, precyzja wyboru przełożeń, widoczność do tyłu, czułość asys. pasa ruchu, 2 lata gwarancji.

Renault Captur 1.0 TCe – podsumowanie

To już nasz trzeci test nowego Captura. I choć tym razem miał podstawowy silnik 1.0 (poprzednio 1.3 T 130 i 155 KM), to nadal uważamy, że Captur II to udana konstrukcja. Auto ma przestronne i funkcjonalne wnętrze, nieźle się je prowadzi i jest dostępne w rozsądnej cenie. Silnik 1.0/100 KM odradzamy rodzinom, bo przy czterech osobach jest za słaby. To jednostka dobra dla singli, którzy większość przebiegu pokonują w mieście.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,3 s
0-100 km/h 11,9 s
0-130 km/h 19,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 9,6 s (na 4. biegu)
80-120 km/h 15,9 s (na 5. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1284/467 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 37,7 m
gorące 37,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,5 l/100 km
Zasięg 740 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk wielopunkt./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc maks. (KM/obr./min) 100/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 160/2750
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 13,3/173
Śr. spalanie WLTP (l/100 km) 5,9-6,2
Emisja CO2 (g/km) 133-139
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1200/750
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 422-536-1275/48
Marka i model opon test. auta Continental EcoContact 6
Rozmiar opon 215/60 R 17

Wyposażenie

Wersja Intens TCe 100
Klima aut./unikanie kolizji S/S
Światła LED przód i tył/auto hold S/500 zł
Przesuwana kanapa/kamera 360° S/2000 zł
System multimedialny z nawigacją S
Ładowarka induk./elem. ozdobne 300/800 zł
Dostęp bezklucz./tryby jazdy S/1000 zł
Lakier metalik/alufelgi 17 cali od 2000 zł/S

Gwarancje/cena

Cena wersji Intens 1.0 TCe 78 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok