Suzuki Vitara to jeden z niewielu SUV-ów segmentu B, które można mieć z napędem na 4 koła. W roku modelowym 2020 wycofano silnik 1.0, za to jednostka 1.4 otrzymała układ łagodnej hybrydy – to mały motor elektryczny, który działa jako rozrusznik, potrafi wspierać silnik spalinowy podczas przyspieszania, a w trakcie hamowania odzyskuje energię i ładuje akumulator. Ma poprawiać osiągi i zmniejszać spalanie.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid –nadwozie
Bardzo kompaktowe wymiary Vitary i dobra widoczność ułatwiają codzienną jazdę po mieście. W kabinie bez problemu zmieści się czwórka rosłych mężczyzn. Kokpit wykończono prostymi i twardymi materiałami, ale fotele obszyto estetyczną mikrofibrą. Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid sprawia miejscami wrażenie dość delikatnego, multimedia czy komputer pokładowy już trącą myszką. Nie warto inwestować w otwierany dach – zabiera miejsce nad głową i trochę szumi.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – silnik
Ogromną zaletą rozrusznika-generatora jest szybkie i gładkie uruchamianie silnika, np. po postoju na światłach. Jednostka ma dobrą kulturę pracy i przyjemnie równomiernie rozwija moc, choć osiąga o 11 KM mniej niż przed hybrydyzacją. Ma też pewne opory przed wysokimi obrotami, lepiej idzie z dołu i pewnie jest to efekt elektrowsparcia. W trybie Sport reaguje na gaz z większym entuzjazmem. W mieście pali 7,8-8,4 l/100 km, na „krajówce” zadowala się 5,1 l, przy 120 km/h rośnie do nadal oszczędnych 6,5 l, a na autostradzie zużycie skacze do 8,1 l/100 km.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – prowadzenie
Dopóki nawierzchnia jest przyczepna, napęd 4x4 nie ma tu wiele do roboty, ale już na śniegu czy błotnistej drodze leśnej może być pomocny. Układ kierowniczy lekko pracuje i ma dość leniwe przełożenie. Vitara nie lubi nagłych zmian kierunku jazdy i nerwowo reaguje na poprzeczne nierówności i dziury. Zawieszenie zestrojono pod... dużą ładowność: 525 kg w aucie tej klasy to sporo. Ale na pusto amortyzacja jest nieco za sztywna.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid –koszty
Najtańsza Vitara 1.4 kosztuje 79 900 zł i ma w standardzie m.in. ledowe reflektory. Żeby mieć napęd na 4 koła, trzeba wybrać droższą wersję Premium (85 900 zł) i dopłacić aż 9000 zł za 4x4. Komplet asystentów – tylko w topowej Elegance.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – to nam się podoba
- Umiarkowane spalanie
- Wysoka ładowność
- Dobre przestronność i widoczność
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – to nam się nie podoba
- Wysoka cena testowanej wersji
- Proste plastiki
- Przestarzałe multimedia i komputer pokładowy
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – nasza opinia
Na tle nowocześniejszej konkurencji Vitarę wyróżniają: dostępność napędu 4x4, podstawowe zdolności poza asfaltem i udany stosunek gabarytów zewnętrznych do przestrzeni w kabinie. Hybrydyzacja silnika – udana. Miejscami czuć jednak, że ta konstrukcja ma już swoje lata.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – dane techniczne
Silniki | benzynowy, turbo R4 + elektr. |
Pojemność skokowa (cm3) | 1373 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 129/5500 + 14 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 235/2000-3000 + 53 |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/man. 6 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4175/1775/1610 |
Rozstaw osi (mm) | 2500 |
Poj. bagażnika (l) | 375-1120 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1245/525 |
Cena testowanej wersji (zł) | 111 190 |
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Spalanie wg WLTP | |
prędkość niska | 7,1-7,3 l/100 km |
prędkość wysoka | 5,4-5,6 l/100 km |
średnie | 6,2-6,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 141-145 g/km |
Teoretyczny zasięg | 730-760 km |