Suzuki Vitara to jeden z niewielu SUV-ów segmentu B, które można mieć z napędem na 4 koła. W roku modelowym 2020 wycofano silnik 1.0, za to jednostka 1.4 otrzymała układ łagodnej hybrydy – to mały motor elektryczny, który działa jako rozrusznik, potrafi wspierać silnik spalinowy podczas przyspieszania, a w trakcie hamowania odzyskuje energię i ładuje akumulator. Ma poprawiać osiągi i zmniejszać spalanie.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid –nadwozie
Bardzo kompaktowe wymiary Vitary i dobra widoczność ułatwiają codzienną jazdę po mieście. W kabinie bez problemu zmieści się czwórka rosłych mężczyzn. Kokpit wykończono prostymi i twardymi materiałami, ale fotele obszyto estetyczną mikrofibrą. Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid sprawia miejscami wrażenie dość delikatnego, multimedia czy komputer pokładowy już trącą myszką. Nie warto inwestować w otwierany dach – zabiera miejsce nad głową i trochę szumi.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – silnik
Ogromną zaletą rozrusznika-generatora jest szybkie i gładkie uruchamianie silnika, np. po postoju na światłach. Jednostka ma dobrą kulturę pracy i przyjemnie równomiernie rozwija moc, choć osiąga o 11 KM mniej niż przed hybrydyzacją. Ma też pewne opory przed wysokimi obrotami, lepiej idzie z dołu i pewnie jest to efekt elektrowsparcia. W trybie Sport reaguje na gaz z większym entuzjazmem. W mieście pali 7,8-8,4 l/100 km, na „krajówce” zadowala się 5,1 l, przy 120 km/h rośnie do nadal oszczędnych 6,5 l, a na autostradzie zużycie skacze do 8,1 l/100 km.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – prowadzenie
Dopóki nawierzchnia jest przyczepna, napęd 4x4 nie ma tu wiele do roboty, ale już na śniegu czy błotnistej drodze leśnej może być pomocny. Układ kierowniczy lekko pracuje i ma dość leniwe przełożenie. Vitara nie lubi nagłych zmian kierunku jazdy i nerwowo reaguje na poprzeczne nierówności i dziury. Zawieszenie zestrojono pod... dużą ładowność: 525 kg w aucie tej klasy to sporo. Ale na pusto amortyzacja jest nieco za sztywna.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid –koszty
Najtańsza Vitara 1.4 kosztuje 79 900 zł i ma w standardzie m.in. ledowe reflektory. Żeby mieć napęd na 4 koła, trzeba wybrać droższą wersję Premium (85 900 zł) i dopłacić aż 9000 zł za 4x4. Komplet asystentów – tylko w topowej Elegance.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – to nam się podoba
- Umiarkowane spalanie
- Wysoka ładowność
- Dobre przestronność i widoczność
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – to nam się nie podoba
- Wysoka cena testowanej wersji
- Proste plastiki
- Przestarzałe multimedia i komputer pokładowy
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – nasza opinia
Na tle nowocześniejszej konkurencji Vitarę wyróżniają: dostępność napędu 4x4, podstawowe zdolności poza asfaltem i udany stosunek gabarytów zewnętrznych do przestrzeni w kabinie. Hybrydyzacja silnika – udana. Miejscami czuć jednak, że ta konstrukcja ma już swoje lata.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – dane techniczne
Silniki | benzynowy, turbo R4 + elektr. |
Pojemność skokowa (cm3) | 1373 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 129/5500 + 14 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 235/2000-3000 + 53 |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/man. 6 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4175/1775/1610 |
Rozstaw osi (mm) | 2500 |
Poj. bagażnika (l) | 375-1120 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1245/525 |
Cena testowanej wersji (zł) | 111 190 |
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Spalanie wg WLTP | |
prędkość niska | 7,1-7,3 l/100 km |
prędkość wysoka | 5,4-5,6 l/100 km |
średnie | 6,2-6,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 141-145 g/km |
Teoretyczny zasięg | 730-760 km |
Prześwit 18,5 cm, kąt natarcia 18,2°, zejścia 28,2°
Twarde plastiki to w tej klasie norma. Niby deska jest solidnie zmontowana, ale boczki są już dość delikatne. Na plus: pozycja za kierownicą.
Najwyższy czas na nowe multimedia. Ekran działa ospale, niektóre menu są niedopracowane. Nie da się np. wyszukać kontaktu wpisując jego nazwę, trzeba „scrollować” całą listę...
Obsługa komputera pokładowego odbywa się archaicznym „patykiem” przy zegarach.
Układ hybrydowy obejmuje rozrusznik-generator o mocy 10 kW, akumulator 48 V i przetwornicę napięcia.
Ogromną zaletą rozrusznika-generatora jest szybkie i gładkie uruchamianie silnika, np. po postoju na światłach.
Duże przyciski, które da się obsługiwać także w rękawiczkach.
Pokrętło reguluje napęd 4x4 i reakcję silnika na gaz. Za rozkład napędu odpowiada sprzęgło wielopłytkowe.
Sympatyczny detal: cyferblat z japońskimi indeksami.
Fotele obszyto estetyczną mikrofibrą.
Nie warto inwestować w otwierany dach – zabiera miejsce nad głową i trochę szumi.
Wygodna pozycja i sporo miejsca z tyłu.
Ustawny bagażnik ma pojemność 375 l.