- Instalacja LPG ma bardzo atrakcyjną cenę – inwestycja zwróci się już po ok. 1000 km
- Podczas zasilania LPG osiągi nie pogarszają się
- Z jakiegoś dziwnego powodu wersje LPG mają odłączony komputer pokładowy – podczas jazdy nie skontrolujesz zasięgu czy aktualnego spalania
Na początek krótkie kalendarium. W tym roku Dacia świętuje 15. rocznicę wielkiej reaktywacji pod rządami Renault. Nowy rozdział w historii rumuńskiej marki tak naprawdę rozpoczął się w 1999 r., gdy została całkowicie przejęta przez Francuzów, jednak za moment przełomu Rumuni uznają rynkowy debiut Logana 15 lat temu. Od tego czasu w Europie sprzedało się 6,4 miliona Dacii – idea prostych, tanich i praktycznych aut sprawdziła się także na zamożniejszych rynkach zachodniej części kontynentu.
Z okazji 15. jubileuszu Dacia wprowadziła do oferty limitowaną serię Celebration. Wyróżniają ją m.in. niebieskie elementy wykończenia z zewnątrz (dekielki felg, wzorzysta okleina słupka B), jak i w środku (rączki drzwi, kratki nawiewu, tapicerka). Wyposażenie jest takie samo jak w topowej odmianie Prestige – system multimedialny z dotykowym ekranem i nawigacją, czujniki cofania, 17-calowe alufelgi oraz przyciemniane szyby są standardem. Celebration kosztuje jednak o 1000 zł mniej niż Prestige.
Zaoszczędzonego „tysiaka” można przeznaczyć na przykład na fabryczną instalację LPG. Zestaw marki Landi Renzo jest oferowany wyłącznie z podstawowym silnikiem TCe 100. To turbodoładowana 3-cylindrowa jednostka, która w minionym roku zastąpiła wolnossące 1.6. Ponieważ jest wyposażona w prosty wtrysk wielopunktowy, nie wymaga skomplikowanej instalacji gazowej – stąd też taka niska cena.
Ale Dacii zależy na popularności wersji LPG z powodu jej niższej emisji CO2. Do czasu pojawienia się w ofercie elektryka jest to sposób Rumunów na dążenie do osiągnięcia norm emisji spalin – sprytne, czas pokaże, czy wystarczające.
Dacia Duster TCe 100 LPG – czy gaz pogarsza osiągi?
Oczywiście, obecnie niskie ceny benzyny kuszą, by pozwolić sobie na coś z większym silnikiem. Ale ten stan też nie będzie trwał wiecznie. Litr LPG potrafi kosztować nawet o 60 proc. mniej od 95-oktanówki. Porównajmy zatem koszty paliwa. Na naszej standardowej pętli pomiarowej Duster zużył średnio na 100 kilometrach 8,7 l gazu i 1,8 l benzyny. Wobec ceny LPG na poziomie 1,97 zł za litr i 4,19 zł za 95-oktanówkę daje to koszt przejechania 100 km zaledwie 24,68 zł. Z kolei jadący na benzynie Duster TCe 100 zużył średnio 8,2 l/100 km, czyli 34,36 zł. 9,68 zł zostaje w kieszeni, więc już po około 10 tys. km dopłata do instalacji LPG się zwróci.
Koszty eksploatacji są mocnym argumentem za wyborem gazu w Dusterze. Ceny zakupu zaczynają się od 53 400 zł za wersję Essential, Celebration kosztuje o 10 000 zł więcej. Instalacja LPG jest montowana w fabryce, więc nie ma obaw o gwarancję mechaniczną auta, a na przeglądy trzeba jeździć niezmiennie co rok lub 30 tys. km. Zawór tankowania gazu został schowany pod tą samą klapką, co wlew benzyny, natomiast zbiornik LPG tkwi pod podłogą, w miejscu koła zapasowego. Dzięki temu nie zabiera miejsca w bagażniku, a w razie przebicia opony jest zestaw naprawczy z kompresorem i uszczelniaczem.
Dacia Duster TCe 100 LPG – czy gaz pogarsza osiągi?
A jak jest z osiągami? Oczywiście, nikt nie kupuje 100-konnego Dustera, by jeździć dynamicznie, ale sprawdziliśmy przyspieszenie Dacii zarówno w trybie zasilania LPG, jak i benzyną. Wyniki okazały się niejednoznaczne, a różnice – symboliczne. Od 0 do 100 km/h Duster potrzebował na benzynie w najlepszym przypadku 13,1 s, a po przestawieniu na zasilanie gazem – 13,0 s. Katalog podaje odpowiednio 14,4 i 13,8 s. Podobnie wygląda to w naszym pomiarze elastyczności 60-100 km/h na 4. biegu: 9,7 s kontra 9,9 s. Dopiero podczas przyspieszenia z 80 do 120 km/h na 5. biegu można mówić o cieniu różnicy: 16,5 s dla benzyny, 17,3 s dla LPG. Choć wskaźniki o tym nie informują, możliwe, że przy dużym obciążeniu w trybie LPG komputer sterujący aktywuje również wtrysk benzyny.
Subiektywnie da się zauważyć minimalnie żywszą reakcję na dodanie gazu, gdy silnik pracuje w trybie tylko benzynowym, ale należy też zaznaczyć, że płynność rozwijania mocy, niezależnie od paliwa, które akurat jest spalane, nie stanowi mocnej strony jednostki TCe 100. Czuć to szczególnie na pierwszych dwóch biegach.
Oprócz tego na zimno 3 cylindry pracują niezbyt przyjemnie i też po rozgrzaniu turbodziura jest wyraźna. Według danych technicznych silnik z instalacją LPG osiąga maksymalnie 170 Nm przy 2000 obrotów, podczas gdy nieprzerobiony wariant ma mniej korzystny przebieg krzywej momentu: maks. 160 Nm dopiero przy 2750 obr./min. Realnie poniżej 2000 obr. TCe 100 reaguje ospale, wysokich obrotów też nie lubi.
Skrzynia ma nieco rachityczny mechanizm zmiany biegów i nie lubi, kiedy za szybko macha się lewarkiem. Dostępność tylko 5 przełożeń pogarsza ekonomikę spalania na autostradzie: przy 140 km/h silnik ma już 3700 obr./min. Szum powietrza robi się znaczący, ale hałas silnika jest znośny. Przy stałych obrotach 3 cylindry nie warczą irytująco, a gdy się je zapędzi powyżej 4,5 tys., brzmią... całkiem charakternie.
Dacia Duster TCe 100 LPG – prosty, dobroduszny
Miękkie zawieszenie Dustera dobrze znosi kiepskie drogi. Auto jest lekkie, a opony mają wysokie ścianki, co też ułatwia zadanie amortyzatorom. Podstawowego silnika ani też LPG nie można mieć z napędem 4x4, ale nawet „ośka” nieźle radzi sobie poza asfaltem dzięki dużemu skokowi zawieszenia i 210-milimetrowemu prześwitowi. Precyzja prowadzenia nigdy nie była tym, za co klienci wybierali Dustera. Przełożenie układu kierowniczego jest leniwe, w czasie manewrowania trzeba się nakręcić, jednak kierowca czuje, co dzieje się z kołami. I właśnie za tę dobroduszną szczerość można Dustera lubić.
Dacia Duster TCe 100 LPG – to nam się podoba
- Koszty zakupu i eksploatacji
- Uczciwie wycenione opcje
- 3 lata gwarancji
- Ilość miejsca w kabinie i bagażniku
- Zawieszenie z dużym skokiem
Dacia Duster TCe 100 LPG – to nam się nie podoba
- Brak komputera pokładowego
- Niedokładny wskaźnik poziomu LPG
- Niewygodna pozycja za kierownicą
- Automatyczna klimatyzacja nie trzyma temperatury
Dacia Duster TCe 100 LPG – nasza opinia
Duster ideałem nie jest ale relacja ceny do tego, co oferuje i jak wygląda, jest bardzo korzystna – nic dziwnego, że tak dobrze się sprzedaje, nawet w czasach pandemii. Jeśli ktoś przedkłada prostotę i praktyczność nad nowoczesne rozwiązania, to będzie zadowolony. Napęd pozwala tanio się przemieszczać, inwestycja w instalację gazową zwraca się błyskawicznie.
Dacia Duster TCe 100 LPG – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Dacia Duster TCe 100 LPG – nasze pomiary testowe
Pomiar | Benzyna | Gaz |
---|---|---|
0-50 km/h | 4,3 s | 4,4 s |
0-100 km/h | 13,1 s | 13,0 s |
0-130 km/h | 22,3 s | 22,9 s |
60-100 km/h, 4. bieg | 9,7 s | 9,9 s |
80-120 km/h, 5. bieg | 16,5 s | 17,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1316/442 kg | |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,4 m | |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 37,5 m | |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 37,3 m | |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | |
przy 100 km/h | 65 dB (A) | |
przy 130 km/h | 69 dB (A) | |
Średnie zużycie w teście | 8,2 l/100 km | 8,7 l LPG + 1,8 l Pb 95 / 100 km |
Zasięg | 520 km | 410 |
Dacia Duster TCe 100 LPG – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 100/5000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 170/2000 |
Skrzynia biegów | man. 5b. |
Napęd | przedni |
0-100 km/h (s) | 14,4 (13,8 w trybie LPG) |
V maks. (km/h) | 173 (174 w trybie LPG) |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 5,7 (7,1 w trybie LPG) |
Emisja CO2 (g/km) | 141 (121 w trybie LPG) |
Pojemność bagażnika (l) | 445-1478 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 na benzynę, 32 na LPG |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Turanza T005 |
Rozmiar opon | 215/60 R 17 |
Dacia Duster TCe 100 LPG – wyposażenie
Wersja | SL Celebration |
Klimatyzacja man./aut. | S/1300 zł |
System multim. z nawigacją | S |
Radio DAB | S |
Pilot zamków/kluczyk zbliżeniowy | S/1000 zł |
Tempomat | S |
Kamera 360 stopni | 1100 zł |
Czujniki cofania | S |
Czujnik martwego pola | 1000 zł |
Lakier metalizowany | 2000 zł |
17-calowe alufelgi | S |
Dacia Duster TCe 100 LPG – cena i gwarancja
Podstawowa cena testowanej wersji | 63 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 6 lat |
Cena testowanego egzemplarza | 70 100 zł |
Srebrne relingi są w wersji Celebration seryjne. Nowy kolor niebieski Iron uszlachetnia wygląd Dustera.
Nawet bez napędu 4x4 Dusterem można bez obaw zjeżdżać z asfaltu – prześwit wynosi 210 mm, skok zawieszenia jest duży.
Dzięki temu, że 3-cylindrowy silnik nie ma bezpośredniego wtrysku instalacja gazowa jest dość prosta. W wersji LPG osiąga on o 10 Nm wyższy moment obrotowy.
Tu Dacia nie oszczędza: maska podnosi się wygodnie na sprężynach gazowych.
32-litrowy zbiornik gazu mieści się pod podłogą, tam gdzie w innych wersjach jest koło zapasowe. Bak benzyny mieści niezmiennie 50 l.
Korek tankowania LPG został elegancko schowany pod jedną klapką z wlewem benzyny.
Wszystkie tworzywa są twarde, ale całość robi solidne wrażenie. W Celebration ładne niebieskie akcenty. Można było lepiej rozplanować uchwyty na napoje.
Z jakiegoś powodu wersja LPG ma ekran, ale bez komputera pokładowego – nie sprawdzisz zasięgu, średniego spalania (ani benzyny, ani też gazu), jak i innych danych podróży.
Z prawej przełącznik zasilania gazem lub benzyną. Wskaźnik poziomu gazu jest niezbyt dokładny.
„Eco” dławi moc silnika i łagodzi jego reakcję na dodanie gazu. Dobrze, że jest klasyczny wyłącznik start-stopu.
Bardzo prosty system multimedialny z czytelną szatą graficzną i dużymi polami przycisków. Na CarPlay i Android Auto tu jednak nie ma co liczyć. Tylko jedno gniazdo USB, umieszczone niezbyt fortunnie nad ekranem.
Wygoda jest znośna, ale niestabilne mocowanie fotela już irytuje. Pozycja za kierownicą też pozostawia nieco do życzenia. Pod fotelem pasażera jest szuflada na drobiazgi.
Niewielki podłokietnik, tylko po stronie kierowcy – trzeba się cieszyć, że w ogóle jest!
Z tyłu zupełnie przyjemne warunki także dla dorosłych. Kanapa ma dość miękką gąbkę.
Całe 445 l przypada na ustawną wnękę bagażnika. Po złożeniu oparć tworzy się stopień.
Pod podłogą nie ma schowka. Zestaw naprawczy opony mieści się w bocznej skrytce. Trójkąt, apteczka i gaśnica mają swoją torbę z rzepami. Kiepska jakość wykładziny.