• Nowy silnik ma o 14 KM mniej i raptem 4 Nm więcej od poprzednika
  • Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 12,5 s – o 0,6 s dłużej niż z motorem 1.6
  • Duster TCe 100 średnio zużył 8,2 l/100 km – to dość dużo jak na 3-cylindrowego, 100-konnego crossovera, który według naszych pomiarów waży 1285 kg

Dacia Duster – nasz dobry znajomy! I ulubieniec wielu Polaków – w minionym roku zarejestrowano u nas aż 15 342 egzemplarze, co dało mu 4. miejsce w rankingu polskiego rynku nowych aut. Egzemplarz wyposażony tak samo, jak ten z niniejszego testu, gościł u nas 1,5 roku temu w teście długodystansowym. Tym razem jednak pod maską w kapitalnym kolorze Orange Atacama (2000 zł) tkwi 3-cylindrowe 1.0 turbo zamiast wolnossącego 1.6. Dustera lubimy, ale na stary silnik często narzekaliśmy. Jak jest teraz?

Nowy motor rozwija o 14 KM mniej i raptem 4 Nm więcej od poprzednika, ale ze względu na turbodoładowanie maksymalne wartości są osiągane wcześniej niż w atmosferycznym 1.6. Czy to czuć? Duster nie jest już tak „śnięty”, jak dotychczas, ma nieco lepszy zryw i szybciej wkręca się na obroty na niższych biegach, co pozwala żwawiej płynąć z ruchem miejskim. Na zimno, niestety, czuć nierówną, szorstką pracę 3 cylindrów. Niezależnie od temperatury silnika turbodziura jest wyraźna.

Choć elastyczność wciąż nie jest mocną stroną bazowego Dustera, to przynajmniej można o niej jakkolwiek teraz mówić. Do tej pory, żeby wyprzedzić ciężarówkę na jednopasmówce, trzeba było redukować do „trójki”, czasem też zmówić pacierz. Teraz można sobie darować modlitwy, ale nadal trzeba się mieć na baczności, by nie znaleźć się w „dołku momentu” w nieodpowiedniej chwili, na zbyt wysokim biegu. Ponieważ skrzynia ma tylko 5 przełożeń, płynne przyspieszanie bez utraty rozmachu wymaga niemal równie wysokiego kręcenia silnika, jak w poprzedniku. Ze względu na deszczową pogodę w trakcie testu nie mogliśmy wykonać własnych pomiarów, ale według danych fabrycznych TCe 100 potrzebuje od 0 do 100 km/h 12,5 s – o 0,6 s dłużej niż z motorem 1.6.

Dacia Duster TCe 100 – czy warto wybrać mocniejszą wersję?

Jeśli zatem dużo podróżujecie, rozważcie mocniejszy silnik do Dustera – 130-konne 1.3 TCe to o wiele dojrzalszy i przyjemniejszy typ. Różnica w cenie wynosi 4000 zł w ofercie wyprzedażowej i aż 6100 zł, jeśli wybierzecie auto z rocznika 2020.

Korzyści jest dużo: o 30 KM i 70 Nm więcej, wyższa kultura pracy dzięki 4 cylindrom i jeden bieg ekstra, którego bardzo brakuje w TCe 100, kiedy podróżuje się m.in. autostradą.

Przy 140 km/h wał korbowy kręci się z prędkością 3600 obr./min, co niestety, odbija się na spalaniu: na odcinku pomiarowym zmierzyliśmy aż 9,2 l/100 km. Na drodze krajowej i ekspresówce zużycie wyniosło 7,2 l, natomiast w mieście Duster potrzebował między 7,4 a 8,3 l/100 km. Średnia z całej pętli – 8,2 l/100 km – to dość dużo jak na 3-cylindrowego, 100-konnego crossovera, który według naszych pomiarów waży 1285 kg.

Co ciekawe, mimo że zmiana w palecie silników nastąpiła ze względów emisyjnych, wciąż nie ma tu bezpośredniego wtrysku paliwa, a co za tym idzie – konieczności montowania filtra cząstek stałych. Koszt zakupu Dustera mimo to wzrósł: gdy zamawialiśmy nasz długodystansowy egzemplarz w 2018 r., ceny wersji Prestige startowały od 57 900 zł. Teraz trzeba przygotować minimum 60 900 zł (w wyprzedaży rocznika 2019), a regularna cena roku modelowego 2020 to 62 400 zł.

Dacia Duster TCe 100 – to nam się podoba

  • Nieco żywsza charakterystyka niż w 1.6
  • Mimo wzrostu ceny nadal jest to uczciwa propozycja
  • Sporo przestrzeni w kabinie

Dacia Duster TCe 100 – to nam się nie podoba

  • Wysokie spalanie (szczególnie na autostradzie)
  • Brak 6. biegu
  • Nieprecyzyjny układ kierowniczy
  • Gorsze niż w 1.6 osiągi.

Dacia Duster TCe 100 – nasza opinia

Jeśli poruszacie się głównie po mieście, bazowy silnik w Dusterze może wam wystarczyć. Jednak do rodzinnego użytku, np. na dalsze trasy z 4 osobami na pokładzie i większym bagażem, lepiej wybrać wariant TCe 130, który wcale nie musi palić więcej. Cenię Dustera za: zawieszenie z dużym skokiem, które świetnie znosi poważniejsze nierówności, przestronne wnętrze i prostą, acz estetyczną kabinę.

Dacia Duster TCe 100 – wymiary

Foto: Auto Świat
Dacia Duster wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Dacia Duster TCe 100 – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc maks. (KM/obr./min) 100/5000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 160/2750
Filtr cząstek stałych brak
Skrzynia biegów man. 5b
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/b
Marka i model opon Dębica Frigo SUV2
Opony testowanego auta 215/60 R 17
Masa własna*/ładowność* (kg) 1285/445
Masa przyczepy z ham./bez (kg) 1100/630
Pojemność bagażnika (l) 445-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50

*dane testowe

Dacia Duster TCe 100 – osiągi

Prędkość maksymalna 168 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s
Średnie spalanie wg WLTP 8,0 l/100 km
Średnie spalanie w teście* 8,2 l/100 km 
Emisja CO2 180 g/km
Teoretyczny zasięg 610 km
Min. średnica zawracania 10,7 m

*dane testowe

Dacia Duster TCe 100 – wyposażenie

Wersja Prestige
Klimatyzacja man./aut. S/1300 zł
System multim. z nawigacją S
Pilot zamków/kluczyk zbliżeniowy S/1000 zł
Tempomat S
Radio DAB S
Kamera 360°/czujniki cofania 1100 zł/S
Podgrzewane fotele 600 zł
Czujnik martwego pola S
Lakier metalik 2000 zł
17-cal. alufelgi S

Dacia Duster TCe 100 – gwarancja i ceny

Cena podst. testowanej wersji 62 400 zł**
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 6 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 68 700 zł**

**cena katalogowa 2020. W wyprzedaży rocznika 2019 rabat 2000 zł