- Benzyniak 1.4 w Vitarze dobrze przyspiesza i rozsądnie pali
- Wnętrze jest zmontowane solidnie, ale miejscami materiały wykończeniowe są słabe
- Za 100 tys. zł dostajemy SUV-a z niemal kompletnym wyposażeniem
Wsiadasz do Vitary i czujesz się prawie jak... w japońskim aucie z początku wieku. Dla przypomnienia: dawniej Vitara była kanciastym autem terenowym, potem zastąpiona została przez Grand Vitarę, a od 2014 roku mamy znów Vitarę – w tej wersji nie jest to już terenówka, raczej SUV, a nawet crossover... Mniejsza o to, jak przyporządkować Vitarę: z racji ceny Vitarę często porównuje się z Dacia Duster, ale to jednak zupełnie inny samochód.
Suzuki Vitara 1.4 - wnętrze: typ oszczędny
Zero polotu, szarość, duże połacie plastiku na drzwiach, system multimedialny wygląda jak doklejony, ale... w całość łatwo się wjeździć, samochód jest zwarty, zwinny, sprawia wrażenie solidnego. Nie trzeszczy. Materiały? Na ogół przyzwoite, tapicerka w wersji Elegance pluszowo-skórzana (skóra ekologiczna) jest w porządku. Tylko... nie dotykaj! Gdy dotkniesz listew ozdobnych z wzorem „siatkowym” na desce rozdzielczej, przekonasz się, że to dość tandetny plastik, a nie np. perforowane aluminium. Niemniej całość trzyma się kupy, siedzi się dobrze, wyposażenie wersji Elegance jest kompletne: automatyczna klima, pakiet systemów wspomagających, ogrzewanie foteli, kierownica wielofunkcyjną... niczego więcej w takim aucie się nie spodziewamy.
Suzuki Vitara 1.4 - jazda: zaskakująca
To od razu czuć, że auto nie jest małolitrażowe. Silnik benzynowy 1.4/140 KM zamontowany w stosunkowo lekkim pojeździe dobrze daje sobie radę: ciągnie od dołu, hałasuje nieprzesadnie, nie za dużo pali – jak na auto czteronapędowe wynik w granicach 9-10l/100 km podczas dość dynamicznej jazdy w mieście można uznać za przyzwoity. Samochód jest zwinny, dobrze skręca, z wnętrza mamy dobrą widoczność – po prostu idealne auto do miasta.
Przy okazji warto wspomnieć o zabawnym pomyśle inżynierskim: we współczesnych technicznie samochodach wyposażonych w system bezkluczykowy, by odblokować zamek bagażnika, wystarczy podejść z kluczykiem w kieszeni: teraz w zależności od wyposażenia, podstawiamy stopę pod zderzak i sam się otwiera, albo naciskamy przycisk klamki i otwieramy bagażnik – centralny odblokowuje się automatycznie z wyprzedzeniem albo w tej samej chwili, gdy dotykasz klamki. W Vitarze klamka to jedno, a przycisk odblokowujący zamek centralny to co innego – dzieli je dobre kilkanaście centymetrów! Po co tak? Zapytajcie inżyniera!
Niemniej auto dobrze przyspiesza, dobrze jedzie, układ jezdny fajnie tłumi nierówności. No to wjedźmy na nierówną i piaszczystą drogę leśną. Okazuje się, że auto, które we wstępnym odczuciu wydaje się delikatne (do ubłacania i regularnej jazdy w terenie i tak wybrałbym Dacię Duster), całkiem dobrze radzi sobie poza asfaltem. To kwestia i napędu 4x4, i niewielkiej masy, i dość mocnego zawieszenia.
Suzuki Vitara 1.4 - napęd na 4x4 i 140-konny silnik: nie jest już tanio...
Podsumowując: auto jest mniejsze od Dustera i bardziej miejskie, lepiej jeździ po asfalcie. W wersji Elegance to całkiem dobrze dopasowany, nie za duży SUV do miasta. Wersja 1.4 z manualną skrzynią biegów jeździ wyraźnie lepiej niż 1.0, ale też więcej kosztuje. Wrażenia ogólne? Mieszane – głównie z powodu ceny i dostępnej alternatywy. Otóż w testowanej wersji samochód kosztuje ok. 100 tys. zł – niby taniej niż europejska konkurencja, ale już wcale nie tak tanio. Dodajemy automatyczną skrzynię biegów i robi się 110 tys. zł, albo bierzemy odmianę z gorszym wyposażeniem i obniżamy cenę do 96 tys. zł (plus lakier). W sumie niezłe auto, ale lektura cennika wyjaśnia, dlaczego to Dacia Duster sprzedaje się lepiej, choć jest bardziej toporna.
Suzuki Vitara 1.4 - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1373 cm3, R4 turbo benz.. |
Moc | 140 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 220 Nm przy 1500-4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | skrzynia ręczna, 6-biegowa, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,8 l/100 km (producent) , 9,5 l/100 km (w teście) |
Masa własna/ładowność | 1120 kg/610 kg |
Cena (wersja Elegance) 1.4 MT 4x4 | od 98 900 zł |