Na liczniku naszego długodystansowego Hyundaia i30 pojawiło się ponad 4 tys. km. Skoro jeszcze niewiele możemy powiedzieć o trwałości auta, wykorzystujemy ten czas na analizę warunków ochrony gwarancyjnej producenta.
Hyundai I30 – przeznaczenie
Warunki gwarancji Hyundaia są korzystniejsze, jeśli samochód użytkuje prywatna osoba. Możemy wtedy liczyć na opiekę ze strony producenta przez 5 lat bez względu na przebieg. Jeśli wczytamy się dokładniej w warunki, okazuje się, że taki okres ochrony obejmuje mechanikę samochodu oraz karoserię. Sprzęt audio ma okrojoną gwarancję do 3 lat, a elementy zawieszenia podobnie jak akumulator do 2 lat. Również na dwa lata udzielana jest gwarancja na oryginalne części zamienne Hyundaia.
Gwarancja nie obejmuje elementów naturalnie się zużywających jak choćby świec zapłonowych, żarówek, klocków hamulcowych, pasków napędowych, czy sprzęgieł. Warunkiem utrzymania gwarancji jest dopełnienie wszystkich czynności serwisowych, jakie przewiduje producent. Maksymalna dopuszczalna różnica przebiegu lub czasu wykonania obowiązkowego przeglądu wynosi 1000 km i miesiąc, a utrata gwarancji jest konsekwencją m.in. dokonania niedopuszczonych przez producenta przeróbek w samochodzie.
Jeśli już zdarzy się awaria producent zobowiązany poradzić sobie z problemem w ciągu 14 dni od daty dostarczenia samochodu do serwisu. Jeśli samochód trafia do przeznaczenia komercyjnego, nie jest aż tak kolorowo. Wtedy właściciel może liczyć na 3 lata ochrony gwarancyjnej lub 100 tys. km. Ale nawet w tym wypadku jest to okres dłuższy, niż oferuje większość producentów samochodów. Standardem gwarantowanym przez prawo Unii Europejskiej jest okres dwóch lat.
Hyundai I30 – nasza zima nie jest zła
Nasz Hyundai pokonał 4 tys. km i trafił na okres temperatury spadającej poniżej - 15 st. C. Nie było najmniejszych problemów z rozruchem diesla. Nieprzyjemne doznania związane z mrozem zdecydowanie złagodziły podgrzewana kierownica oraz fotele. Takie elementy wyposażenia polecamy każdemu, kto parkuje samochód pod chmurką. Na razie przebieg jest za mały, by dopatrywać się zużycia lub usterek. Do tej pory nie zauważyliśmy najmniejszych niedomagań na naszym aucie, a średnie spalanie spadło do 7,4 l/100 km. Biały Hyundai I30 większość przebiegu pokonał w mieście.
Dziennik testu:
Przebieg: 4420 km
Spalanie – 7,4 l/100 km
Usterki: brak
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDI - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1582 cm3, R4, turbo diesel |
Moc | 136 KM przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa aut., napęd na przód |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Średnie zużycie paliwa | 4.3 l/100 km (producent) |
Cena | 113 350 zł |