Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Hyundai Kona 1.0 T-GDI vs. 1.6 T-GDI – więcej komfortu | TEST

Hyundai Kona 1.0 T-GDI vs. 1.6 T-GDI – więcej komfortu | TEST

Chcesz kupić miejskiego crossovera i przypadł ci do gustu wchodzący właśnie na rynek Hyundai Kona? To nie koniec dylematów, ponieważ najnowszy model Hyundaia występuje w dwóch wyraźnie różniących się wersjach – tańszej z silnikiem 1.0 i napędem na przednie koła oraz mocniejszej 1.6 4x4.

92973afa8ed70b56688969b4673043f4
Zobacz galerię (31)
Igor Kohutnicki / Onet
92973afa8ed70b56688969b4673043f4

Najpierw wsiadamy za kierownicę Hyundaia Kony 1.0 T-GDI, żeby sprawdzić, czy 3-cylindrowy silnik poradzi sobie z crossoverem o masie 1233 kg. Okazuje się, że mocy nie brakuje. Inżynierom Hyundaia dzięki turbosprężarce udało się wycisnąć aż 120 KM z litra pojemności. Jeśli więc chcemy dynamiczniej przyspieszyć lub rozwinąć skrzydła na autostradzie, silnik 1.0 spełnia swoje zadanie. Kona 1.0 T-GDI na rozpędzenie do „setki” potrzebuje 12 s, a maksymalnie może jechać z prędkością 181 km/h. Tak kolorowo nie wygląda natomiast moment obrotowy.

Co prawda, mamy do dyspozycji 172 Nm już od 1500 obr./min, ale w praktyce, kiedy niespodziewanie przyspieszamy i nie ma czasu na redukcję biegu, okazuje się, że silnik nie zapewnia optymalnej dynamiki przy niskich obrotach. Gdy jednak zdecydujemy się na spokojniejszy styl jazdy, łatwo można zaakceptować osiągi i charakterystyczne brzmienie trzycylindrowego silnika. Gdy podróżuje się zgodnie z miejskim tempem w Warszawie, komputer wyświetla wyniki przekraczające 8 litrów na „setkę”. Większe oszczędności zyskujemy, kiedy rzeczywiście delikatnie wciskamy pedał gazu. Jeśli tylko nie mieszkasz w górach i nie musisz forsować stromych podjazdów, w tak niewielkim samochodzie napęd na cztery koła nie jest konieczny. Z pomocą nowoczesnej elektroniki Kona 1.0 T-GDI radzi sobie dzielnie nawet w trudniejszych warunkach.

Igor Kohutnicki / Onet

Hyundai Kona 1.0 T-GDI vs. 1.6 T-GDI – oferowany w zestawie

Czy warto zatem dopłacić 23 tys. zł za wersję z doładowanym silnikiem 1.6 T-GDI o mocy 177 KM, automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła?

Wybór jest o tyle łatwiejszy, że nie można dowolnie żonglować wersją silnikową i wyposażeniem. Jeśli więc zależy ci na automatycznej skrzyni biegów lub napędzie na cztery koła, jesteś skazany na odmianę z silnikiem 1.6 T-GDI. Nie należy jednak się dziwić, że Hyundai zadecydował, iż wersja 1.0 T-GDI będzie oferowana wyłącznie z ręczną skrzynią i napędem na przednie koła. Dodatkowe opory w układzie napędowym mogłyby spowodować, że osiągi spadłyby do poziomu trudniejszego do zaakceptowania.

W Hyundaiu Konie wraz z napędem zmienia się również typ tylnego zawieszenia. W wersji 1.6 T-GDI zamiast prostego rozwiązania, jakim jest belka skrętna, otrzymujesz zawieszenie wielowahaczowe. W 1.6 T-GDI masz zatem do dyspozycji mocniejszy silnik i wrażenie, że jedziesz większym i dojrzalszym samochodem, bo poprawiają się rozłożenie masy i stabilność prowadzenia przy wyższych prędkościach. Komfort zwiększają również 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa (7DCT) oraz przyjemnie brzmiący silnik z 4 cylindrami. W wersji 1.6 T-GDI osiągi wykraczają wyraźnie ponad optymalny poziom. Trzeba jednak liczyć się z tym, że zużycie paliwa będzie wyższe o ok. 2 l na 100 km i delikatne obchodzenie się z pedałem gazu nie przyniesie tak dużych oszczędności, jak w wersji 1.0 T-GDI.

Igor Kohutnicki / Onet

Hyundai Kona 1.0 T-GDI vs. 1.6 T-GDI – komfort kosztuje

Po jazdach obiema wersjami Kony doszliśmy do wniosku, że w tym wypadku wybór raczej wynika nie z konieczności, lecz z chęci posiadania bardziej komfortowego samochodu.

Igor Kohutnicki / Onet

Hyundai Kona 1.0 T-GDI – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 998 ccm, R3, turbobenz.
Moc 120 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 172 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km
Masa własna 1233 kg
Cena od 73 990 zł
Igor Kohutnicki / Onet

Hyundai Kona 1.6 T-GDI – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika  ccm, R3, turbobenz.
Moc 177 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy 265 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut. dwusprzęgłowa, 4x4
Prędkość maksymalna 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Średnie zużycie paliwa 6,7 l/100 km
Masa własna 1401 kg
Cena od 96 990 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków