Automat w tandemie z turbodieslem okazuje się zaskakująco żwawy, "martwy punkt" jest mu praktycznie obcy, biegi przełącza bez charakterystycznego ociągania. Tryb automatyczny w zupełności wystarcza do codziennej jazdy, jedyną słabością jest ekstremalna zależność zużycia paliwa od stylu jazdy. Przy pełnym wykorzystaniu potencjału silnika należy się liczyć ze zużyciem 13 l/100 km, podczas normalnej jazdy można ograniczyć pragnienie poniżej 8 litrów.

Sekwencyjna zmiana biegów umożliwia kręcenie silnika aż do czerwonego pola, a solidny moment obrotowy pozwala rozpędzić niemal 2 tony samochodu bardzo energicznie. Jednostka napędowa jest w dodatku dobrze wytłumiona, tak więc największym źródłem hałasu w kabinie sa odgłosy toczących się opon i strumień powietrza świszczący na wysokości sporych lusterek.

Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny wypadają osobliwie, kiedy je zestawić z poprzednią generacją terminującą przystosowanie azjatyckiej produkcji do warunków europejskich: namiastki tworzyw i drewna są również i tutaj, pozostałe materiały, a przede wszystkim kształty zyskały jednak na rzeczowości. Pięcioro podróżnych ma dość miejsca na głowy i kolana, przesuwna kratka "podatkowa" za drugim rzędem siedzeń pogarsza w jakimś stopniu widok do tyłu, a od czasu do czasu daje o sobie znać akustycznie. Bagażnik o pojemności przekraczającej siedemset litrów jest jednak bardzo istotnym argumentem i nawet przekwalifikowanie samochodu na ciężarówkę nie obniża jego walorów transportowych.

Santa Fe mimo braku reduktora jest nadal SUV-em, prześwit wynosi 203 mm, a dołączany napęd tylnej osi umożliwiają przejazd samochodu w warunkach daleko gorszych niż na zwykłych polnych drogach. Mimo stosunkowo zbyt efektywnego układu wspomagania wóz jest dobrze zwrotny również przy wyższych prędkościach, skłony nadwozia w zakrętach z uwagi na wysokość i ciężar pojazdu należy uznać za typowe. Cena wyjściowa (4x2) to 129.900 zł.

Plusy:

- praca automatu- przestrzeń wewnątrz- komfort

Minusy

- zbyt mocne wspomaganie kierownicy

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi9Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9Praktyczne schowki10Przyjemność z jazdy9Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika10Osiągi na niższych obrotach9Moc na wyższych obrotach8Głośność na niższych obrotach9Głośność na wyższych obrotach9Zużycie paliwa8Stopnie skrzyni biegów9Łatwość zmiany przełożeń8Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu9Własności jezdne w warunkach ekstremalnych8Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)10Przeniesienie siły napędowej na jezdnię10Skuteczność hamulców9BagażnikWielkość bagażnika9Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika7Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna9Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,73

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:wysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):2188Moc (kW / obr./min):114 / 4000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):343 / 1800 - 2500Parametry eksploatacyjne:Prędkosć maksymalna (km/h):179Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):12.6Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):10.4 / 6.7 / 8.1Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l):774 / 1582Pojemność zbiornika paliwa (l):75Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1928 / 642Wymiar opon:235/60 R18Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4675b) szerokość (mm):1890c) wysokość (mm):1725d) rozstaw osi (mm):2700e) rozstaw z przodu (mm):1615f) rozstaw z tyłu (mm):1619Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):950 / 1160h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):810 / 990i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1000j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):990k) szerokość z przodu (mm):1490l) szerokość z tyłu (mm):1470długość siedzenia z przodu (mm):510długość siedzenia z tyłu (mm):490wysokość oparcia z przodu (mm):570wysokość oparcia z tyłu (mm):590miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK

Piotr Tekiela