Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Ile kosztuje prestiż i luksus?

Ile kosztuje prestiż i luksus?

Autor Korzeniowski Bogusław
Korzeniowski Bogusław

Jeden samochód w gospodarstwie domowym musi łączyć zalety pojazdu rodzinnego (wyprawy za miasto i na wakacje) i miejskiego (małe gabaryty, zwrotność w ruchu miejskim i łatwość parkowania). Ograniczeniem jest jednak wielkość, gdyż model idealny do poruszania w mieście jest za mały do jazd poza miasto.

Ile kosztuje prestiż i luksus?
Onet
Ile kosztuje prestiż i luksus?

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych rozpoczęto więc prace nad skonstruowaniem "dużych maluchów". Efektem prac jest powstanie klasy reprezentowanej przez Fiata Idea, Renault Modus, Opla Meriva i Lancię Musa, często określanej Urban Active Vehicle (UAV).

Wersje UAV łączą dwie koncepcje samochodu. Z jednej strony kompaktowe wymiary (długość to niecałe cztery metry, a szerokość ok. 1,70 metra), a z drugiej modułowość i elastyczność prawdziwego vana. Wg producentów są one oferowane dla młodych rodzin, prowadzących dynamiczne życie. Mają być "pomocnikiem" w ruchu miejskim w tygodniu i "kompanem" podczas długich weekendowych podróży. Podobieństwem do samochodów van jest większa - w porównaniu z pojazdami segmentu B i C - wysokość, a w efekcie odmienna pozycja siedzenia kierowcy, co pozwala na korzystniejsze kierowanie i łatwiejsze zajmowanie miejsca w pojeździe.

Zabudowa na płycie podłogowej stosowanej w samochodach segmentu B nie oznacza jednak, że powstałe wersje są modyfikacją istniejących modeli i ich cena tylko nieznacznie wzrosła. Większość producentów traktuje pojazd jako zupełnie nową klasę i stąd też zupełnie nowa wartość rynkowa. Najtańsza Idea 1,4 Fresh kosztuje 44500 zł, a najtańszy Punto 1,2 Fresh (starsza trzydrzwiowa wersja) w salonach oferowany jest za 30900 zł. Na przykładzie firmy Fiat warto jednak zaobserwować nie stosunek wartości pojazdu segmentu B, do "wyrośniętego malucha" jakim jest Idea, ale cenę stylu i prestiżu.

W koncernie, oferta produktów jest bardzo dokładnie ustalona: Fiat produkuje samochody popularne, Lancia modele dla bardziej wymagających klientów, a Alfa Romeo wersje o aspiracjach sportowych. Zazwyczaj modele różnią się stylem i zabudową wnętrza. Minivany Lancia Musa i Fiat Idea są jednak prawie identyczne.

Plusem obydwu wersji jest uniwersalna zabudowa wnętrza. Dzięki konstrukcji foteli umożliwiającej przesuwanie tylnej kanapy, przy jednoczesnym jej podziale 1/3:2/3 możliwe jest kilkadziesiąt konfiguracji. W zależności od potrzeb pojazd możemy przystosować do wygodnego przewozu pięciu osób (bagażnik ma wówczas 320 litrów), ograniczyć im komfort powiększając bagażnik, złożyć przedni fotel i stworzyć stolik, rozłożyć fotel aby uzyskać "leżankę", czy też po całkowitym złożeniu foteli uzyskać przestrzeń bagażową o pojemności 1420 litrów .

Tak jak wspomniano modele są "prawie" identyczne i to "prawie" kosztuje ponad 15 000 zł. Porównując modele Musa i Idea musimy wybierać do porównań silniki benzynowy 1,4 16V (95KM), lub dieslowski Multijet 1,3. Oprócz tych jednostek (dostępnych w obu modelach) w samochodach oferowane są jeszcze: najtańszy 1,4 8V (tylko w Fiacie) i najdroższy 1,9 JTD (tylko w Lancii). Do porównań przyjęto więc wersje z silnikami benzynowymi 1,4 16V.

W przypadku Lancii samochód oferowany z silnikiem 1,4 16V to Musa Oro dostępna za 75 500 zł, która w standardzie ma min. poduszkę powietrzną pasażera i kierowcy (boczne airbagi są jako opcja), ABS (kontrola trakcji ESP to opcja), centralny zamek i przednie szyby uchylane elektrycznie (elektrycznie otwierane tylne szyby to opcja), oraz klimatyzację manualną (automatyczna to opcja). Takie samo wyposażenie możemy znaleźć w Fiacie Idea Dynamic kosztującym 58 450 zł (w tańszych wersjach oznaczonych jako Fresh i Energy wyposażenie jest uboższe). Jednakże tylko porównanie danych technicznych i danych wyposażenia pozwala stwierdzić, ze są to identyczne pojazdy.

Idea wygląda jak biedniejsza siostra Musy. Z zewnątrz Lancia ma bardziej interesującą linię stylistyczną, podkreśloną dużymi lampami i -charakterystycznym dla wersji luksusowych- dużym grilem. We wnętrzu Lancia może się natomiast podobać doborem materiałów tapicerskich i dopasowaniem konstrukcji foteli, oraz wykończeniem deski rozdzielczej z lepszych jakościowo plastików i bogatszego wzornictwa zabudowy konsoli

Jednakże nawet gdybyśmy podliczyli koszty tych droższych dodatków i małoseryjnej produkcji karoserii (Idea jest bardziej popularnym pojazdem) pozostanie nam znaczna kwota będąca różnicą cen. Tej kwoty nie można określić inaczej jak "wartość posiadania luksusowej marki Lancia".

Autor Korzeniowski Bogusław
Korzeniowski Bogusław
Powiązane tematy:NoweTestyMoto (Serwis)
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków