Niedawno nasi koledzy testowali Infiniti G37X. Sedana napędzanego tym samym sześciocylindrowym silnikiem widlastym o pojemności skokowej 3,7 litra i mocy 320 KM, współpracującego z siedmiostopniowa przekładnią automatyczną i napędem na cztery koła. Niby to samo, a jednak inaczej.

Identyczne geny - jednostka napędowa, zawieszenie, wyposażenie wnętrza, zdecydowanie zbliżają do siebie te dwa modele. EX37 GT oraz G37X różnią się od siebie kształtem nadwozia. G 37X to typowy sedan, a EX37 GT łączy w sobie cechy typowego coupe z crossoverem przy komforcie wnętrza typowego sedana. Przyznać trzeba iż konstruktorzy Infiniti stanęli na wysokości zadania i stworzyli model z piękną sylwetką.

Ten test miał za zadanie podjęcie próby jazdy oszczędnej. Staraliśmy się jeździć spokojnie, gwałtownie nie przyspieszać, a przy tym nie przekraczać prędkości 130 km/h (oczywiście na autostradzie). Jednak wskaźnik czujnika poziomu paliwa obniżał swoje położenie nieubłaganie i stosunkowo szybko. Ostatecznie na dystansie 856 km osiągnęliśmy średnie zużycie paliwa 12,8 l/100 km. Biorąc jednak pod uwagę moc i parametry sześciocylindrowego silnika, wynik ten należy uznać za zadawalający. Warto podkreślić, iż nawet przy prędkości 160 km/h ten silnik pracuje bardzo cicho i niemależe zupełnie nie słychać go w optymalnie wyciszonej kabinie.

W mieście jednak trzeba liczyć się ze zużyciem ok. 15 l/100 km.

Sześciocylindrowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 3,7 litra przy 7000 obr./min oraz mocy 320 KM i maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm przy 5200 obr./min, to zdecydowanie za dużo jak na polskie warunki drogowe.Silnik ma cztery zawory na cylinder, system zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów

Czy Infiniti EX37 GT nadaje się na polskie drogi?

Samochody sprowadzane przez oficjalnego importera do Europy otrzymały odpowiednio zmodyfikowaną charakterystyką zawieszenia. Jednak na polskich drogach można zweryfikować wszystko. Przyznać trzeba, iż GX37 odczuwa jakość polskich traktów, chociaż ten dyskomfort stara się maksymalnie neutralizować.

Trochę dają znać także o sobie polskie koleiny, ale mimo wszystko auto prowadzi się na nich dobrze. Niski profil opon dyskwalifikuje ten model z jazdy w terenie (chociaż ma napęd na cztery koła). Jak się przekonaliśmy naocznie, to auto stworzone do jazdy po asfalcie (równym!).

Przyjemnością może być jazda w nocy. Znakomite przednie reflektory bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów AFS (Adaptiva Front-lightening System) dają szeroki i długi snop światła, a podczas pokonywania nawet ostrych zakrętów optymalnie doświetlają te miejsca, których przy rozwiązaniu standardowym zwykle dobrze nie widzimy w ciemności.

Niektórzy boją się aut z kremową, czy nawet białą tapicerką. Infiniti zupełnie zmienia ten pogląd. Skórzana kremowa tapicerka nie tylko znakomicie się prezentuje, ale jest przy tym bardzo łatwa w utrzymaniu. I co najważniejsze - dodaje poczucia luksusu.

Przednie fotele z dobrym trzymaniem bocznym są elektrycznie regulowane z funkcją pamięci ustawień oraz podgrzewane. Istnieje możliwość zapisania w pamięci ustawień dla dwóch kierowców. System potrafi zapamiętać ustawienia fotela, lusterek zewnętrznych i koła kierownicy. Elektrycznie sterowane jest w dwóch płaszczyznach koło kierownicy, którego możliwości pozwalają na dostosowanie do każdej sylwetki kierowcy.

Do dyspozycji kierowcy i współpasażera jest tez dwustrefowa klimatyzacja z automatyczną regulacją temperatury.

Z tyłu fotela kierowcy znajduje się nietypowe rozwiązanie, którym jest wysuwany wieszak na marynarkę.

Kierowca z wnętrza do tyłu i na boki nie ma najlepszej widoczności. Jest jednak cos co potrafi ułatwić mu życie. To kamera cofania, za pośrednictwem której możemy zobaczyć przestrzeń za pojazdem. Jednak dodatkowym ułatwieniem jest zmieniające się pole, które obrazuje manewry pojazdu. Natomiast druga kamera ukazuje pas równoległy do pojazdu wzdłuż np. krawężnika. Taki system, to parkowanie bez najmniejszych problemów i co najważniejsze bez jakichkolwiek obcierek elementów nadwozia.

Na pochwałę zasługuje także system nawigacji, bo Infiniti jako jedna z nielicznych marek na polskim rynku dysponuje w swoich samochodach aktualnymi mapami Polski!

Tym, którzy zdecydują się na zakup jednego z modeli Infiniti w Polsce, polecamy zakup dodatkowego koła zapasowego, które nie znalazło się w standardowym wyposażeniu auta. Producent dostarcza auto jedynie z zestawem naprawczym. Co prawda statystyki nie są aż tak przerażające i przeciętne przebicie koła powinno nam się zdarzyć tylko raz w roku, ale polskie drogi wciąż nie należą do idealnych. Warto takie koło mieć w bagażniku, by nie jechać w daleką podróż z duszą na ramieniu.

Jednym z istotnych systemów zapewniających bezpieczeństwo jest system sterowania prędkością jazdy ICC (Inteligent Cruise Control), którego laserowe czujniki i cyfrowe wyszukiwacze wykrywają pojazdy jadące przed nami i utrzymują wcześniej ustalony optymalny dystans. Dodatkowo czujniki laserowe współdziałają z systemem wstępnego hamowania pojazdu i w każdej sytuacji zagrożenia (zbyt bliska odległość do pojazdu jadącego przed nami) powodują zmniejszenie prędkości. Jak sprawdziliśmy w testowanym egzemplarzu, system ten znakomicie sprawdza się na trasie, chociaż nieprzyzwyczajony do jego reakcji kierowca, może przezywać nerwowe chwile.

Plusy

Minusy

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa6Praktyczne schowki8Przyjemność z jazdy10Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu6Silnik, skrzynia biegówPraca silnika10Osiągi na niższych obrotach9Moc na wyższych obrotach10Głośność na niższych obrotach9Głośność na wyższych obrotach8Zużycie paliwa6Stopnie skrzyni biegów10Łatwość zmiany przełożeń10Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu9Własności jezdne w warunkach ekstremalnych10Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię10Skuteczność hamulców10BagażnikWielkość bagażnika6Możliwość załadunku bagażnika5Funkcjonalność bagażnika6Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,41

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:6 / 4Pojemność skokowa (cm3):3696Moc (kW / obr./min):320 / 7000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):360 / 5200 Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):240Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):6.4Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):15.9 / 8.5 / 11.2Rozmiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 340 / -Pojemność zbiornika paliwa (l):80Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1876 / 482Rozmiar opon225/50 R18

Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4640b) szerokość (mm):1800c) wysokość (mm):1580d) rozstaw osi (mm):2850e) rozstaw kół z przodu (mm):1520f) rozstaw kół z tyłu (mm):1520Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):820 / 1090h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):620 / 910i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):970j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):890 k) szerokość z przodu (mm):1490l) szerokość z tyłu (mm):1470długość siedzenia z przodu (mm):500długość siedzenia z tyłu (mm):470wysokość oparcia z przodu (mm):650wysokość oparcia z tyłu (mm):680miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK