Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Jaguar E-Pace P200 AWD – kocia mamuśka

Jaguar E-Pace P200 AWD – kocia mamuśka

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Najmniejszy z Jaguarów wygląda drapieżnie, jednak to instynkt opiekuńczy dominuje tu nad łowczym. Czy 200-konny E-Pace nadaje się na auto rodzinne?

Jaguar E-Pace P200 AWD
Zobacz galerię (18)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Jaguar E-Pace P200 AWD
  • Jaguar E-Pace, choć jest tylko kompaktowym SUV-em, waży według naszych pomiarów aż 1923 kg
  • Wysoka masa rzutuje zarówno na spalanie jak i osiągi
  • Dwulitrowy silnik został bardzo dobrze wyciszony

Jaguar E-Pace jest konstrukcyjnie kuzynem Range Rovera Evoque’a i Land Rovera Discovery Sport. Od 2 lat atakuje rewiry: Audi Q3, BMW X1/X2, Mercedesa GLA oraz Volvo XC40. Choć E-Pace nie jest w tym gronie największy, to w użytkowaniu potrafi sprawiać takie wrażenie – nie tylko w pozytywnym sensie.

Wyglądem kompaktowy SUV Jaguara trzyma się blisko większego F-Pace’a. Ma tak samo seksowny tył, ale zgrabniejsze „biodra” i mniej agresywną „twarz”. Na powitanie projektory pod lusterkami wyświetlają na ziemi grafikę z sylwetką dorosłego jaguara i jego pociechy – miły detal i też wyraźny prognostyk charakteru tego auta. Dzieci na pewno to pokochają. Ale jeśli jesteście rodzicami i musicie „obsługiwać” swoje małe w fotelikach, to będą was irytować tylne drzwi. Są bardzo grube, skrzydło rozciąga się aż na błotnik, a sam otwór drzwiowy jest dość wąski. Nawet jeśli zatem na parkingu sąsiedni samochód nie stoi przesadnie blisko, to i tak nie otworzycie drzwi na tyle szeroko, żeby mieć wygodny dostęp do tylnej kanapy – taka cena stylistyki. W kabinie jednak nie można już narzekać na ciasnotę. Siedzenia w obu rzędach są przyjemnie wykończone, wyprofilowane i pozwalają zająć wygodną pozycję.

Jaguar E-Pace P200 AWD – skąd tak wysoka masa?

Nadwozie ma 1,98 m szerokości (ze złożonymi lusterkami) – dość dużo jak na SUV-a tej klasy. Za kierownicą się to odczuwa, podobnie jak bardzo dużą masę E-Pace’a. Nasz testowy egzemplarz ważył aż 1923 kg – to kategoria wagowa SUV-ów co najmniej o klasę większych. Ten parametr, niestety, rzutuje na osiągi, spalanie i charakterystykę prowadzenia. Zamiast obiecanych przez Jaguara 8,2 s od 0 do 100 km/h najlepszym wynikiem uzyskanym w naszych pomiarach było 8,6 s, i to dopiero w manualnym trybie pracy skrzyni biegów. „Na automacie” czas przyspieszenia wyniósł 8,9 s.

Do rodzinnej jazdy to i tak wystarczy, ale wysokie spalanie będzie już trudniej zaakceptować. Na naszej pętli pomiarowej E-Pace potrzebował średnio 9,7 l/100 km – bardzo dużo jak na kompaktowego SUV-a z 200-konnym turbobenzyniakiem i 9-stopniowym „automatem”. Tym bardziej że silnik swój maksymalny moment 320 Nm osiąga już przy 1250 obr./min. W czasie normalnej jazdy wskazówka obrotomierza rzadko dochodzi do 3 tys. Codzienne poruszanie się po mieście może skutkować zużyciem nawet 17 l/100 km! Na autostradzie zmierzyliśmy 10,3 l, natomiast na drodze krajowej E-Pace potrzebował 7,8 l/100 km.

Jaguar E-Pace P200 AWD – drapieżnik „zrodzinniał”

Silnik został jednak bardzo dobrze wyciszony. W kabinie ledwo go słychać i nawet na wysokich obrotach nie staje się głośny ani wyjący. Przekładnia woli jednak, kiedy łagodnie naciskamy gaz, wówczas płynnie zmienia biegi i dobrze odnajduje się też w powolnym ruchu stop & go.

Zawieszenie mięsiście pracuje i nawet jeśli wszystkie koła wpadają w dziury, E-Pace trzyma kurs jazdy bez mocnego wytrząsania pasażerów. Za to układ kierowniczy tylko podczas inicjowania skrętu daje poczucie precyzji, później opory stają się zaskakująco sztuczne, chciałoby się czuć lepsze zespolenie z kołami. W rezultacie E-Pace’em jeździ się spokojniej, niż mogłoby na to wskazywać 200 koni pod maską czy też sportowy rodowód Jaguara – drapieżnik „zrodzinniał”.

Jaguar E-Pace P200 AWD – nasza opinia

Po 200-konnym kompaktowym SUV-ie Jaguara spodziewałem się trochę bardziej drapieżnego charakteru, tymczasem E-Pace P200 nastraja do raczej spokojnej jazdy. Szkoda, że w parze z tym nie idzie niższe spalanie. Szczególnie w mieście silnik P200 szokująco dużo pali. E-Pace sprawia poza tym wrażenie bardzo solidnie wykonanego auta – być może dlatego też jest taki ciężki.

Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się podoba

  • Poczucie przestronności
  • Wygodne fotele
  • Pozycja za kierownicą
  • Osłonięte progi
  • Cichy silnik
  • Staranne i solidne wykonanie

Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się nie podoba

  • Bardzo wysokie spalanie
  • Długie i grube tylne drzwi
  • Pewna sztuczność układu kierowniczego
  • Wysoka masa własna

Jaguar E-Pace P200 AWD – nasze pomiary testowe

0-50 km/h2,8 s
0-100 km/h8,6 s
0-130 km/h14,3 s
60-100 km/h5,0 s (aut.)
80-120 km/h6,1 s (aut.)
Masa własna/ładowność1923/477 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)11,6/11,5 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne)36,8 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące)37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h53 dB (A)
przy 100 km/h60 dB (A)
przy 130 km/h67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)9,7 l/100 km
Zasięg710 km

Jaguar E-Pace P200 AWD – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Napęd rozrządułańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1997
Moc silnika (KM/obr./min)200/5500
Maks. mom. (Nm/obr./min)320/1250
0-100 km/h (s)8,2
V maks. (km/h)216
Średnie spalanie (l/100 km)8,3
Emisja CO2 (g/km)190
Skrzynia biegówaut. 9
Napęd4x4
Marka i model opon test. autaGoodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Rozmiar opon test. auta235/55 R 19
Pojemność bagażnika484-1234
Pojemność zbiornika paliwa (l)69

Jaguar E-Pace P200 AWD – wyposażenie

WersjaR-Dynamic SE
Reflektory LEDS
NawigacjaS
Aplikacje onlineS
System audio MeridianS
Elektrycznie sterowana klapa bagażnikaS
Skórzane fotele z elektryczną regulacjąS
Podgrzewane fotele1800 zł
Czujniki parkowaniaS

Jaguar E-Pace P200 AWD – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji232 900 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna6 lat
Przeglądyco 25 tys. km lub rok
Cena testowanego auta246 970 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków