- Jaguar E-Pace, choć jest tylko kompaktowym SUV-em, waży według naszych pomiarów aż 1923 kg
- Wysoka masa rzutuje zarówno na spalanie jak i osiągi
- Dwulitrowy silnik został bardzo dobrze wyciszony
Jaguar E-Pace jest konstrukcyjnie kuzynem Range Rovera Evoque’a i Land Rovera Discovery Sport. Od 2 lat atakuje rewiry: Audi Q3, BMW X1/X2, Mercedesa GLA oraz Volvo XC40. Choć E-Pace nie jest w tym gronie największy, to w użytkowaniu potrafi sprawiać takie wrażenie – nie tylko w pozytywnym sensie.
Wyglądem kompaktowy SUV Jaguara trzyma się blisko większego F-Pace’a. Ma tak samo seksowny tył, ale zgrabniejsze „biodra” i mniej agresywną „twarz”. Na powitanie projektory pod lusterkami wyświetlają na ziemi grafikę z sylwetką dorosłego jaguara i jego pociechy – miły detal i też wyraźny prognostyk charakteru tego auta. Dzieci na pewno to pokochają. Ale jeśli jesteście rodzicami i musicie „obsługiwać” swoje małe w fotelikach, to będą was irytować tylne drzwi. Są bardzo grube, skrzydło rozciąga się aż na błotnik, a sam otwór drzwiowy jest dość wąski. Nawet jeśli zatem na parkingu sąsiedni samochód nie stoi przesadnie blisko, to i tak nie otworzycie drzwi na tyle szeroko, żeby mieć wygodny dostęp do tylnej kanapy – taka cena stylistyki. W kabinie jednak nie można już narzekać na ciasnotę. Siedzenia w obu rzędach są przyjemnie wykończone, wyprofilowane i pozwalają zająć wygodną pozycję.
Jaguar E-Pace P200 AWD – skąd tak wysoka masa?
Nadwozie ma 1,98 m szerokości (ze złożonymi lusterkami) – dość dużo jak na SUV-a tej klasy. Za kierownicą się to odczuwa, podobnie jak bardzo dużą masę E-Pace’a. Nasz testowy egzemplarz ważył aż 1923 kg – to kategoria wagowa SUV-ów co najmniej o klasę większych. Ten parametr, niestety, rzutuje na osiągi, spalanie i charakterystykę prowadzenia. Zamiast obiecanych przez Jaguara 8,2 s od 0 do 100 km/h najlepszym wynikiem uzyskanym w naszych pomiarach było 8,6 s, i to dopiero w manualnym trybie pracy skrzyni biegów. „Na automacie” czas przyspieszenia wyniósł 8,9 s.
Do rodzinnej jazdy to i tak wystarczy, ale wysokie spalanie będzie już trudniej zaakceptować. Na naszej pętli pomiarowej E-Pace potrzebował średnio 9,7 l/100 km – bardzo dużo jak na kompaktowego SUV-a z 200-konnym turbobenzyniakiem i 9-stopniowym „automatem”. Tym bardziej że silnik swój maksymalny moment 320 Nm osiąga już przy 1250 obr./min. W czasie normalnej jazdy wskazówka obrotomierza rzadko dochodzi do 3 tys. Codzienne poruszanie się po mieście może skutkować zużyciem nawet 17 l/100 km! Na autostradzie zmierzyliśmy 10,3 l, natomiast na drodze krajowej E-Pace potrzebował 7,8 l/100 km.
Jaguar E-Pace P200 AWD – drapieżnik „zrodzinniał”
Silnik został jednak bardzo dobrze wyciszony. W kabinie ledwo go słychać i nawet na wysokich obrotach nie staje się głośny ani wyjący. Przekładnia woli jednak, kiedy łagodnie naciskamy gaz, wówczas płynnie zmienia biegi i dobrze odnajduje się też w powolnym ruchu stop & go.
Zawieszenie mięsiście pracuje i nawet jeśli wszystkie koła wpadają w dziury, E-Pace trzyma kurs jazdy bez mocnego wytrząsania pasażerów. Za to układ kierowniczy tylko podczas inicjowania skrętu daje poczucie precyzji, później opory stają się zaskakująco sztuczne, chciałoby się czuć lepsze zespolenie z kołami. W rezultacie E-Pace’em jeździ się spokojniej, niż mogłoby na to wskazywać 200 koni pod maską czy też sportowy rodowód Jaguara – drapieżnik „zrodzinniał”.
Jaguar E-Pace P200 AWD – nasza opinia
Po 200-konnym kompaktowym SUV-ie Jaguara spodziewałem się trochę bardziej drapieżnego charakteru, tymczasem E-Pace P200 nastraja do raczej spokojnej jazdy. Szkoda, że w parze z tym nie idzie niższe spalanie. Szczególnie w mieście silnik P200 szokująco dużo pali. E-Pace sprawia poza tym wrażenie bardzo solidnie wykonanego auta – być może dlatego też jest taki ciężki.
Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się podoba
- Poczucie przestronności
- Wygodne fotele
- Pozycja za kierownicą
- Osłonięte progi
- Cichy silnik
- Staranne i solidne wykonanie
Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się nie podoba
- Bardzo wysokie spalanie
- Długie i grube tylne drzwi
- Pewna sztuczność układu kierowniczego
- Wysoka masa własna
Jaguar E-Pace P200 AWD – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 2,8 s |
0-100 km/h | 8,6 s |
0-130 km/h | 14,3 s |
60-100 km/h | 5,0 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,1 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1923/477 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,5 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) | 36,8 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące) | 37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 9,7 l/100 km |
Zasięg | 710 km |
Jaguar E-Pace P200 AWD – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 200/5500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 320/1250 |
0-100 km/h (s) | 8,2 |
V maks. (km/h) | 216 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 190 |
Skrzynia biegów | aut. 9 |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
Rozmiar opon test. auta | 235/55 R 19 |
Pojemność bagażnika | 484-1234 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 69 |
Jaguar E-Pace P200 AWD – wyposażenie
Wersja | R-Dynamic SE |
Reflektory LED | S |
Nawigacja | S |
Aplikacje online | S |
System audio Meridian | S |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika | S |
Skórzane fotele z elektryczną regulacją | S |
Podgrzewane fotele | 1800 zł |
Czujniki parkowania | S |
Jaguar E-Pace P200 AWD – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 232 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 6 lat |
Przeglądy | co 25 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 246 970 zł |