- Jaguar E-Pace, choć jest tylko kompaktowym SUV-em, waży według naszych pomiarów aż 1923 kg
- Wysoka masa rzutuje zarówno na spalanie jak i osiągi
- Dwulitrowy silnik został bardzo dobrze wyciszony
- Jaguar E-Pace P200 AWD – skąd tak wysoka masa?
- Jaguar E-Pace P200 AWD – drapieżnik „zrodzinniał”
- Jaguar E-Pace P200 AWD – nasza opinia
- Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się podoba
- Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się nie podoba
- Jaguar E-Pace P200 AWD – nasze pomiary testowe
- Jaguar E-Pace P200 AWD – dane techniczne
- Jaguar E-Pace P200 AWD – wyposażenie
- Jaguar E-Pace P200 AWD – ceny i gwarancja
Jaguar E-Pace jest konstrukcyjnie kuzynem Range Rovera Evoque’a i Land Rovera Discovery Sport. Od 2 lat atakuje rewiry: Audi Q3, BMW X1/X2, Mercedesa GLA oraz Volvo XC40. Choć E-Pace nie jest w tym gronie największy, to w użytkowaniu potrafi sprawiać takie wrażenie – nie tylko w pozytywnym sensie.
Wyglądem kompaktowy SUV Jaguara trzyma się blisko większego F-Pace’a. Ma tak samo seksowny tył, ale zgrabniejsze „biodra” i mniej agresywną „twarz”. Na powitanie projektory pod lusterkami wyświetlają na ziemi grafikę z sylwetką dorosłego jaguara i jego pociechy – miły detal i też wyraźny prognostyk charakteru tego auta. Dzieci na pewno to pokochają. Ale jeśli jesteście rodzicami i musicie „obsługiwać” swoje małe w fotelikach, to będą was irytować tylne drzwi. Są bardzo grube, skrzydło rozciąga się aż na błotnik, a sam otwór drzwiowy jest dość wąski. Nawet jeśli zatem na parkingu sąsiedni samochód nie stoi przesadnie blisko, to i tak nie otworzycie drzwi na tyle szeroko, żeby mieć wygodny dostęp do tylnej kanapy – taka cena stylistyki. W kabinie jednak nie można już narzekać na ciasnotę. Siedzenia w obu rzędach są przyjemnie wykończone, wyprofilowane i pozwalają zająć wygodną pozycję.
Jaguar E-Pace P200 AWD – skąd tak wysoka masa?
Nadwozie ma 1,98 m szerokości (ze złożonymi lusterkami) – dość dużo jak na SUV-a tej klasy. Za kierownicą się to odczuwa, podobnie jak bardzo dużą masę E-Pace’a. Nasz testowy egzemplarz ważył aż 1923 kg – to kategoria wagowa SUV-ów co najmniej o klasę większych. Ten parametr, niestety, rzutuje na osiągi, spalanie i charakterystykę prowadzenia. Zamiast obiecanych przez Jaguara 8,2 s od 0 do 100 km/h najlepszym wynikiem uzyskanym w naszych pomiarach było 8,6 s, i to dopiero w manualnym trybie pracy skrzyni biegów. „Na automacie” czas przyspieszenia wyniósł 8,9 s.
Do rodzinnej jazdy to i tak wystarczy, ale wysokie spalanie będzie już trudniej zaakceptować. Na naszej pętli pomiarowej E-Pace potrzebował średnio 9,7 l/100 km – bardzo dużo jak na kompaktowego SUV-a z 200-konnym turbobenzyniakiem i 9-stopniowym „automatem”. Tym bardziej że silnik swój maksymalny moment 320 Nm osiąga już przy 1250 obr./min. W czasie normalnej jazdy wskazówka obrotomierza rzadko dochodzi do 3 tys. Codzienne poruszanie się po mieście może skutkować zużyciem nawet 17 l/100 km! Na autostradzie zmierzyliśmy 10,3 l, natomiast na drodze krajowej E-Pace potrzebował 7,8 l/100 km.
Jaguar E-Pace P200 AWD – drapieżnik „zrodzinniał”
Silnik został jednak bardzo dobrze wyciszony. W kabinie ledwo go słychać i nawet na wysokich obrotach nie staje się głośny ani wyjący. Przekładnia woli jednak, kiedy łagodnie naciskamy gaz, wówczas płynnie zmienia biegi i dobrze odnajduje się też w powolnym ruchu stop & go.
Zawieszenie mięsiście pracuje i nawet jeśli wszystkie koła wpadają w dziury, E-Pace trzyma kurs jazdy bez mocnego wytrząsania pasażerów. Za to układ kierowniczy tylko podczas inicjowania skrętu daje poczucie precyzji, później opory stają się zaskakująco sztuczne, chciałoby się czuć lepsze zespolenie z kołami. W rezultacie E-Pace’em jeździ się spokojniej, niż mogłoby na to wskazywać 200 koni pod maską czy też sportowy rodowód Jaguara – drapieżnik „zrodzinniał”.
Jaguar E-Pace P200 AWD – nasza opinia
Po 200-konnym kompaktowym SUV-ie Jaguara spodziewałem się trochę bardziej drapieżnego charakteru, tymczasem E-Pace P200 nastraja do raczej spokojnej jazdy. Szkoda, że w parze z tym nie idzie niższe spalanie. Szczególnie w mieście silnik P200 szokująco dużo pali. E-Pace sprawia poza tym wrażenie bardzo solidnie wykonanego auta – być może dlatego też jest taki ciężki.
Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się podoba
- Poczucie przestronności
- Wygodne fotele
- Pozycja za kierownicą
- Osłonięte progi
- Cichy silnik
- Staranne i solidne wykonanie
Jaguar E-Pace P200 AWD – to nam się nie podoba
- Bardzo wysokie spalanie
- Długie i grube tylne drzwi
- Pewna sztuczność układu kierowniczego
- Wysoka masa własna
Jaguar E-Pace P200 AWD – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 2,8 s |
0-100 km/h | 8,6 s |
0-130 km/h | 14,3 s |
60-100 km/h | 5,0 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,1 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1923/477 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,5 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) | 36,8 m |
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce gorące) | 37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 9,7 l/100 km |
Zasięg | 710 km |
Jaguar E-Pace P200 AWD – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 200/5500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 320/1250 |
0-100 km/h (s) | 8,2 |
V maks. (km/h) | 216 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 190 |
Skrzynia biegów | aut. 9 |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
Rozmiar opon test. auta | 235/55 R 19 |
Pojemność bagażnika | 484-1234 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 69 |
Jaguar E-Pace P200 AWD – wyposażenie
Wersja | R-Dynamic SE |
Reflektory LED | S |
Nawigacja | S |
Aplikacje online | S |
System audio Meridian | S |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika | S |
Skórzane fotele z elektryczną regulacją | S |
Podgrzewane fotele | 1800 zł |
Czujniki parkowania | S |
Jaguar E-Pace P200 AWD – ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 232 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 6 lat |
Przeglądy | co 25 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 246 970 zł |
Galeria zdjęć
Wyglądem kompaktowy SUV Jaguara trzyma się blisko większego F-Pace’a.
Tak zgrabny może być kompaktowy SUV: muskularne nadkola, mocno pochylona szyba...
...i ładnie wyeksponowane końcówki wydechu.
„Twarz” E-Pace'a jest mniej agresywna niż w F-Pasie.
Tylne drzwi są bardzo grube, skrzydło rozciąga się aż na błotnik, a sam otwór drzwiowy jest dość wąski. Nawet jeśli na parkingu sąsiedni samochód nie stoi przesadnie blisko, to i tak nie otworzycie drzwi na tyle szeroko, żeby mieć wygodny dostęp do tylnej kanapy – taka cena stylistyki.
Sympatyczny detal w rogu szyby: koci rodzic z maleństwem.
Projektory pod lusterkami także wyświetlają koci motyw na powitanie przy otwieraniu zamków.
Stonowany kształt deski rozdzielczej, ładne obszycia ze sztucznej skóry. W silnym świetle słabo czytelny ekran inforozrywki.
Przełącznik trybów jazdy – fajny, bo taki jak w F-Typie, i wygodny bo dający się obsłużyć bez patrzenia.
Przyciski otwierania klapy bagażnika i asystenta pasa ruchu umieszczono trochę nisko, ale dobrze, że Jaguar trzyma się prostego patentu na regulację podświetlenia zegarów.
System multimedialny ma łączność z siecią: można sprawdzić m.in. pogodę, dane o ruchu są aktualizowane w czasie rzeczywistym.
Pod podłokietnikiem jest duży schowek z wyjmowanym uchwytem na kubki i gumową matą z wzorem w... „panterkę”.
Ten motyw stylistyczny został powtórzony na półce przed lewarkiem.
Przyjemne siedzenia, wzorowa pozycja za kierownicą z dużym zakresem regulacji.
Osłonięte przez drzwi wąskie progi czynią wsiadanie wygodniejszym.
Stały panoramiczny dach (5720 zł) zabiera niewiele przestrzeni nad głową, dorośli mają dość miejsca, ale przy wsiadaniu nieco irytują grube drzwi.
484-1234 l. Pod podłogą – koło dojazdowe. Po bokach haczyki i gumowa opaska. Oparcia kładą się bez tworzenia progu.
Mleczko do czyszczenia skórzanej tapicerki dostaje się w pakiecie. Buteleczka ma swoje miejsce w styropianie przy kole zapasowym.