Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Jaguar XJ V6 - stylowo autonomiczny

Jaguar XJ V6 - stylowo autonomiczny

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Podczas gdy konkurenci prześcigają się w funkcjach wyręczających kierowcę w prowadzeniu, Jaguar skupia się na tym, żeby właściciel XJ-a poruszał się z niepowtarzalną klasą

Jaguar XJ V6 - stylowo autonomicznyŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Flagowa limuzyna Jaguara jest na rynku już od 8 lat, ale gdy jej smukła sylwetka przemyka ulicami, przechodnie wciąż się za nią oglądają – to wciąż rzadszy widok niż Mercedes klasy S czy najnowsze BMW serii 7. Mimo modernizacji XJ nie zna tylu sztuczek, co niemieccy rywale. Czy to skreśla Jaguara z radaru zamożnych klientów?

Jaguar XJ - nadwozie

Mierzy aż 5,13 m długości, czyli jest większe od wspomnianych konkurentów, jednak kabinę skrojono odczuwalnie przytulniej. Wysocy powinni sobie darować opcjonalny szyberdach, gdyż zabiera cenną przestrzeń nad głową z przodu. Jeżeli ktoś pragnie być wożonym z tyłu, lepiej niech sięgnie po wersję z rozstawem osi wydłużonym o 12,5 cm (droższa o 88 000 zł). Warto dać się ponieść opcjom wykończenia wnętrza – skóra i forniry są najwyższej klasy i mają dawny jaguarowy styl, którego w nowszych modelach marki trochę nam brakuje.

Jaguar XJ - silnik

Przy okazji face liftingu pod maską przybyło 25 KM i 100 Nm. Podwójnie doładowany diesel V6 wywodzi się jeszcze z czasów kooperacji z Fordem i koncernem PSA, jednak wykazuje nienaganne maniery i mruczy, jak na Jaguara przystało. Znakomicie sprawdza się też 8-stopniowy „automat”, który z wyczuciem reaguje na kick-down i aksamitnie przełącza biegi.

W trybie dynamicznym układ napędowy wyostrza zmysły, ale nie pozwala sobie na żadne szarpnięcia. 300-konny XJ potrafi być szybki, tyle że wcale nie czuje się najlepiej w tej roli. Na śliskiej drodze 700 niutonometrom przydałby się napęd 4x4, jednak ten jest dostępny tylko z benzynowym V6. W mieście należy liczyć się ze spalaniem ok. 11 l/100 km.

Jaguar XJ - prowadzenie

W domyślnym trybie układ kierowniczy XJ-a zbyt lekko się obraca, leniwie przenosi polecenia do kół i daje marne pojęcie o tym, co się z nimi dzieje. Lepsze panowanie zapewnia kierowcy wspomaganie w trybie Dynamic. Zawieszenie bez regulacji ma stosunkowo sztywne zestrojenie i nawet nie próbuje „odczarować” dziur.

Jaguar XJ - koszty

Testowy XJ był wręcz skromnie skonfigurowany jak na limuzynę z wysokiej półki – opcje kosztowały „tylko” 33 000 zł. Wyjściowa cena wynosi jednak 450 000 zł, a to już sporo, nawet jak na tę klasę.

Jaguar XJ - to nam się podoba

Moc i maniery napędu, jakość wykończenia, ponadczasowy styl, zmodernizowane multimedia.

Jaguar XJ - to nam się nie podoba

Zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego, słaby stosunek gabarytów nadwozia do przestronności kabiny.

Jaguar XJ - nasza opinia

XJ udowadnia, że luksusowa limuzyna nie musi mieć arsenału inteligentnych asystentów i ultraskomplikowanej techniki, by kierowca poczuł się wyjątkowo.

Jaguar XJ V6 Diesel Premium Luxury - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry diesel biturbo, V6
Pojemność skokowa 2993 cm3
Moc maksymalna 300 KM/4000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 700 Nm/2000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie spalanie testowe 7,0 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd aut. 8-biegowa/tylny
Pojemność bagażnika 478 l
Długość/szerokość/wysokość 5130/1899/1460 mm
Rozstaw osi 3032 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1835 kg/565 kg
Cena podst. testowanej wersji 450 100 zł
Cena testowanego egzemplarza 483 430 zł
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków