Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Jaguar XJ V6 - stylowo autonomiczny

Jaguar XJ V6 - stylowo autonomiczny

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Podczas gdy konkurenci prześcigają się w funkcjach wyręczających kierowcę w prowadzeniu, Jaguar skupia się na tym, żeby właściciel XJ-a poruszał się z niepowtarzalną klasą

Jaguar XJ V6 - stylowo autonomiczny
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Adam Mikuła
Jaguar XJ V6 - stylowo autonomiczny

Flagowa limuzyna Jaguara jest na rynku już od 8 lat, ale gdy jej smukła sylwetka przemyka ulicami, przechodnie wciąż się za nią oglądają – to wciąż rzadszy widok niż Mercedes klasy S czy najnowsze BMW serii 7. Mimo modernizacji XJ nie zna tylu sztuczek, co niemieccy rywale. Czy to skreśla Jaguara z radaru zamożnych klientów?

Jaguar XJ - nadwozie

Mierzy aż 5,13 m długości, czyli jest większe od wspomnianych konkurentów, jednak kabinę skrojono odczuwalnie przytulniej. Wysocy powinni sobie darować opcjonalny szyberdach, gdyż zabiera cenną przestrzeń nad głową z przodu. Jeżeli ktoś pragnie być wożonym z tyłu, lepiej niech sięgnie po wersję z rozstawem osi wydłużonym o 12,5 cm (droższa o 88 000 zł). Warto dać się ponieść opcjom wykończenia wnętrza – skóra i forniry są najwyższej klasy i mają dawny jaguarowy styl, którego w nowszych modelach marki trochę nam brakuje.

Jaguar XJ - silnik

Przy okazji face liftingu pod maską przybyło 25 KM i 100 Nm. Podwójnie doładowany diesel V6 wywodzi się jeszcze z czasów kooperacji z Fordem i koncernem PSA, jednak wykazuje nienaganne maniery i mruczy, jak na Jaguara przystało. Znakomicie sprawdza się też 8-stopniowy „automat”, który z wyczuciem reaguje na kick-down i aksamitnie przełącza biegi.

W trybie dynamicznym układ napędowy wyostrza zmysły, ale nie pozwala sobie na żadne szarpnięcia. 300-konny XJ potrafi być szybki, tyle że wcale nie czuje się najlepiej w tej roli. Na śliskiej drodze 700 niutonometrom przydałby się napęd 4x4, jednak ten jest dostępny tylko z benzynowym V6. W mieście należy liczyć się ze spalaniem ok. 11 l/100 km.

Jaguar XJ - prowadzenie

W domyślnym trybie układ kierowniczy XJ-a zbyt lekko się obraca, leniwie przenosi polecenia do kół i daje marne pojęcie o tym, co się z nimi dzieje. Lepsze panowanie zapewnia kierowcy wspomaganie w trybie Dynamic. Zawieszenie bez regulacji ma stosunkowo sztywne zestrojenie i nawet nie próbuje „odczarować” dziur.

Jaguar XJ - koszty

Testowy XJ był wręcz skromnie skonfigurowany jak na limuzynę z wysokiej półki – opcje kosztowały „tylko” 33 000 zł. Wyjściowa cena wynosi jednak 450 000 zł, a to już sporo, nawet jak na tę klasę.

Jaguar XJ - to nam się podoba

Moc i maniery napędu, jakość wykończenia, ponadczasowy styl, zmodernizowane multimedia.

Jaguar XJ - to nam się nie podoba

Zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego, słaby stosunek gabarytów nadwozia do przestronności kabiny.

Jaguar XJ - nasza opinia

XJ udowadnia, że luksusowa limuzyna nie musi mieć arsenału inteligentnych asystentów i ultraskomplikowanej techniki, by kierowca poczuł się wyjątkowo.

Jaguar XJ V6 Diesel Premium Luxury - dane techniczne

Silnik: typ/cylindrydiesel biturbo, V6
Pojemność skokowa2993 cm3
Moc maksymalna300 KM/4000 obr./min.
Maks. moment obrotowy700 Nm/2000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h6,2 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Średnie spalanie testowe7,0 l/100 km
Skrzynia biegów/napędaut. 8-biegowa/tylny
Pojemność bagażnika478 l
Długość/szerokość/wysokość5130/1899/1460 mm
Rozstaw osi3032 mm
Masa rzeczywista/ładowność1835 kg/565 kg
Cena podst. testowanej wersji450 100 zł
Cena testowanego egzemplarza483 430 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków