Flagowa limuzyna Jaguara jest na rynku już od 8 lat, ale gdy jej smukła sylwetka przemyka ulicami, przechodnie wciąż się za nią oglądają – to wciąż rzadszy widok niż Mercedes klasy S czy najnowsze BMW serii 7. Mimo modernizacji XJ nie zna tylu sztuczek, co niemieccy rywale. Czy to skreśla Jaguara z radaru zamożnych klientów?
Jaguar XJ - nadwozie
Mierzy aż 5,13 m długości, czyli jest większe od wspomnianych konkurentów, jednak kabinę skrojono odczuwalnie przytulniej. Wysocy powinni sobie darować opcjonalny szyberdach, gdyż zabiera cenną przestrzeń nad głową z przodu. Jeżeli ktoś pragnie być wożonym z tyłu, lepiej niech sięgnie po wersję z rozstawem osi wydłużonym o 12,5 cm (droższa o 88 000 zł). Warto dać się ponieść opcjom wykończenia wnętrza – skóra i forniry są najwyższej klasy i mają dawny jaguarowy styl, którego w nowszych modelach marki trochę nam brakuje.
Jaguar XJ - silnik
Przy okazji face liftingu pod maską przybyło 25 KM i 100 Nm. Podwójnie doładowany diesel V6 wywodzi się jeszcze z czasów kooperacji z Fordem i koncernem PSA, jednak wykazuje nienaganne maniery i mruczy, jak na Jaguara przystało. Znakomicie sprawdza się też 8-stopniowy „automat”, który z wyczuciem reaguje na kick-down i aksamitnie przełącza biegi.
W trybie dynamicznym układ napędowy wyostrza zmysły, ale nie pozwala sobie na żadne szarpnięcia. 300-konny XJ potrafi być szybki, tyle że wcale nie czuje się najlepiej w tej roli. Na śliskiej drodze 700 niutonometrom przydałby się napęd 4x4, jednak ten jest dostępny tylko z benzynowym V6. W mieście należy liczyć się ze spalaniem ok. 11 l/100 km.
Jaguar XJ - prowadzenie
W domyślnym trybie układ kierowniczy XJ-a zbyt lekko się obraca, leniwie przenosi polecenia do kół i daje marne pojęcie o tym, co się z nimi dzieje. Lepsze panowanie zapewnia kierowcy wspomaganie w trybie Dynamic. Zawieszenie bez regulacji ma stosunkowo sztywne zestrojenie i nawet nie próbuje „odczarować” dziur.
Jaguar XJ - koszty
Testowy XJ był wręcz skromnie skonfigurowany jak na limuzynę z wysokiej półki – opcje kosztowały „tylko” 33 000 zł. Wyjściowa cena wynosi jednak 450 000 zł, a to już sporo, nawet jak na tę klasę.
Jaguar XJ - to nam się podoba
Moc i maniery napędu, jakość wykończenia, ponadczasowy styl, zmodernizowane multimedia.
Jaguar XJ - to nam się nie podoba
Zbyt silne wspomaganie układu kierowniczego, słaby stosunek gabarytów nadwozia do przestronności kabiny.
Jaguar XJ - nasza opinia
XJ udowadnia, że luksusowa limuzyna nie musi mieć arsenału inteligentnych asystentów i ultraskomplikowanej techniki, by kierowca poczuł się wyjątkowo.
Jaguar XJ V6 Diesel Premium Luxury - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry | diesel biturbo, V6 |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 |
Moc maksymalna | 300 KM/4000 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 700 Nm/2000 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Średnie spalanie testowe | 7,0 l/100 km |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8-biegowa/tylny |
Pojemność bagażnika | 478 l |
Długość/szerokość/wysokość | 5130/1899/1460 mm |
Rozstaw osi | 3032 mm |
Masa rzeczywista/ładowność | 1835 kg/565 kg |
Cena podst. testowanej wersji | 450 100 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 483 430 zł |