Marka i model | BMW i3 |
Zużycie prądu | 13,9 kWh/100 km |
Zasięg auta testowego | 158 km |
Koszt przejechania 100 km | 9 zł 73 gr |
Cena BMW i3 | 140 900 zł |
Czy samochód elektryczny może dawać radość z jazdy? BMW udowadnia, że to jak najbardziej możliwe! Już pierwsze kilometry przejechane i3 pokazały, że ten pojazd naprawdę wiele potrafi. BMW obiecuje, że 170-konny „elektryk” rozpędza się do „setki” w 7 s. Przyznajemy, że maksymalne przyspieszanie i3 robi wrażenie, bo auto po prostu wystrzeliwuje do przodu z dużą siłą. Prędkość maksymalna to 150 km/h.
Producent obiecuje zasięg 200 km, nam udało się 158 km
Nawet gdy jedzie się szybko, i3 nie traci nic ze swojej dynamiki i sportowego klimatu do momentu, aż wybierzemy program „Eco+” – wtedy prędkość maksymalna jest ograniczana do 90 km/h, a przyspieszanie przestaje być tak efektowne. Wydłuża się za to zasięg – BMW twierdzi, że w realnych warunkach drogowych bez problemu powinien on przekroczyć 200 km. Rzeczywistość okazała się nieco inna. Auto na w pełni naładowanym akumulatorze przejechał 158 km.
Przyzwyczajenia wymaga przyhamowywanie auta w momencie zdjęcia nogi z gazu. Ten efekt odzyskiwania energii sprawia, że wydłuża się zasięg. Przy wyższych prędkościach napęd przechodzi w tryb żeglowania.
Prowadzenie typowe dla BMW - dużo radości z jazdy
Także prowadzenie pierwszego elektrycznego BMW wprawia w zdumienie. Nawet na ostrych zakrętach auto trzyma się drogi niczym przyklejone, a układ kierowniczy jest bardzo bezpośredni. Karbonowa karoseria i umieszczone w podłodze akumulatory wykonują dobrą robotę – i3 to naprawdę dynamiczny samochód.
Mały z zewnątrz, duży w środku
BMW i3 mierzy 3,99 m długości, jest więc o 25 cm krótsze od Golfa, ale też o 13 cm wyższe. Rezygnacja z silnika i skrzyni biegów spowodowała, że oś można było przenieść ekstremalnie do przodu, a to zaowocowało ponadprzeciętną przestronnością wewnątrz samochodu. Z przodu siedzi się wygodnie, a na tylnej kanapie i3 nawet osoby o blisko 2 metrach wzrostu znajdą wygodną pozycję.
Zobacz jak radzi sobie elektryczny Nissan Leaf
Podsumowanie:
BMW udowodnia, że pojazd elektryczny nie musi być nudnym, miejskim toczydełkiem, a pojazdem, ktore zapewnia radość z jazdy. Niestety przyjemność z jego podróżowania kosztuje dużo, bo samochód w wersji podstawowej kosztuje prawie 150 tys. zł. Kolejnym minusem jest niewielki zasięg.
Kategoria/model | BMW i3 |
0-50 km/h | 3,0 s |
0-100 km/h | 7,1 s |
60-100 km/h | 3,4 s |
80-120 km/h | 5,1 s |
Masa własna/ładowność | 1239/381 kg |
Rodział mas przód/tył | 48/52 proc. |
Średnica zawracania w lewo/w prawo | 10,9/9,9 m |
Hamowanie ze 100 do 0 km/h (na zimno) | 37,7 m |
Hamowanie ze 100 do 0 km/h (na gorąco) | 38,1 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58 dB (A) |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64 db (A) |
Poziom hałasu przy 130 km/h | 71 db (A) |
Czas ładowania baterii (napięcie 230V) | 7,5 godziny |
Zużycie prądu | 13,9 kWh/100 km |
Zasięg | 158 km (temp. 6 stop. Celsjusza) |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Podstawowe elementy wyposażenia standardowego BMW i3:
- Czujnik ciśnienia opon
- Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC)
- Mocowanie do fotelików dziecięcych ISOFIX
- Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu
- Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, zależne od prędkości
- Przełącznik właściwości jezdnych
- Elektromechaniczny hamulec ręczny
- Czujniki parkowania (PDC), z tyłu
- Przewód do ładowania, kabel okazjonalnego użytku [„Schuko”, z gniazda 230 V (10A)]
- Skórzana kierownica 2-ramienna
- Elektryczne ogrzewanie
- Klimatyzacja
- System nawigacyjny Professional z kontrolerem iDrive wyposażonym w panel dotykowy
- Zestaw głośnomówiący ze złączem Bluetooth