Trzeba więc szukać innych sposobów. Na następnych stronach radzimy, jak można zmniejszyć spalanie w każdym samochodzie – obojętnie, czy jest to auto duże, czy małe, wyposażone w silnik benzynowy, czy Diesla. Poniższe zestawienie przeznaczone jest dla tych kierowców, którzy zamierzają w najbliższym czasie zmienić auto lub kupić swój pierwszy pojazd. Dotychczas niewiele osób przy wyborze auta kierowało się tym, ile spala jego silnik. Bardziej liczyły się osiągi, pojemność bagażnika, wygląd... Radzimy dokładnie przestudiować tabele. Każda prezentuje dziesiątkę najbardziej ekonomicznych w spalaniu aut w każdym segmencie. Wyliczyliśmy również, jaki jest koszt paliwa potrzebnego do przejechania 1000 km. Wyliczenia oparto o dane fabryczne. Rzeczywiste zużycie paliwa, w zależności od sposobu jazdy, może być różne.Auta małe - Smart 0.8 CDIMałe jest ekonomiczne, jeśli ma silnik Diesla. Zresztą ta zasada dotyczy również aut z innych segmentów. Na Smarta mogą zdecydować się osoby, które podróżują samotnie lub tylko z jednym pasażerem (Smart jest 2-osobowy). Pozostałe ekonomiczne auta z tego segmentu pozwalają na w miarę wygodną podróż 4 lub 5 osobom.Auta kompaktowe - Toyota Prius 1.5 VVTiTu zwycięzcą została Toyota Prius – auto hybrydowe, czyli mające podwójny napęd: spalinowy i elektryczny. Oprócz ekonomicznego zużycia paliwa, Prius jest również ekologiczny. Ruszanie odbywa się zawsze na silniku elektrycznym. W USA i w krajach zachodnich hybrydy są popularne, w Polsce mniej, gdyż nie ma na nie żadnych ulg.Klasa średnia - BMW 318dZaskoczenie – auto sportowe wcale nie musi być paliwożerne. Przy delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu jego właściciel może uzyskać spalanie poniżej 5 l/100 km. A przy niedelikatnym? To zależy, jak ciężką ma nogę. Jeśli preferuje technikę: gaz – hamulec – gaz – hamulec bardzo szybko spalanie może być nawet 2 razy większe.Klasa wyższa - BMW 520dI znowu najbardziej ekonomiczne okazuje się auto sportowe, i to takie, które ma naprawdę dobre osiągi (silnik o mocy 177 KM, "setka" w nieco ponad 8 sekund!). Zastrzeżenie, jak w przypadku klasy średniej: wiele zależy od techniki i stylu jazdy kierowcy. SUV-y, 4x4 - Suzuki Jimny 1.5DMałe auto terenowe zwycięża w tym segmencie. Tuż za nim nowość – Ford Kuga, który właśnie wchodzi do sprzedaży. W tym segmencie spalanie zależy nie tylko od techniki jazdy, lecz także od warunków, w jakich auto jest eksploatowane (na błotnistej drodze będzie większe).Vany i MPV -Opel Meriva 1.3 CDTITen segment staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Meriva z małym dieslem o poj. 1,3 l spala zaledwie 5 l/100 km. Co ciekawe – pozostali konkurenci osiągają rezultat niewiele gorszy, bo różnica wynosi zaledwie 0,5 l/100 km. Można więc wybrać dowolny model.